Gå til innhold

Angående voldtekter...

Anbefalte innlegg

''PS: Hvordan går det med deg? Har du fått tilbake lukt- / smakssansen? Tenker på deg, seinest for et par dager siden ;)''

Tusen takk for omtanken, Angustia! Nei, ekspertene sier at de er borte for godt.

Har gått ned ca 10 kilo, fordi mat smaker ikke lenger. Og jeg som var så glad i god mat;)

Tvinger meg til å spise, men gleden over god mat er borte:(

Jeg brekker meg mye av sterke lukter, shampoo, parfyme og tannpussing... Men jeg overlever nok dette også;)

Klem fra

Åhh, det var leit å høre :-(

Minnes at du var dronninga av sauser!

Føler med deg, og følger med deg :-)

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

16

• Sør

11

• Angustia

4

• tzatziki1365380058

3

Mest aktive i denne tråden

Det ene tilfellet er voldtekt. Det andre tilfellet er voldtekt _og_ grov vold, om jeg forstår deg rett?

Om vi forutsetter at begge voldtektene i seg selv er like grove, skal selvsagt det forholdet som også omfatter grov vold straffes strengest. Akkurat som et ran med grov vold skal straffes strengere enn et ran der det ikke utøves grov vold.

Straffenivået for voldtekt er heldigvis på vei oppover, men det er ikke på langt nær der det burde være. Det er også for få som blir dømt.

mvh

hidi, the scorpion

Det ene tilfellet er voldtekt. Det andre tilfellet er voldtekt _og_ grov vold, om jeg forstår deg rett?

Om vi forutsetter at begge voldtektene i seg selv er like grove, skal selvsagt det forholdet som også omfatter grov vold straffes strengest. Akkurat som et ran med grov vold skal straffes strengere enn et ran der det ikke utøves grov vold.

Straffenivået for voldtekt er heldigvis på vei oppover, men det er ikke på langt nær der det burde være. Det er også for få som blir dømt.

mvh

Du forstår meg helt korrekt, PieLill!

Og strafferammen bør absolutt økes i forhold til voldtektssaker: Kan nesten ikke tenke meg noe mer ødeleggende for en kvinnes liv etter en voldtekt.

Gjest Gjøkeniburet

Voldtekt er voldtekt og burde straffes likt.

I utgangspunktet enig. Diskutert mange ganger før. Og så uendelig mange nyanser.

Skal vi komme dit hen at man må skrive under en kontrakt på at man vil (ha sex) med sin partner, for det kan jo tenkes at det kommer et "nei", sånn like før akten ta til ?

Og en som "forbryter" seg mot et "nei" er jo da voldtektsforbryter.(De fleste voldtekter begåes jo nettopp av nære bekjente.)

Det har vært eksempler her inne, hvor en frue spør om hun skal anmelde sin ektemann - for hun sov under "voldtekten"/akten.

Og skal f.eks straffen være lik om (nettop sett i pressen) en dame er anmeldt for 3 falske voldteker ?

Og hvor 3 menn går gjennom helvete før de blir renvasket ?

Som sør sier, så kan denne settingen endres i det uendelige, så straffen bør kunne diskuteres ja.

hidi, the scorpion

I utgangspunktet enig. Diskutert mange ganger før. Og så uendelig mange nyanser.

Skal vi komme dit hen at man må skrive under en kontrakt på at man vil (ha sex) med sin partner, for det kan jo tenkes at det kommer et "nei", sånn like før akten ta til ?

Og en som "forbryter" seg mot et "nei" er jo da voldtektsforbryter.(De fleste voldtekter begåes jo nettopp av nære bekjente.)

Det har vært eksempler her inne, hvor en frue spør om hun skal anmelde sin ektemann - for hun sov under "voldtekten"/akten.

Og skal f.eks straffen være lik om (nettop sett i pressen) en dame er anmeldt for 3 falske voldteker ?

Og hvor 3 menn går gjennom helvete før de blir renvasket ?

Som sør sier, så kan denne settingen endres i det uendelige, så straffen bør kunne diskuteres ja.

''Og skal f.eks straffen være lik om (nettop sett i pressen) en dame er anmeldt for 3 falske voldteker ? Og hvor 3 menn går gjennom helvete før de blir renvasket ?''

Falske anmeldte voldtekter burde straffes like hardt som en voldtekt!

