Gå til innhold

Konfirmasjonsgave fra foreldre

H@yley

Anbefalte innlegg

Hva har dere gitt i gave til deres barn? Har tenkt til å gi speilreflekskamera + muligens penger.

Lurer litt på hva som er vanlig rundt omkring. Gir dere penger til venner av konfirmanten også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det enda 2 år til vi får konfirmant, men jeg tenker at gave skal hun nok få - samt selskap. Bunad er en mulighet, men vi har også bunader til arv i familien. Vi får se hva vi tenker når det kommer så langt.

Akkurat beløp kan jeg ikke si noe om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Det er to år til vi har konfirmant, så dette har jeg ikke tenkt på ennå. Men vi skal helt klart ha selskap, og så har jeg lyst til at han får en gave som varer. Han har hatt to "ordentlige" bunader, og er vel akkurat nå litt lei bunad, så jeg tviler på at han får det. men jeg aner rett og slett ikke hva vi skal gi.

Må jo også tenke på at vi har tre barn med bare 2-3 år mellom, som skal få omtrent likt i konfirmasjonsgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dyrt m barn

10.000,- kr + bunad

Gave til de barn som vi som forældre har et forhold til, altså de hvor vi kender forældrene og har haft omgang med dem op gennem årene. Ikke gave fra os forældre til konfirmantens nye venner på ungdomssskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentungen er lovt bunad, guttungen aner jeg ikke. Om de får penger i tillegg vet jeg heller ikke. Vi har ikke planlagt så langt, men jeg tror vi har lokalene klare, eldstemann er konfirmant neste vår. Det ordner seg nok. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Konfirmantmamma

Har konfirmant i mai. Her blir det festen, nye klær, og et kort hvor vi spanderer lappen på lett motorsykkel når h*n blir 16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ambrose

Vi har ikke bestemt oss enda for hva han skal få, men det blir ikke så veldig stor gave, for det har vi ikke råd til. Vi skal ha to selskap da, fordi vi bor så langt unna den ene familien. Og da gjør vi det enkelt, men han skal likevel bli gjort stas på denne dagen og få en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min tid fikk jeg bunad + selskap.

Sønnen får nok en pengegave i tillegg til selskap og dress. Beløpets størrelse er ikke noe vi har snakket om ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ga sønnen vår (utenom selskapet og dress) en laptop, TV og penger.

De beste kameratene hans (4 eller 5 stykker) fikk penger i gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Hos oss får hun bunaden og selskapet i gave. I tillegg fikk hun for en tid tilbake laptop i kombinert konfirmasjons- og bursdagsgave (da hun var i akutt mangel på laptop;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

15 tusen + bunad?

Blir ikke det enormt mye? Bare bunaden koster jo ca 30 000 med sølvet. Selskapet koster kanskje 5000. Pengegave på 15 000 i tillegg.... så blir det 50 000 kroner i kostnader for en konfirmasjon... synes det høres utrolig mye ut (iallefall om man har flere enn et barn ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Jeg har gitt penger til venner av poden når de konfirmerte seg, det var mange av dem så jeg ga ikke mer en 200 kr til hver.

Gutten min konfirmerte seg ikke, siden han ikke er kristen, så jeg "slapp" selskap. Men han fikk moped til 16 års dagen som et plaster på såret for manglede penge/gave innsamling fordi han ikke konfirmerte seg.

Jeg synes det var et modent valg han tok, derfor valgte jeg å gjøre det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos os tog præsten temaet gaver op på et forældremøde før konfirmationen. Hun gjorde det klart at vi skulle forberede vore konfirmanter på at der er meget store forskelle mellem forskellige familier. Hendes anbefaling var at konfirmanterne ikke burde fortælle hvad de fik i gave når de kom tilbage til skolen.

På konfirmationsdagen er de midtpunkt, stolte og har verdens fineste dag. Dagen derpå kan de komme i skole og opdage at de tilsyneladende er den som har fået de mindste gaver.......

I "mange" familier gives der forskud på arv til konfirmanten - jeg tænker vel at det er bedsteforældre som kan gøre det - og her kan der være tale om ganske store beløb. Og som præsten sagde, når jenterne da kommer i skole og har fået bunad og fest - ja så kan der være i størrelsesordener i forskel på hvor stort pengebeløb de har fået. - At mandag efter konfirmationen nok er den dag i året der lyves mest - og at vi bør forberede konfirmanterne på det.

Har hørt fra andre at de kom hjem fra skole og konstaterede.... " "Jeg var vist den eneste som fik under 15.000 kr"

Jeg tænker at konfirmanterne absolut bør have så god fornemmelse af sin egen families økonomi at de bliver glad for den gave de får, uanset om det er "bare" festen, eller om det er 15.000 kr i tillæg til festen, som er nævnt her. Men derfor kan de jo gerne være realitetsorienterede før de kommer tilbage til skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Blir ikke det enormt mye? Bare bunaden koster jo ca 30 000 med sølvet. Selskapet koster kanskje 5000. Pengegave på 15 000 i tillegg.... så blir det 50 000 kroner i kostnader for en konfirmasjon... synes det høres utrolig mye ut (iallefall om man har flere enn et barn ;))

''Bare bunaden koster jo ca 30 000 med sølvet. ''

Kommer jo an på type bunad. Og ikke alle bunader har like mye sølv.

Mener å huske at da niesen ble konfirmert i fjor var foreldrenes utlegg på bunad ca 8000 kroner, der mormor sydde en del og hun arvet noen gamle deler (blant annet noe fra meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Bare bunaden koster jo ca 30 000 med sølvet. ''

Kommer jo an på type bunad. Og ikke alle bunader har like mye sølv.

Mener å huske at da niesen ble konfirmert i fjor var foreldrenes utlegg på bunad ca 8000 kroner, der mormor sydde en del og hun arvet noen gamle deler (blant annet noe fra meg).

Det er klart at dersom man har noen som kan sy for seg, så blir det jo rimeligere.... Her har vi også fått bunaden sydd, men da av en som tar seg betalt for dette, så vi får selve bunaden, skjorta og capet sydd og montert (pluss kjøp av bunadstoff hos Husfliden) for ca 21 000 kroner. Jeg tror ikke sunnmørsbunaden er av de dyreste - iallefall ikke når det gjelder sølvet som kommer på ca 6000 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at dersom man har noen som kan sy for seg, så blir det jo rimeligere.... Her har vi også fått bunaden sydd, men da av en som tar seg betalt for dette, så vi får selve bunaden, skjorta og capet sydd og montert (pluss kjøp av bunadstoff hos Husfliden) for ca 21 000 kroner. Jeg tror ikke sunnmørsbunaden er av de dyreste - iallefall ikke når det gjelder sølvet som kommer på ca 6000 kroner.

Er nesten ikke sølv på min bunad :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...