Gå til innhold

NHD: Faste innleggelser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når tenker du at faste/planlagte innleggelser er bra?

Kan det være lurt ved PTSD, hvor angstnivået er høyt nesten hele tiden, og hvor en innimellom blir helt tappet for krefter og da kommer veldig destruktive tanker? At man ved planlagte innleggelser kan bryte noe av dette?

Mvh

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Planlagte innleggelser er meget hensiktsmessig. DU bør absolutt forsøke det om du får tilbud.

http://tidsskriftet.no/article/1545068

Tusen takk for svar.

Dette ser jo veldig lovende ut. Kanskje jeg skal tørre og spørre. Jeg går til psykiater 1 gang i uken og til psykiatrisk sykepleier annenhver uke.

Mvh

Bella Dotte
Skrevet

Planlagte innleggelser er meget hensiktsmessig. DU bør absolutt forsøke det om du får tilbud.

http://tidsskriftet.no/article/1545068

Er det bare meg, eller? Jeg synes tonen i teksten her er så fremmedgjørende og anklagende og lite forståelsesfull, håper den ikke er representativ for behandlingen selvskadere får. "Villet selvskade", akkurat som man skjærer seg det fordi man synes det er moro? Hva med å fokusere på den fortvilelsen som helt sikkert ligger bak? "Stort forbruk av akuttpsykiatriske tjenester" - uff, disse masete pasientene... "Regresjon" og "uønskede handlinger"... Ord kan løfte en opp og trykke en ned. Er dere psykiatere bevisste på dette?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Er det bare meg, eller? Jeg synes tonen i teksten her er så fremmedgjørende og anklagende og lite forståelsesfull, håper den ikke er representativ for behandlingen selvskadere får. "Villet selvskade", akkurat som man skjærer seg det fordi man synes det er moro? Hva med å fokusere på den fortvilelsen som helt sikkert ligger bak? "Stort forbruk av akuttpsykiatriske tjenester" - uff, disse masete pasientene... "Regresjon" og "uønskede handlinger"... Ord kan løfte en opp og trykke en ned. Er dere psykiatere bevisste på dette?

Ja, vi er bevisste på ordbruken.

Jeg er sikker på at også denne pasientgruppen har nytte av en realitetsorientering:

Ja, adferden heter "Villet egenskade". Det er pasienten som bestemmer seg for å gjøre det, og som faktisk gjør det. En kan la være, elle ren kan gjøre det.

Ressursbruk. En slik episode koster ekstremt mye penger. Først er det kanskje baluba på byen. Først litt politi, så ambulanse, deretter gjerne en del styr med legevakt og evt sying på kirurgisk poliklinikk. Deretter evt tvangsinnleggelsesvurdering igjen på legevakten før en vekker opp hele vaktapparatet på psykiatrisk avdeling. Alt til nattakst. Kostnaden ved en slik episode er ofte flere 10000 kroner.

Ressurser/kostnader er noe vi må forholde oss til hver eneste dag i helsevesenet. Det vi bruker et sted, det kan vi ikke bruke på andre. Det å redusere slike innleggelser er ikke bare godt for den enkelte pasient, det frigjør også ressurser til annet arbeid.

Ja, selvskading er regresjon. Det er kanskje den mest primitive og destruktive måten å løse vansker på. Det er også helt klart uønskede handlinger. Når noen klarer å avtå fra det, er det et fremskritt.

Gjest bjørkhild
Skrevet

Jeg er sikker på at også denne pasientgruppen har nytte av en realitetsorientering:

Ja, adferden heter "Villet egenskade". Det er pasienten som bestemmer seg for å gjøre det, og som faktisk gjør det. En kan la være, elle ren kan gjøre det.

Ressursbruk. En slik episode koster ekstremt mye penger. Først er det kanskje baluba på byen. Først litt politi, så ambulanse, deretter gjerne en del styr med legevakt og evt sying på kirurgisk poliklinikk. Deretter evt tvangsinnleggelsesvurdering igjen på legevakten før en vekker opp hele vaktapparatet på psykiatrisk avdeling. Alt til nattakst. Kostnaden ved en slik episode er ofte flere 10000 kroner.

Ressurser/kostnader er noe vi må forholde oss til hver eneste dag i helsevesenet. Det vi bruker et sted, det kan vi ikke bruke på andre. Det å redusere slike innleggelser er ikke bare godt for den enkelte pasient, det frigjør også ressurser til annet arbeid.

Ja, selvskading er regresjon. Det er kanskje den mest primitive og destruktive måten å løse vansker på. Det er også helt klart uønskede handlinger. Når noen klarer å avtå fra det, er det et fremskritt.

Nå fikk jeg dårlig samvittighet her jeg sitter. Er det mulig å betale tilbake noe av pengene som har blitt brukt på meg i helsevesenet? Nå er jeg ganske frisk og ser på den selvskadingen jeg bedrev tidlig på 2000-tallet som noe stort tull. Selvsagt var jeg veldig syk da, men likevel...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nå fikk jeg dårlig samvittighet her jeg sitter. Er det mulig å betale tilbake noe av pengene som har blitt brukt på meg i helsevesenet? Nå er jeg ganske frisk og ser på den selvskadingen jeg bedrev tidlig på 2000-tallet som noe stort tull. Selvsagt var jeg veldig syk da, men likevel...

Ingen skal betale tilbake, og ingen skal ha dårlig samvittighet.

På den annen side ser jeg ingen grunn til at en skal skjermes mot fakta.

Gjest bølger
Skrevet

Jeg har aldri vært på legevakten på grunn av selvskading. Kun en gang har jeg måttet tapes og da hadde jeg en avtalt time hos legen for noe annet. Det er ikke alle som lager et styr ut av det. Noen av oss gjør det i stillhet for å mestre hverdagen. Ja, det er destruktivt og primitivt, men livet er ikke like enkelt å mestre for alle.