Så blir kanskje de ekte voldtekssakene tatt på alvor! Det er en stor skam at kvinner anmelder falsk voldtekt, de ødelegger stort for sine medsøstre!

Gjest Gjøkeniburet

''Og skal f.eks straffen være lik om (nettop sett i pressen) en dame er anmeldt for 3 falske voldteker ? Og hvor 3 menn går gjennom helvete før de blir renvasket ?''

Så blir kanskje de ekte voldtekssakene tatt på alvor! Det er en stor skam at kvinner anmelder falsk voldtekt, de ødelegger stort for sine medsøstre!

Nå er dette en veldig vanskelig sak, for denne kvinnen har vært misbrukt som liten, så ...

Ja, en meget vanskelig sak.

Annonse

''Falske anmeldte voldtekter burde straffes like hardt som en voldtekt! ''

Selvsagt skal og blir falske anmeldte voldtekter straffes, men det er i de aller fleste tilfeller ikke sammenlignbart med å bli utsatt for en voldtekt.

Meed vennlig hilsen

hidi, the scorpion

Nå er dette en veldig vanskelig sak, for denne kvinnen har vært misbrukt som liten, så ...

Ja, en meget vanskelig sak.

''Nå er dette en veldig vanskelig sak, for denne kvinnen har vært misbrukt som liten, så ... Ja, en meget vanskelig sak.''

Alle voldtektssaker er sårbare, men kan man alltid skylde kriminelle handlinger på en grusom barndom?

Ingen voldtektssaker er like, og må behandles i retten deretter.

Men, å finne en unnskyldning for å anmelde tre falske voldtekter, finner jeg svært vanskelig å godta....

Er ikke en straff ment å være en "advarsel" til resten av befolkningen?

Gjest sangsol

Viktig sak du diskuterer. :-)

Men utropstegn oppfattes som roping. Roping orker jeg ikke forholde meg til, og unngår lese mange av dine innlegg.

hidi, the scorpion

''Falske anmeldte voldtekter burde straffes like hardt som en voldtekt! ''

Selvsagt skal og blir falske anmeldte voldtekter straffes, men det er i de aller fleste tilfeller ikke sammenlignbart med å bli utsatt for en voldtekt.

Meed vennlig hilsen

''men det er i de aller fleste tilfeller ikke sammenlignbart med å bli utsatt for en voldtekt.''

Ikke enda, men kanskje det bør bli like strengt! Kanskje de ekte voldtekstofrene blir tatt på alvor. I stedet ligger de i en haug med henlagte saker, hvor forferdelig er ikke det!

Uskyldige menn, blir merket for livsstid, ingen røyk uten ild etc. Det er også grusomt!

hidi, the scorpion

Men utropstegn oppfattes som roping. Roping orker jeg ikke forholde meg til, og unngår lese mange av dine innlegg.

''Men utropstegn oppfattes som roping. Roping orker jeg ikke forholde meg til, og unngår lese mange av dine innlegg.''

Beklager skal skjerpe meg, men blir bare så involvert. Takk for din ærlige mening.

''men det er i de aller fleste tilfeller ikke sammenlignbart med å bli utsatt for en voldtekt.''

Ikke enda, men kanskje det bør bli like strengt! Kanskje de ekte voldtekstofrene blir tatt på alvor. I stedet ligger de i en haug med henlagte saker, hvor forferdelig er ikke det!

Uskyldige menn, blir merket for livsstid, ingen røyk uten ild etc. Det er også grusomt!

''Ikke enda, men kanskje det bør bli like strengt! Kanskje de ekte voldtekstofrene blir tatt på alvor. I stedet ligger de i en haug med henlagte saker, hvor forferdelig er ikke det!''

Dette er to ting som ikke har stort med hverandre å gjøre, all den tid saker behandles individuelt.

Henleggelsesraten er vanligvis "etter bevisets stilling", og har heller ikke noe med dette å gjøre.

''Uskyldige menn, blir merket for livsstid, ingen røyk uten ild etc. Det er også grusomt!''

Joda, men med tanke på at kun en ørliten brøkdel av voldtekter overhodet blir anmeldt, og at 90% av dem blir henlagt nesten umiddelbart, så skjer dette uhyre sjeldent sammenlignet med å bli utsatt for en voldtekt.

Menn har større sjanse for å bli voldtatt enn å bli utsatt for en falsk anmeldelse.

