Gjest Anonym bruker Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Hei. Jeg skriver fordi min datter for 5 uker siden fikk påvist stor d-vitamin mangel. Hun fikk da beskjed om å ta en d-vitaminkur, med 20 mikrogram d-vitamin daglig i seks uker. Nå viste ny prøve at hun fortsatt har stor d-vitaminmangel (vi fikk ikke noen tall/verdier), og legen har skrevet ut resept på Afi-D2forte, 2 tabletter i uken i seks uker. (0,75 mg.). Da vi skule hente tablettene stusset apotekeren veldig over den store dosen, og lurte på om dette kunne stemme. Hun ringte legen, som bekreftet dosen, men jeg ble veldig usikker på om hun nå får uforsvarlig høy dose, eller om dette er greit? Datteren min er 11 år, og veier ca. 42 kilo. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Din datter fikk påvist D vit. mangel,.men du skriver ikke noe om symptomene hun hadde da hun søkte lege. Jeg vil tro at hun hadde symtomer som ved rachitt. ( engelsk syke/ bløtt skjelett og spes. rtg- forandringer i skjelettet).Du må gi legen detaljer om hennes kost. Det kan skyldes lite D vit inntak i kosten ( ikke fått tran eller vit. tabl.). Ved noen tarm sykdommer vil absorbsjonen av D vit bli mangellfull, som f. eks ved cytisk fibrose eller cøliaki. I reguleringen av kalk stoffskiftet inngår også parathyreoideahormonet og det er et samspill mellom disse to hormonene som regulerer kalkstoffskiftet. Den første dosen D vit hun fikk er en vanlig dose, den siste er svært høy og brukes ikke ved en vanlig D vit mangel. Jeg synes barnet ditt bør undersøkes og vurderes av lege med spes. kunnskap i D vit mangel og og vit. D stoffskiftet hos barn 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pompiriam73 Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Din datter fikk påvist D vit. mangel,.men du skriver ikke noe om symptomene hun hadde da hun søkte lege. Jeg vil tro at hun hadde symtomer som ved rachitt. ( engelsk syke/ bløtt skjelett og spes. rtg- forandringer i skjelettet).Du må gi legen detaljer om hennes kost. Det kan skyldes lite D vit inntak i kosten ( ikke fått tran eller vit. tabl.). Ved noen tarm sykdommer vil absorbsjonen av D vit bli mangellfull, som f. eks ved cytisk fibrose eller cøliaki. I reguleringen av kalk stoffskiftet inngår også parathyreoideahormonet og det er et samspill mellom disse to hormonene som regulerer kalkstoffskiftet. Den første dosen D vit hun fikk er en vanlig dose, den siste er svært høy og brukes ikke ved en vanlig D vit mangel. Jeg synes barnet ditt bør undersøkes og vurderes av lege med spes. kunnskap i D vit mangel og og vit. D stoffskiftet hos barn Takk for svar- d-vitamin mangel ble oppdaget ved en tilfeldighet, jeg ville undersøke om hun kunne ha noen mangler, da hun en periode har spist dårlig på skolen. Ingen utredning/undersøkelse/mistanke om problemer med skjelettet. Kan jeg gi henne kuren, eller bør hun vurderes av spesialist (og hvor finner man spesialister på d-vitamin). Mvh Miriam Kim 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest for lite vitamin d Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Takk for svar- d-vitamin mangel ble oppdaget ved en tilfeldighet, jeg ville undersøke om hun kunne ha noen mangler, da hun en periode har spist dårlig på skolen. Ingen utredning/undersøkelse/mistanke om problemer med skjelettet. Kan jeg gi henne kuren, eller bør hun vurderes av spesialist (og hvor finner man spesialister på d-vitamin). Mvh Miriam Kim Jeg har fått for lite d-vitamin. Forsøker å oppholde meg i solen, men nå bor jeg jo sørpå. I dag var det faktisk 22 grader i solen. Man kan også få d-vitamin av solarium noen minutter pr uke. Dette kan jo være et suplement til de vitaminene hun har foreskrevet. Har skjønt det som at i solen så lager kroppen selv det den trenger av d-vitamin. Så om man har dårlig opptak av vitaminer, kan det kansje være til hjelp. Ellers er det vel tran og fet fisk som er tingen. Det spekuleres i økt forekomst av diabetes1 grunnet for lite omega eller d-vitamin. Det har jeg skremt mine barn med så de spiser tran. Noen gulper av den med sitron og noen gulper av den andre. Nå hadde jeg for lite vitamin d selv om jeg tar tran, så jeg tar nå en tablett d-vitamin i tillegg. Men regner med at solen fikser det snart. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zellica Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Hei. Jeg er ikke lege, men har akkurat vært på et fagforedrag ang d-vitamin mangel. Der fortalte legen at man ved stor d-vitamin mangel, kan bruke AFI-D2 forte som en kortvarig booster til mangelen er på retur. Ved alvorlig mangel, er det for lite å hente ved behandling kun med normaldoser d-vitamin eller tran. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest for lite vitamin d Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Hei. Jeg er ikke lege, men har akkurat vært på et fagforedrag ang d-vitamin mangel. Der fortalte legen at man ved stor d-vitamin mangel, kan bruke AFI-D2 forte som en kortvarig booster til mangelen er på retur. Ved alvorlig mangel, er det for lite å hente ved behandling kun med normaldoser d-vitamin eller tran. Fikk du noen andre tips? Hvor mye hjelper solen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest for lite vitamin d Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 http://www.dagbladet.no/dinside/2007/11/22/519016.html 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zellica Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Fikk du noen andre tips? Hvor mye hjelper solen? Legger inn en av foilene, så kan du selv sjekke hvordan din datter ligger: Anbefalinger! •Ref området 37-130 Anbefalt nivå 65-75 •Alvorlig meget lav •Hvis lave verdier fylle lageret med høy dose: AFID2 Forte 30,000 IE •Intoksikasjon sjelden!(hyperkalsemi: primær hyperpara). OBS Sarcoidose! Hyperkaslsemi! •Ellers vanlig daglig anbefaling 400-800 IE/dag •Soling med litt rød hud gir: 10-25.000 IE Legen anbefalte som skrevet over soling uten solkrem til huden ble lett rød. Så ut av solen og på med solkrem. Forskerne er usikre på om bruken av solarium har effekt. Viktig med nok kalsium i maten, samt magnesium. Sjekke for cøliaci. Mørk hud absorberer mindre sol, enn lys. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.