Gjest gratisja
Skrevet

Du skal ikke betale tilbake en krone. :-)

Skrevet

Jeg syns også det "Villet være trønder" er utrolig ressurskrevende. Dere legger slag på store arealer i landet. I Norge i dag er det to hele fylket med Villet trønder. Med det følger også den omstridte Villet trønderske humoren og det ellers Villete liv og virke hos hvermans-Villet-trønderen.

Gjest paybacktimex
Skrevet

''Er det mulig å betale tilbake noe av pengene som har blitt brukt på meg i helsevesenet? Nå er jeg ganske frisk og ser på den selvskadingen jeg bedrev tidlig på 2000-tallet som noe stort tull. '

Om du gjør det du kan for å holde deg frisk om du er god mot mennesker rundt deg så syns jeg det er tilbakebetaling god nok.

En bonus er om du gjør noe frivillig arbeid eller ordinært arbeid. ;)

Gjest bjørkhild
Skrevet

''Er det mulig å betale tilbake noe av pengene som har blitt brukt på meg i helsevesenet? Nå er jeg ganske frisk og ser på den selvskadingen jeg bedrev tidlig på 2000-tallet som noe stort tull. '

Om du gjør det du kan for å holde deg frisk om du er god mot mennesker rundt deg så syns jeg det er tilbakebetaling god nok.

En bonus er om du gjør noe frivillig arbeid eller ordinært arbeid. ;)

''Om du gjør det du kan for å holde deg frisk om du er god mot mennesker rundt deg så syns jeg det er tilbakebetaling god nok. En bonus er om du gjør noe frivillig arbeid eller ordinært arbeid. ;)''

Jeg gjør det jeg kan for å bli så frisk som mulig. Dette innebærer enda at jeg ikke kan arbeide, jeg tåler veldig lite stress. Ellers mener jeg selv at jeg er snill med mine medmennesker :-). Jeg er dessverre enda ikke i stand til å gjøre annet enn det som kreves av meg i hverdagen. Men en dag skal jeg også kommer tilbake og da... :-)

Gjest paybacktimex
Skrevet

''Om du gjør det du kan for å holde deg frisk om du er god mot mennesker rundt deg så syns jeg det er tilbakebetaling god nok. En bonus er om du gjør noe frivillig arbeid eller ordinært arbeid. ;)''

Jeg gjør det jeg kan for å bli så frisk som mulig. Dette innebærer enda at jeg ikke kan arbeide, jeg tåler veldig lite stress. Ellers mener jeg selv at jeg er snill med mine medmennesker :-). Jeg er dessverre enda ikke i stand til å gjøre annet enn det som kreves av meg i hverdagen. Men en dag skal jeg også kommer tilbake og da... :-)

Lykke til! :)

Hilsen ei som også har kostet samfunnet mye, men har tilbakebetalt en del og. :))

Gjest bjørkhild
Skrevet

Lykke til! :)

Hilsen ei som også har kostet samfunnet mye, men har tilbakebetalt en del og. :))

Jeg har heldigvis arbeidet i mange år av mitt liv. Da har jeg ihvertfall fått betalt inn litt skatt, slik at jeg nå ikke trenger å ha så veldig dårlig samvittighet for akkurat det. Uansett ikke godt å ikke være i arbeid. Man føler jo seg litt utafor.

Gjest paybacktimex
Skrevet

Jeg har heldigvis arbeidet i mange år av mitt liv. Da har jeg ihvertfall fått betalt inn litt skatt, slik at jeg nå ikke trenger å ha så veldig dårlig samvittighet for akkurat det. Uansett ikke godt å ikke være i arbeid. Man føler jo seg litt utafor.

Min mor har uføretrygd. Hadde det ikke vært for at hun stiller opp med middag med poteter og hjemmelagde kjøttkaker og passer ungen min når det er planleggingsdager eller når sykt-barn dagene er brukt opp så hadde ikke hjula i min lille familie alltid gått rundt. Et par perioder mottok jeg selv midlertidige trygdeytelser. Har både vært innlagt tidligere og jobbet frivillig i Frivillighetssentral en periode. Mitt poeng er at også de som ikke jobber bidrar til viktige verdier i samfunnet. Vi har en nabodame som barnet mitt er veldig glad i, hun er pensjonist og ungen får komme over gjerdet i blant og får is og selskap. Hadde ungen min hatt det vanskelig så ville kanskje nettopp dette vært en trygg havn. Det er ikke en jobb - men det er betydningsfullt. Og når en tar vare på egen helse og dermed gir mindre uro for sine pårørende,- ja da bidrar man også til at andre har det godt og at også de blir en mindre utgift for samfunnet. Jeg er enig i at det er mange gode verdier i å jobbe, men det betyr ikke at de som ikke gjør det ikke er verdifulle. :)

Krysser fingra for deg. :)

Skrevet

Utrolig teit utsagn... ingen gjør noe så ekstremt som å skjære seg selv opp for morro skyld. Ja, det kan være et rop om hjelp/oppmerksomhet. Men da må en også se på akuttilbudene som finnes rundt om i Norge... Her er det mest lønsomt å "klikke" mandag til fredag mellom kl. 08 til 15.30...

Skal vi snakke om hva selvskadere koster samfunnet så kan vi nå sammenligne en "baluba-kveld" på byen kontra en fengselscelle i fem år, eller et rushabiliteringsopphold på tre år... eller hva røykere bruker av medisiner, operasjoner og helsetjenester. Hva overvektige koster i form av hjerte/kar sykdommer, diabetes, arbeidsløshet....

Hvor mye penger taper staten på ukompetente behandlere og metoder?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...