Gå til innhold

Nhd: pms og ssri

Gjest pms-av en annen verden

Anbefalte innlegg

Gjest pms-av en annen verden

Jeg har tidligere gått på zoloft. Jeg har trappet rolig ned over lengre tid, og kuttet nå helt i forrige uke. Jeg ønsker imidlertid å bruke Zoloft i pms- periden. (Om du ikke har et annet ssri du heller ville brukt), og lurer på hvor jeg helst da burde lagt.

50, 75 eller 100 mg?

Eller er det bare å prøve seg frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hormontroll

Det er bare å prøve seg frem. Hva med å prøve 50 mg først?

Interessant! Jeg spurte om det samme på psyk-forum og fikk mest tilbakemelding om bivirkninger.

Er Zoloft det foretrukne medikament ved behandling av pms-relatert depresjon, eller nevnes det her fordi det er det ts bruker fra før? Oppnår man bedring av depresjonssymptomene selv ved bruk av medikament 1 uke om gangen, eller må man stå på en daglig dose over tid for å oppnå effekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Interessant! Jeg spurte om det samme på psyk-forum og fikk mest tilbakemelding om bivirkninger.

Er Zoloft det foretrukne medikament ved behandling av pms-relatert depresjon, eller nevnes det her fordi det er det ts bruker fra før? Oppnår man bedring av depresjonssymptomene selv ved bruk av medikament 1 uke om gangen, eller må man stå på en daglig dose over tid for å oppnå effekt?

Virkningen på PMS er en SSRI-klasseeffekt.

For å få virkning på depresjon, må den brukes som ved depresjonsbehandling = hver dag.

Før en henger seg opp i alle bivirkningsadvarslene, bør en bruke søk-funksjonen, søke på nicket og se hva denne har bidratt med forøvrig på Dr Online.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hormontroll

Virkningen på PMS er en SSRI-klasseeffekt.

For å få virkning på depresjon, må den brukes som ved depresjonsbehandling = hver dag.

Før en henger seg opp i alle bivirkningsadvarslene, bør en bruke søk-funksjonen, søke på nicket og se hva denne har bidratt med forøvrig på Dr Online.

Ts skrev "kuttet nå helt i forrige uke. Jeg ønsker imidlertid å bruke Zoloft i pms- periden", og du anbefalte å starte på 50mg. Etterpå skriver du til meg at det må tas daglig, ikke bare i pms-perioden. Hva er riktig?

Og hvilket medikament vil du anbefale for lavdosebruk pga pms-relaterte depresjonssymptomer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ts skrev "kuttet nå helt i forrige uke. Jeg ønsker imidlertid å bruke Zoloft i pms- periden", og du anbefalte å starte på 50mg. Etterpå skriver du til meg at det må tas daglig, ikke bare i pms-perioden. Hva er riktig?

Og hvilket medikament vil du anbefale for lavdosebruk pga pms-relaterte depresjonssymptomer?

Hvis en ønsker å bruke det mot pms, kan en sterte 3-7 dager før forventede plager.

Hvis ssri skal brukes mot depresjon, må det tas hver dag.

PM-relatert depresjon og PMS er to forskjellige tilstander.

De ulike SSRI er omtrent like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hormontroll

Hvis en ønsker å bruke det mot pms, kan en sterte 3-7 dager før forventede plager.

Hvis ssri skal brukes mot depresjon, må det tas hver dag.

PM-relatert depresjon og PMS er to forskjellige tilstander.

De ulike SSRI er omtrent like.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...