Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har aldri helt fått taket på det med IQ-målinger. Hvor mye sier IQ-en om hvordan man kan være i stand til å ta vare på barn? EQ er vel også veldig viktig der.

Her er det, slik jeg forstår saken, ikke et spørsmål om IQ og generell omsorgsevne.

Her er det snakk om vurderinger av om IQ er så lav at mor ikke har forstått konsekvensene av det stefar har gjort mot barnet. Det har med hennes plikt til å stoppe mishandlingen/varsle noen som kan hjelpe.

Fortsetter under...

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Elis31

12

• Mandolaika

11

• Lillemus

8

• Axcia

3

Mest aktive i denne tråden

Det kan være sammenblanding av lav IQ og foreksempel en personlighetsforstyrelse som gjør henne avhening av stefar på en slik måte at hun forråder sitt eget barn. Jeg er ikke i tvil om at hun må ha vist om hva som har skjedd. Men nå er jeg ingen psykolog da så jeg burde kanskje ikke spekulere i det. Men jeg kjenner et desktruktiv forhold fra privaten også. Der man kan lure på hvorfor noen holder sammen.

''Avhengig personlighetsforstyrrelse [rediger]

Avhengig personlighetsforstyrrelse opplever et varig og overdrevent behov for å bli tatt vare på av andre, noe som fører til frykt for å bli forlatt og noe klengete atferd i forhold til omgivelsene. Avhengig personlighetsforstyrrelse karakteriseres av usikkerhet, uselvstendighet og hjelpeløshet. Egne behov underlegges andres og avgjørelser overlates til dem. Behovet for å bli elsket og redselen for å bli sviktet og forlatt er så stor at man gjør alt for å tekkes andre.''

http://no.wikipedia.org/wiki/Personlighetsforstyrrelse

''Det kan være sammenblanding av lav IQ og foreksempel en personlighetsforstyrelse som gjør henne avhening av stefar på en slik måte at hun forråder sitt eget barn.''

Jeg lurer på hvilket liv hun vil få dersom hun "våkner" og innser hva som har skjedd...

Ufattelig tragisk. Lille Christoffers mareritt av en oppvekst, er for ille til at jeg klarer å sette meg helt inn i det, selv om jeg leser om det i nettavisene. Jeg blir kvalm. Det jeg ønsker skal skje med mor og stefar i denne saken, skal jeg holde for meg selv.

Onde, onde folk :-(

Mormora og morfaren skal ha kred for at de tar saken videre.

''Det kan være sammenblanding av lav IQ og foreksempel en personlighetsforstyrelse som gjør henne avhening av stefar på en slik måte at hun forråder sitt eget barn.''

Jeg lurer på hvilket liv hun vil få dersom hun "våkner" og innser hva som har skjedd...

Neket lever sikkert i evig fornektelse.

Neket lever sikkert i evig fornektelse.

''Neket lever sikkert i evig fornektelse.''

Men dersom hun faktisk er så hjernevasket og underkuet av denne patetiske unnskyldningen av en mann så er det kanskje synd på henne? På den annen side skal man være sykt langt ute for å forsvare noen som har gjort noe slikt mot barnet ditt (eller et hvilket som helst barn) - og i tillegg går hen og får to barn med samme mann!

Jeg kjenner at jeg heller litt til begge sider her, fryktelig vanskelig. Og egentlig - for hennes del - håper jeg hun aldri skjønner hva hun egentlig har vært medvirkende til.

''Neket lever sikkert i evig fornektelse.''

Men dersom hun faktisk er så hjernevasket og underkuet av denne patetiske unnskyldningen av en mann så er det kanskje synd på henne? På den annen side skal man være sykt langt ute for å forsvare noen som har gjort noe slikt mot barnet ditt (eller et hvilket som helst barn) - og i tillegg går hen og får to barn med samme mann!

Jeg kjenner at jeg heller litt til begge sider her, fryktelig vanskelig. Og egentlig - for hennes del - håper jeg hun aldri skjønner hva hun egentlig har vært medvirkende til.

Mora mener det er moren hennes og medias fremstillinger som er helt forvrengt....

Jeg fikk helt spader da jeg leste at gutten fikk de mest alvorligste hodeskadene sine mens han lå på det siste på sykehuset! Stefaren hadde vært hos ham kvelden før eller noe.

Annonse

Mora mener det er moren hennes og medias fremstillinger som er helt forvrengt....