Med vennlig hilsen

Gjest Hulderen

Hva mener du med at hun sa Nei for sent? Sies det Nei, så sies det Nei. Det er ikke sånn at har man fått lurt noen forbi et visst punkt, så er det fritt frem til hva man måtte ønske.

Det kompliserer saken at du har to variable. Grov vold mot ikke grov vold, og ukjent gjerningsmann mot kjent gjerningsmann. Jeg foreslår at du diskuterer det hver for seg. Hva er verst av kjent gjerningsmann og ukjent gjerningsmann. Deretter hva som er verst av vokdtekt med grov vold mot voldtekt uten grov vold.

Annonse

tzatziki1365380058

Straff for overfallsvoldtekt og vold skal være høyere enn for den andre voldtekten.

Om overfallsvoldtekten ikke hadde hatt vold som tilleggselement, er jeg mer usikkert. Det er vel sannsynlig at belastningen for en kvinne er større ved en overfallsvoldtekt medukjent gjerningsmann enn ved en voldtekt hjemme, sånn at straffen uansett bør være høyere ved overfall.

Men -uansett type voldtekt er det KUN voldtektsmannen som har ansvar og skyld! Kvinnen har ikke "litt skyld" fordi hun ble med noen hjem elller lignende, slik visstnok 25 % av befolkningen mener.

Straff for overfallsvoldtekt og vold skal være høyere enn for den andre voldtekten.

Om overfallsvoldtekten ikke hadde hatt vold som tilleggselement, er jeg mer usikkert. Det er vel sannsynlig at belastningen for en kvinne er større ved en overfallsvoldtekt medukjent gjerningsmann enn ved en voldtekt hjemme, sånn at straffen uansett bør være høyere ved overfall.

Men -uansett type voldtekt er det KUN voldtektsmannen som har ansvar og skyld! Kvinnen har ikke "litt skyld" fordi hun ble med noen hjem elller lignende, slik visstnok 25 % av befolkningen mener.

''Det er vel sannsynlig at belastningen for en kvinne er større ved en overfallsvoldtekt medukjent gjerningsmann enn ved en voldtekt hjemme,''

Uten at jeg har dokumentasjon på det her, så er det visstnok omvendt - voldtekter med kjent gjerningsmann gir ofte større trauma, fordi man også føler seg forrådt, at man burde visst bedre, mer skam, at man ikke blir trodd, osv., og at det er ens egen feil.

Med vennlig hilsen

Men, som tidligere påpekt, voldtekt er voldtekt, og jeg ser ikke helt poenget i å sammenligne forskjellige varianter.

Med vennlig hilsen

Tidligere var det nokså stor forskjell på overfallsvoldtekter og eksempelvis sovevoldtekter. Eksempelet ditt ligger vel et sted imellom disse to tilfellene. Nå er dette endret noe og forskjellene vil nok ikke være så store, da man legger større vekt på konsekvensene dette har for fornærmede.

Overfallsvoldtekter vil nok fortsatt straffes hardere, de de har med seg en del elementer som andre forhold ikke har. Dette går bl.a på selve handlingen (brutalitet, vold) men også gjerningsmannens forsett (hva han har tenkt, er det planlagt osv.)

tzatziki1365380058

Oppfatter du utropstegn som roping? Det synes jeg er pussig.Utropstegn benyttes jo i helt vanlig skriftspråk for å betegne et sterkt,viktig osv utsagn (innrømmer at jeg ikke husker reglene). Synes ikke man skal endre reglene på nett. At du opplever det som roping, er en ting, men det er det jo da faktisk du som må gjøre noe med, enten ved å la være å svare, eller venne deg til utropstegn-bruk. Synes det blir litt feil å "skylde på" hidi.

Nå kan det hende hidi bruker utropstegn veldig mye, men når det gjelder setningene over, er det da helt på sin plass å benytte utropstegn.

DETTE DERIMOT - er roping :)

Gjest Cinnamongirl

Ja - det mener jeg.

Hun har jo blitt voldtatt okke som.

Evt kan man dømme ekstra for andre skader enn selve voldtekten.

Ærlig talt - skal ikke en jente få bli kjent med mannfolk eller? Eller må man som jente se på absolutt alle mannfolk som potensielle voldtektsforbrytere? Eller tror virkelig alle mannfolk at når en jente er på tomannshånd med ham - at hun har tenkt å ha sex? Første kvelden?

Da kan jo jentene bare bure seg inne eller begynne å ha med anstand...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...