Gjest pms-av en annen verden Skrevet 23. mars 2012 Del Skrevet 23. mars 2012 Jeg har tidligere gått på zoloft. Jeg har trappet rolig ned over lengre tid, og kuttet nå helt i forrige uke. Jeg ønsker imidlertid å bruke Zoloft i pms- periden. (Om du ikke har et annet ssri du heller ville brukt), og lurer på hvor jeg helst da burde lagt. 50, 75 eller 100 mg? Eller er det bare å prøve seg frem? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 23. mars 2012 Del Skrevet 23. mars 2012 Det er bare å prøve seg frem. Hva med å prøve 50 mg først? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hormontroll Skrevet 25. mars 2012 Del Skrevet 25. mars 2012 Det er bare å prøve seg frem. Hva med å prøve 50 mg først? Interessant! Jeg spurte om det samme på psyk-forum og fikk mest tilbakemelding om bivirkninger. Er Zoloft det foretrukne medikament ved behandling av pms-relatert depresjon, eller nevnes det her fordi det er det ts bruker fra før? Oppnår man bedring av depresjonssymptomene selv ved bruk av medikament 1 uke om gangen, eller må man stå på en daglig dose over tid for å oppnå effekt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 25. mars 2012 Del Skrevet 25. mars 2012 Interessant! Jeg spurte om det samme på psyk-forum og fikk mest tilbakemelding om bivirkninger. Er Zoloft det foretrukne medikament ved behandling av pms-relatert depresjon, eller nevnes det her fordi det er det ts bruker fra før? Oppnår man bedring av depresjonssymptomene selv ved bruk av medikament 1 uke om gangen, eller må man stå på en daglig dose over tid for å oppnå effekt? Virkningen på PMS er en SSRI-klasseeffekt. For å få virkning på depresjon, må den brukes som ved depresjonsbehandling = hver dag. Før en henger seg opp i alle bivirkningsadvarslene, bør en bruke søk-funksjonen, søke på nicket og se hva denne har bidratt med forøvrig på Dr Online. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hormontroll Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 Virkningen på PMS er en SSRI-klasseeffekt. For å få virkning på depresjon, må den brukes som ved depresjonsbehandling = hver dag. Før en henger seg opp i alle bivirkningsadvarslene, bør en bruke søk-funksjonen, søke på nicket og se hva denne har bidratt med forøvrig på Dr Online. Ts skrev "kuttet nå helt i forrige uke. Jeg ønsker imidlertid å bruke Zoloft i pms- periden", og du anbefalte å starte på 50mg. Etterpå skriver du til meg at det må tas daglig, ikke bare i pms-perioden. Hva er riktig? Og hvilket medikament vil du anbefale for lavdosebruk pga pms-relaterte depresjonssymptomer? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 Ts skrev "kuttet nå helt i forrige uke. Jeg ønsker imidlertid å bruke Zoloft i pms- periden", og du anbefalte å starte på 50mg. Etterpå skriver du til meg at det må tas daglig, ikke bare i pms-perioden. Hva er riktig? Og hvilket medikament vil du anbefale for lavdosebruk pga pms-relaterte depresjonssymptomer? Hvis en ønsker å bruke det mot pms, kan en sterte 3-7 dager før forventede plager. Hvis ssri skal brukes mot depresjon, må det tas hver dag. PM-relatert depresjon og PMS er to forskjellige tilstander. De ulike SSRI er omtrent like. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hormontroll Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 Hvis en ønsker å bruke det mot pms, kan en sterte 3-7 dager før forventede plager. Hvis ssri skal brukes mot depresjon, må det tas hver dag. PM-relatert depresjon og PMS er to forskjellige tilstander. De ulike SSRI er omtrent like. Takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.