Jeg fikk helt spader da jeg leste at gutten fikk de mest alvorligste hodeskadene sine mens han lå på det siste på sykehuset! Stefaren hadde vært hos ham kvelden før eller noe.

''Jeg fikk helt spader da jeg leste at gutten fikk de mest alvorligste hodeskadene sine mens han lå på det siste på sykehuset! Stefaren hadde vært hos ham kvelden før eller noe.''

Ble han ikke funnet død hjemme i sengen sin da?

''Jeg fikk helt spader da jeg leste at gutten fikk de mest alvorligste hodeskadene sine mens han lå på det siste på sykehuset! Stefaren hadde vært hos ham kvelden før eller noe.''

Ble han ikke funnet død hjemme i sengen sin da?

''Ble han ikke funnet død hjemme i sengen sin da?''

Jo, så han kom nok hjem igjen etter det. Det var de siste dagene før han døde. Stefar hadde vært hos ham på sykehuset og han fikk visst hodeskader der også.

''Ble han ikke funnet død hjemme i sengen sin da?''

Jo, så han kom nok hjem igjen etter det. Det var de siste dagene før han døde. Stefar hadde vært hos ham på sykehuset og han fikk visst hodeskader der også.

Himmel og hav. Sendte de ham hjem etter at stefar hadde vært på sykehuset og påført gutten enda større skader!? Her er det mange hoder som bør rulle...

Himmel og hav. Sendte de ham hjem etter at stefar hadde vært på sykehuset og påført gutten enda større skader!? Her er det mange hoder som bør rulle...

''Himmel og hav. Sendte de ham hjem etter at stefar hadde vært på sykehuset og påført gutten enda større skader!? Her er det mange hoder som bør rulle...''

Ikke engang da virker det som om det lå i kortene at det selvfølgelig var stefar som måtte ha gjort det.....

Mora var bare opptatt av hvordan og når gutten ble bedre, aldri av å finne ut av hva som hadde skjedd.

Gjest ikke skriv mer om det

Jeg håper de slutter å blåse dette opp i media, jeg blir faktisk deppa av hele greia, at noen kan gjøre noe så forferdelig... det er jo helt sykt.

Håper dette kan være en vekker til alenemødre som finner seg nye menn,

de må stole på magefølelsen og de må ikke la seg kue...

de må først av alt tenke på barna og barnas sikkerhet.

En dame jeg kjenner mistet omsorgsretten sin fordi nysamboeren

var voldelig mot henne og hadde vært stygg mot sønnen...

og hun klarte ikke bryte ut av forholdet. Hun syntes det var urettferdig at hun mistet barna,

men hallo - du kan velge mellom en voldelig mann og dine barn... da burde valget vært klart.....

og man ser jo hva som kan skje. En som er så voldelig at han slår kona si, han slår da like gjerne et barn...

Kjære damer der ute, er dere i et dårlig forhold, bryt ut før det er for sent. Det er ikke deres skyld, men sett dere ikke inn i en offerrolle og overlat alt til han,

du tror kanskje du ikke får det bedre noe annet sted,

men tenk på barnet ditt og fremtiden dets...

Jeg håper de slutter å blåse dette opp i media, jeg blir faktisk deppa av hele greia, at noen kan gjøre noe så forferdelig... det er jo helt sykt.

Håper dette kan være en vekker til alenemødre som finner seg nye menn,

de må stole på magefølelsen og de må ikke la seg kue...

de må først av alt tenke på barna og barnas sikkerhet.

En dame jeg kjenner mistet omsorgsretten sin fordi nysamboeren

var voldelig mot henne og hadde vært stygg mot sønnen...

og hun klarte ikke bryte ut av forholdet. Hun syntes det var urettferdig at hun mistet barna,

men hallo - du kan velge mellom en voldelig mann og dine barn... da burde valget vært klart.....

og man ser jo hva som kan skje. En som er så voldelig at han slår kona si, han slår da like gjerne et barn...

Kjære damer der ute, er dere i et dårlig forhold, bryt ut før det er for sent. Det er ikke deres skyld, men sett dere ikke inn i en offerrolle og overlat alt til han,

du tror kanskje du ikke får det bedre noe annet sted,

men tenk på barnet ditt og fremtiden dets...

''Jeg håper de slutter å blåse dette opp i media, jeg blir faktisk deppa av hele greia.''

