Gå til innhold

Sosial angst og smerte - bokanbefaling

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Boken er skrevet av den første leder for norges eneste kompetansesenter for angstlidelser - psykiater og psykoanalytiker Alv A. Dahl.

I boken, som har 13 kapittel, vurderes ulike angsttilstander ut fra nevrobiologi, evolusjonspsykologiske, psykodynamisk forståelse, kognitiv, jeg-psykologi, objektrelasjonsteori, tilknytningsteori, læringsteoretisk og sosiale synspunkter.

Kapitlene er angst og smerte ved:

Nærhet med andre (inimitet), å bli latt alee (avhengighet), negative sosiale vurderinger, rødming og forlegenhet, prestasjoner, kroppslyter, å bli vraket (sjalusi), personforfølgelse (stalking), de andre som fiender (paranoiditet), grupper og stigmatisering, mobbing og sosial utstøting, sladder,rykter og mediedrev, og til slutt behandling.

Jeg synes boken er ført i et godt språk, den er lett å lese, og jeg antar den er interessant både for pasienter, behandlere og folk flest som er opptatt av relasjoner. Boken gjennomsyres av forfatterens brede og dype kompetanse innen fagfeltet. Det er tillitvekkende og gir økt forståelse at alle problemstillinger belyses fra ulike ståsted. Samlet gir det ny kunnskap og økt forståelse hos leseren.

Anbefales.

ISBN 978-82-450-1075-6

Pris 448 kroner. 321 sider

Videoannonse
Annonse
Gjest bjørkhild
Skrevet

Takk, sikkert bra lesestoff i påsken :-).

Bella Dotte
Skrevet

Kjempespennende! Jeg er førstemann i køen hos Deichman!

Gjest fruitcake
Skrevet

Men....er den nyttig? Isåfall hvorfor?

Gjest fruitcake
Skrevet

Hvorfor kjøpe akkurat denne boken?

Skrevet

Fra Håvamål:

Betre byrdi

du ber kje i bakken

enn mannevit mykje.

Nyttig? Det er individuelt. Om den er nyttig for deg, kan ikke jeg svare på.

Gjest fruitcake
Skrevet

Fra Håvamål:

Betre byrdi

du ber kje i bakken

enn mannevit mykje.

Nyttig? Det er individuelt. Om den er nyttig for deg, kan ikke jeg svare på.

Og oversatt til norsk? Er det noe om at "det du vet ikke tynger deg betydelig ned?" Må forresten alle dine "vanlige" pasienter kunne beherske håvamål? Nei, det kan du kanskje ikke si. Men det var det jeg var interessert i å vite. Og som regel når jeg skal bruke penger, og særlig om det finnes alternativer, spør jeg: "Hvorfor skal jeg kjøpe akkurat dette?".

Skrevet

Og oversatt til norsk? Er det noe om at "det du vet ikke tynger deg betydelig ned?" Må forresten alle dine "vanlige" pasienter kunne beherske håvamål? Nei, det kan du kanskje ikke si. Men det var det jeg var interessert i å vite. Og som regel når jeg skal bruke penger, og særlig om det finnes alternativer, spør jeg: "Hvorfor skal jeg kjøpe akkurat dette?".

Om en er i tvil, kan en låne på biblioteket. Et litt dårligere alternativ er å lese litt i boken mens en står i bokhandelen.

Om temaet interesserer en, og om en ikke synes det er akkurat like lett å lese om dette på engelsk, vet jeg ingen annen bok som er mer "nyttig".

Gjest fruitcake
Skrevet

Om en er i tvil, kan en låne på biblioteket. Et litt dårligere alternativ er å lese litt i boken mens en står i bokhandelen.

Om temaet interesserer en, og om en ikke synes det er akkurat like lett å lese om dette på engelsk, vet jeg ingen annen bok som er mer "nyttig".

Jeg holder en knapp på "å lese boken i bokhandelen". Et par sider hver dag, så kommer jeg i mål til slutt. Og hvorfor nøye seg med bare denne boken? :D Man kan jo lese alt man vil i bokhandelen. Aldri kjøpe bøker mer.. (og bli populær i bokhandelen).

Bella Dotte
Skrevet

"Betre byrdi

du ber kje i bakken

enn mannevit mykje."

Det vlir vel noe ala "kunnskap er den letteste bør du kan bære".

Hvis omtalen av boka "treffer" deg, skaffer du den, ellers dropper du å tenke på det. Verre er det vel ikke?

• 2 uker senere...
Gjest fruitcake
Skrevet

"Betre byrdi

du ber kje i bakken

enn mannevit mykje."

Det vlir vel noe ala "kunnskap er den letteste bør du kan bære".

Hvis omtalen av boka "treffer" deg, skaffer du den, ellers dropper du å tenke på det. Verre er det vel ikke?

Jo, litt verre er det faktisk. Om jeg skal kjøpe på grunnlag av en anbefaling, må jeg faktisk kjøpe anbefalingen først. For å gjøre det vil jeg vite mest mulig om grunnlaget og hvilke motiv som finnes for anbefalingen. Kravet til begrunnelse blir ikke mindre fordi det er en fagperson som anbefaler. Det er jo slik at i denne verden at det som oftest finnes alternativer å velge mellom. De fleste vil kanskje søke å dekke sitt behov for "et gode", - best mulig, og billigst mulig, - ved kjøp av et produkt/tjeneste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...