Gå til innhold

Medisiner og bilkjøring i USA

Anbefalte innlegg

Gjest bjørkhild
Skrevet

kjørt bil i USA om du brukte en type AD og AP? Noen som vet hvordan reglene er der borte. Er de lik dem vi har i Norge? Skiller det noe fra stat til stat? Skulle gjerne ha visst dette før jeg drar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 100% sikker på at de kjører på både AP og AD der, men om det er lovlig vet jeg ikke.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg ville vært redd for ansvaret jeg kunne komme opp i om jeg kjørte på medikamenter. Selv om du kanskje helt fint mestrer kjøring, kan det jo hende du kommer opp i en situasjon med materielle skader eller personskader. Faren er da stor for at du uansett vil bli funnet ansvarlig dersom det kommer frem at du gikk på AD.

Om du leier bil bør du dessuten sjekke leiekontrakten nøye - kan hende står det noe om det der.

Skrevet

I USA kan du bli saksøkt opp og nedad vegger på totalt usaklig grunnlag.

Dette kan være endret nå, men for noen år siden var du forpliktet til å reise over for å møte i retten når saken kom opp hvis du hadde vært med i en alvorlig trafikkulykke der, selv om du ikke var mistenkt for å ha skylden (en tidligere kollega opplevde det).

Så jeg ville ikke tatt noen sjanser. Helst ville jeg forsøkt å sjekke med noen som bor der.

Skrevet

Her er svaret jeg fikk på et amerikansk forum

yea it is legal, But illegal to drive while intoxicated, or incapacitated. usually there is a warning not to drive, or that a medication may impair driving, while first starting a medication, so you should use caution until you are sure how your body reacts to the medication.

Det ser ut til at det er samme regler som var har før.

Skrevet

Det går helt fint men som Dorthe skriver må du være vant til dosen din før du drar over og kjører slik at du slipper den opplevelsen med å være sløvet av AP som ofte kan komme som en bivirkning i starten. Du må være klar og ha kontroll.

Gjest bjørkhild
Skrevet

Her er svaret jeg fikk på et amerikansk forum

yea it is legal, But illegal to drive while intoxicated, or incapacitated. usually there is a warning not to drive, or that a medication may impair driving, while first starting a medication, so you should use caution until you are sure how your body reacts to the medication.

Det ser ut til at det er samme regler som var har før.

Tusen takk for svar!. Da blir vel spørsmålen, som mange her påpeker, om jeg tørr å kjøre av frykt for å komme borti en ulykke, eller noe. Jeg har vært med i en skikkelig bilulykke selv og er veldig redd for dette. Grøsser av å tenke på at jeg skulle få skylden for å ta livet av noen i trafikken.

Gjest bjørkhild
Skrevet

Hm...det er noen her som har endret overskriften min? Er vel egentlig enig i at denne var mere treffende :-).

Gjest bjørkhild
Skrevet

Det går helt fint men som Dorthe skriver må du være vant til dosen din før du drar over og kjører slik at du slipper den opplevelsen med å være sløvet av AP som ofte kan komme som en bivirkning i starten. Du må være klar og ha kontroll.

Jeg er helt klar og har kontroll :-). Det er lenge siden jeg startet med disse pillene. Lurer likevel på hva som skjer hvis jeg kræsjer med disse pillene innabords?

Skrevet

Tusen takk for svar!. Da blir vel spørsmålen, som mange her påpeker, om jeg tørr å kjøre av frykt for å komme borti en ulykke, eller noe. Jeg har vært med i en skikkelig bilulykke selv og er veldig redd for dette. Grøsser av å tenke på at jeg skulle få skylden for å ta livet av noen i trafikken.

Amerikanerne er sjokkert over våre nye lover. Sykepleieren der inne også og hun mener at en slik lov ville aldri bli tillatt i USA for det diskriminerer psykisk og fysisk syke.

Jeg vet at grensa for å kjøre bil med alkohol er 0,8 promille og det er som sagt ingen grense for medisiner så lenge man ikke er dopa.

En annen ting er at jeg vet ikke om jeg hadde turt å kjøre der borte. Ikke pga medisinbruk, men de kjører som svin og jeg kjenner altfor mange som har kjørt av veien pga fart og andre igjen som har krasjet med folk i påvirket tilstand. Det er som på tv, så lenge man kan gå på streken så er det greit.

Gjest bjørkhild
Skrevet

Amerikanerne er sjokkert over våre nye lover. Sykepleieren der inne også og hun mener at en slik lov ville aldri bli tillatt i USA for det diskriminerer psykisk og fysisk syke.

Jeg vet at grensa for å kjøre bil med alkohol er 0,8 promille og det er som sagt ingen grense for medisiner så lenge man ikke er dopa.

En annen ting er at jeg vet ikke om jeg hadde turt å kjøre der borte. Ikke pga medisinbruk, men de kjører som svin og jeg kjenner altfor mange som har kjørt av veien pga fart og andre igjen som har krasjet med folk i påvirket tilstand. Det er som på tv, så lenge man kan gå på streken så er det greit.

Jeg har kjørt der mange ganger tidligere. Er heller ikke helt imponert over all kjøringen jeg har sett der.

Det er vel også mange amerikanere som bruker AD, eller AP, og som kjører bil. Skulle alle disse holde seg unna bilkjøring, ville det vel blitt ville protester :-)

Så det er nok bare meg som sitter med en angst for dette. Er tilsvarende livredd her i Norge for å kjøre hvis jeg en sjelden gang tar 15 mg sobril. Vet jeg kan kjøre bil på dette, men jeg gjør det ikke. Takk for svar :)

Skrevet

Jeg har kjørt der mange ganger tidligere. Er heller ikke helt imponert over all kjøringen jeg har sett der.

Det er vel også mange amerikanere som bruker AD, eller AP, og som kjører bil. Skulle alle disse holde seg unna bilkjøring, ville det vel blitt ville protester :-)

Så det er nok bare meg som sitter med en angst for dette. Er tilsvarende livredd her i Norge for å kjøre hvis jeg en sjelden gang tar 15 mg sobril. Vet jeg kan kjøre bil på dette, men jeg gjør det ikke. Takk for svar :)

Fra sykepleieren, hun er RN og har mastergrad i nevrologi

''Is the physician who prescribes the meds required to report you to the DMV? How do they find out that you are taking these meds in order to revoke your driver's license? Are there any organizations for protecting the rights of people with mental health problems in Norway? In the USA, they would be all over a law like this, and would most likely challenge it in the courts if it did pass.''

Fra en av brukerne på forumet

''The reality is that there have been few or no studies of the effects of various prescription drugs on driving. If people taking antidepressants were not permitted to drive, it would shut down this country.''

Og en la ut en lang artikkel om våre nye strenge lover ;)

Gjest bjørkhild
Skrevet

''Is the physician who prescribes the meds required to report you to the DMV? How do they find out that you are taking these meds in order to revoke your driver's license? Are there any organizations for protecting the rights of people with mental health problems in Norway? In the USA, they would be all over a law like this, and would most likely challenge it in the courts if it did pass.''

''The reality is that there have been few or no studies of the effects of various prescription drugs on driving. If people taking antidepressants were not permitted to drive, it would shut down this country.''

Takk, det gjorde meg tryggere. Nå går jeg og legger meg. Nattinatt :-)

Skrevet

Takk, det gjorde meg tryggere. Nå går jeg og legger meg. Nattinatt :-)

God natt :)

Skrevet

Er ikke disse lovene for hele EØS/EU?

Eller er tolkningen nasjonal?

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...