Gå til innhold

Nister jeg rettigheter ved egen oppsigelse?

Anbefalte innlegg

Gjest athos

I min nåværende jobb er situasjonen som følger. Jeg er i prøvetid som varer til slutten av mai.

Det viser seg etterhvert at det er 2 eller flere personer i styret som ikke vil at jeg skal ha denne jobben. Det har vært motarbeiding fra minst 2 av medlemmene i styret helt siden jeg begynte i denne jobben i slutten av november i fjor. De vil at en annen person, som har en familierelasjon til et av styremedlemmene skal ha jobben min istedet.

Jeg begynner å finne situasjonen ganske uutholdelig. Derfor lurer jeg på om at hvis jeg forklarer dette til NAV og at jeg ikke mister noen rettigheter overfor NAV hvis jeg sier opp jobben selv, når forholdene er som de er.

Fortsetter under...

Hvis det er ditt eget valg å slutte i en jobb eller si nei til et jobbtilbud, uansett årsak, så får du en karantenetid på 2 mnd før du evt. har krav på dagpenger.

( Sånn var det ihvertfall tidligere, men jeg vet ikke om dette er endret.)

For å få rett til dagpenger med en gang du blir uten jobb, må du kunne bevise at du er "uforskyldt" i å være arbeidsledig. Enten ved at du har blitt oppsagt, ikke fikk ansettelse etter prøvetid, eller har vært i et vikariat / arbeidsforhold som er opphørt.

Jeg tror ikke du kommer noen vei med å forklare hvorfor du ikke fortsette i jobben. Folk har jo som regel, etter egen meninng, en god grunn til slutte på en arbeidsplass. Men sålenge du har valgt selv å bli uten inntekt, har du heller ikke krav på å få erstattet inntekten din umiddelbart.

Det beste for deg i din situasjon, er nok å ta en samtale med arbeidsgiver hvor dere evt blir enige om at du ikke fortsetter etter prøvetiden. Dette kan du få skriftlig fra arbeidsgiveren, og bruke som dokumentasjon for å søke dagpenger hos NAV.

Forhåpentligvis får du ikke noen særbehandling av denne grunnen - hvordan skulle det blitt tror du om alle kom med påstander som "sjefen tåler ikke trynet på meg", "kontordama er ei megge og gjør alle dagene mine sure" eller "daglig leder trakasserer meg stadig vekk" - hvordan skal man finne ut om dette er reelt eller ikke?

Tidligere var det 8 uker karantene ved egen oppsigelse i alle fall.

• 2 uker senere...
Gjest mistet ingen rettigheter

Jeg ble urettferdig behandlet på en arbeidsplass og sa opp og gikk på dagen. Og gav beskjed om at jeg var sykemeldt ut oppsigelsestiden. Som i dette tilfelle var et par uker. Jeg hadde tidligere gådd på aap og fikk tilbake dagpengene straks sykepengeperioden fra bedriften tok slutt. NAV mente riktignok at det var galt å si opp, da jeg kunne vært sykemeldt en periode istedet, men jeg viste ganske sikkert at jeg aldri mer ville sette min fot i den bedriften igjen.

Annonse

Jeg ble urettferdig behandlet på en arbeidsplass og sa opp og gikk på dagen. Og gav beskjed om at jeg var sykemeldt ut oppsigelsestiden. Som i dette tilfelle var et par uker. Jeg hadde tidligere gådd på aap og fikk tilbake dagpengene straks sykepengeperioden fra bedriften tok slutt. NAV mente riktignok at det var galt å si opp, da jeg kunne vært sykemeldt en periode istedet, men jeg viste ganske sikkert at jeg aldri mer ville sette min fot i den bedriften igjen.

Takk for at du svarte, det er jeg svært takknemlig for.Den siste tiden i bedriften vil jeg karakterisere som svært vond.

Jeg tenkte også på et punkt å sykemelde meg, men jeg prøvde å bite sammen tennene og holde ut.Jeg tror nok med sikkerhet at jeg kan si at dette er det mest krevende arbeidsforholdet jeg har vært i.

Jeg håper snart at det blir et lys i tunnellen og at en annen jobb vil bli aktuell. Søknadsprosessen er ihvertfall i full gang.

''Jeg begynner å finne situasjonen ganske uutholdelig. Derfor lurer jeg på om at hvis jeg forklarer dette til NAV og at jeg ikke mister noen rettigheter overfor NAV hvis jeg sier opp jobben selv, når forholdene er som de er.''

Du bør uansett registrere deg som arbeidssøker på nav.no for å være tilgjengelig for arbeidsgivere og direkte meldte oppdrag hos NAV, samt søke jobb på egen hånd.

Du kan søke dagpenger, men kommer høyst sannsynlig til å få 8 ukers "karantene", med mindre du har en lege som kan skrive en erklæring på at ditt nåværende arbeidsforhold 'går på liv og helse løs'. Husk å sende meldekort i "karanteneperioden", ellers 'avspaserers' ikke ukene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...