Gå til innhold

Fjerne arr etter selvskading / NHD, andre?

Anbefalte innlegg

Pårørende
Skrevet

Finnes det en god metode for fjerne / dempe arr etter kutting på armene? Laser?

Vedkommende har ikke laget nye kutt siste året, og har begynt å plages ved arrene da hun får negative tilbakemeldinger på det sosialt. Må man på privatklinikk? Er det lettere å få hjelp til dette når det gjelder en ungdom?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Jeg tror nok at om personen skal få dekket det av det offentlige, må personen ha holdt seg lenger vekke enn 1 år dessverre. Men det er jo mulig å sette igang prosessen og prøve. Det vil ta lang tid før personen får komme til konsultasjon på sykehuset, og ytterligere enda lengre tid før en får komme til faktisk operasjon, så lenge de velger å tilby personen det. Det går ikke under nødvendig helsehjelp tror jeg og blir derfor satt bakerst i køen.

Jeg har vært gjennom denne prosessen, og det tok meg mange år før jeg var i mål. Jeg holdt meg i nesten 4 år før jeg kom til operasjon. Dessverre sprakk jeg igjen etter nesten 7 år. Men jeg angrer ikke på at jeg gjorde det, og flere av arrene er blitt finere. De kunne ikke ta alle arrene pga for lite hud, men de som de tok, er snittet opp igjen, laget nye sårkanter, slik at de er blitt mye smalere.

Er arrene "opphøyde" så tror jeg de kan sprøyte noe inn i de for å dempe de. Men dette er jeg usikker på.

Lykke til!

Mvh

Gjest Ladytron
Skrevet

Jeg var gjennom en operasjon for noen år siden (2008), i regi/betalt av det offentlige. På det tidspunktet var det en del år siden jeg hadde skadet meg selv (vet ikke hvor lenge man må ha vært "skadefri")...

Var først innom fastlegen og fikk han til å sende en henvisning til spesialist. Det tok en del måneder å komme til hos spesialisten. Etter vurdering fra spesialist mener jeg det tok over ett år før jeg ble operert... Har ganske mange arr, men det var kun ett arr de mente ville bli bedre av operasjonen - det aller største. Det var 4-5 cm langt, stakk ganske mye ut, og ble mye bedre i etterkant. Det er fortsatt synlig, men er ikke det blikkfanget som det var tidligere.

Jeg hadde nok håpet at legene kunne gjøre litt mer enn de faktisk kunne, samtidig er jeg fornøyd med det som ble gjort.

Pårørende
Skrevet

Jeg var gjennom en operasjon for noen år siden (2008), i regi/betalt av det offentlige. På det tidspunktet var det en del år siden jeg hadde skadet meg selv (vet ikke hvor lenge man må ha vært "skadefri")...

Var først innom fastlegen og fikk han til å sende en henvisning til spesialist. Det tok en del måneder å komme til hos spesialisten. Etter vurdering fra spesialist mener jeg det tok over ett år før jeg ble operert... Har ganske mange arr, men det var kun ett arr de mente ville bli bedre av operasjonen - det aller største. Det var 4-5 cm langt, stakk ganske mye ut, og ble mye bedre i etterkant. Det er fortsatt synlig, men er ikke det blikkfanget som det var tidligere.

Jeg hadde nok håpet at legene kunne gjøre litt mer enn de faktisk kunne, samtidig er jeg fornøyd med det som ble gjort.

Takk for svar :) Det høres ut som det er i tidligste laget foreløpig, og at det er kirurgi som er alternativet. Jeg hadde håpet det gikk an å bleke ned arrene til "normal" hudfarge feks med laser.

Skrevet

du kan dessverre ikke fjerne arr, men hvis du får fargelaser på arrene så blir de hvite, eller de ble det hos meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...