Er helt uenig, dette kan det ikke komme nok om i media, selv om vi blir uvele av det. Vår uvelhet får bare være, den er ikke det viktige her, tenker jeg.

Gjest ikke skriv mer om det

''Jeg håper de slutter å blåse dette opp i media, jeg blir faktisk deppa av hele greia.''

Er helt uenig, dette kan det ikke komme nok om i media, selv om vi blir uvele av det. Vår uvelhet får bare være, den er ikke det viktige her, tenker jeg.

Ja, men jeg klarer ikke lese det...

og se de triste øynene til gutten :(

Annonse

Ja, men jeg klarer ikke lese det...

og se de triste øynene til gutten :(

Nei, men det må vi allikevel, for det er ikke oss dette dreier seg om. Vi bør lese og lese og lese, for at vi aldri skal glemme at sånt eksisterer og at vi bør reagere hvis vi er vitne til noe som skurrer.

''Er helt uenig, dette kan det ikke komme nok om i media, selv om vi blir uvele av det. Vår uvelhet får bare være, den er ikke det viktige her, tenker jeg.''

Enig med deg. Jeg blir også uvel av å lese om saken, men tenker at den er en slags oppreisning for Kristoffer og alle andre barn som opplever slike umenneskelige overgrep.

Samt at det er viktig å vise hvor grusomme noen kan være - også mot barn, slik at sjansen økes for at neste gang noen får mistanker at slikt foregår - ikke tenker at det ikke er mulig.

Men ja, jeg leser med tårer og bildene forfølger meg inn i nattesøvnen om kvelden.

Det kan være sammenblanding av lav IQ og foreksempel en personlighetsforstyrelse som gjør henne avhening av stefar på en slik måte at hun forråder sitt eget barn. Jeg er ikke i tvil om at hun må ha vist om hva som har skjedd. Men nå er jeg ingen psykolog da så jeg burde kanskje ikke spekulere i det. Men jeg kjenner et desktruktiv forhold fra privaten også. Der man kan lure på hvorfor noen holder sammen.

''Avhengig personlighetsforstyrrelse [rediger]

Avhengig personlighetsforstyrrelse opplever et varig og overdrevent behov for å bli tatt vare på av andre, noe som fører til frykt for å bli forlatt og noe klengete atferd i forhold til omgivelsene. Avhengig personlighetsforstyrrelse karakteriseres av usikkerhet, uselvstendighet og hjelpeløshet. Egne behov underlegges andres og avgjørelser overlates til dem. Behovet for å bli elsket og redselen for å bli sviktet og forlatt er så stor at man gjør alt for å tekkes andre.''

http://no.wikipedia.org/wiki/Personlighetsforstyrrelse

Det finnes omtrent ingen grenser for hva folk kan ignorere eller gjøre, hvis man er forstyrret eller ruset nok.

Bobbys stefar fikk rikelig med brev fra damer som ville bli kjent med ham, etter at han ble satt i fengsel:

http://www.nettavisen.no/utenriks/article625775.ece

''Himmel og hav. Sendte de ham hjem etter at stefar hadde vært på sykehuset og påført gutten enda større skader!? Her er det mange hoder som bør rulle...''

Ikke engang da virker det som om det lå i kortene at det selvfølgelig var stefar som måtte ha gjort det.....

Mora var bare opptatt av hvordan og når gutten ble bedre, aldri av å finne ut av hva som hadde skjedd.

På en måte har morens oppførsel i stor grad vært med å skjule det som har skjedd. Det er veldig alvorlig.

Det finnes omtrent ingen grenser for hva folk kan ignorere eller gjøre, hvis man er forstyrret eller ruset nok.

Bobbys stefar fikk rikelig med brev fra damer som ville bli kjent med ham, etter at han ble satt i fengsel:

http://www.nettavisen.no/utenriks/article625775.ece

Jeg har ikke ord. Ufattelig. Man tror nesten ikke at det kan finnes slik ondskap mot barn.

Her er det, slik jeg forstår saken, ikke et spørsmål om IQ og generell omsorgsevne.

Her er det snakk om vurderinger av om IQ er så lav at mor ikke har forstått konsekvensene av det stefar har gjort mot barnet. Det har med hennes plikt til å stoppe mishandlingen/varsle noen som kan hjelpe.

Da betyr det vel at ingen med så lav IQ bør ha barn? Personlig syntes jeg synd på Svanhild i sin tid men det er sannelig ingen menneskerett å ha barn. Barnas beste bør gå først.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...