Gå til innhold

Ut å redde verden er slitsomt

Anbefalte innlegg

Gjest tuttafrakalkutta
Skrevet

Jeg er blitt valgt som prosjektleder for et ganske så stort prosjekt som vil koste noen millioner... Har mange med på laget og i styret heldigvis og jeg gjør så godt jeg kan med å fordele oppgaver, men det er blitt veldig mye å følge med, så mange personer å forholde seg til. Møte etter møte... mye papirarbeid. I tilegg har jeg en bijobb hvor jeg ofte må steppe inn på kort varsel. Og mye styr og problem blant folk rundt meg som jeg prøver å støtte så godt som mulig.

I helgen hjalp jeg en person med å rydde en leilighet fra fredag ettermiddag til søndags kveld, men noen timer søvn innimellom. Søndag var jeg så gåen fysisk at jeg haltet av stølhet, men likevel fortsatte jeg. Hjalp også til med å innføre rutiner, hvordan det kan holdes orden på økonomi og et system for hvor alt skal ligge.... Resultatet ble da en fin, ryddig leilighet for et menneske som har levd i et stort kaos i mange år, og tilbakemelding om at jeg har gitt vedkommende et nytt liv.

Så ringer en annen person og storhulker i telefonen og forteller at sønnen han angrepet henne fysisk.

Er redd for at jeg skal bli oppspist av alt styret... Har vært psykisk syk ganske lenge og møtte veggen for fem år siden. Hvordan unngå at det skjer igjen? Hvordan klare å holde kjeft når en ser løsninger på alt som oppstår...

Lurer på å ta meg to fridager fra prosjektet for å få unna andre oppgaver som venter... Kan jeg gjøre det med god samvittighet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Psyk av alt
Skrevet

Du må lære å si nei til ting.

Og å ikke være en søppelcontainer for andres lidelse og problemer.

Det virker som om du har nok med prosjektet nå, da må du si nei til andre ting og bruke helgene til å lade batteriene.

Hvis du fortsetter i denne tralten så kan jeg nesten love deg at du igjen møter veggen.

Du trenger å verne om og ta hensyn til deg selv nå, ikke andre.

Du kan ta pause fra prosjektet i to dager. Men det hadde ikke vært nødvendig hvis du hadde passet mer på deg selv.

Skrevet

''Lurer på å ta meg to fridager fra prosjektet for å få unna andre oppgaver som venter... Kan jeg gjøre det med god samvittighet?''

Du får gjøre som du selv og jeg forstår at du tenker i de baner men jeg synes absolutt ikke det. Det blir å straffe andre for noe som ene og alene er din feil. Du er en av disse over-pliktoppfyllende menneskene som er der for alle og så ender det med at du enten halter gjennom ditt eget liv eller på nytt møter veggen. Forsøk fremover å bli flinkere til å sette grenser, det kan være vanskelig å snu på gamle vaner men øvelse gjør mester. Vær ekstremt bevisst ovenfor deg selv på hva du ønsker å gjøre og hva du opplever deg "presset" til å gjøre. Husk at du også skal ha et ok liv, ikke bare gjøre ditt beste for at alle andre skal ha det.

Gjest vfdsfds
Skrevet

En god leder delegerer og stoler på andres evner. MÅ akkurat DU ordne og fikse alt?

Ta vare på deg selv ja, og prioriter - overskudd til jobb og nærmeste familie må normalt prioriteres før overskudd til venner og bekjente.....

Hva har du lært om deg selv og livet ved de smellene du har hatt? Sett deg ned og tenk igjennom hvordan du skal leve for å holde deg frisk og å ha det bra.

Skrevet

''Lurer på å ta meg to fridager fra prosjektet for å få unna andre oppgaver som venter... Kan jeg gjøre det med god samvittighet?''

Dersom prosjektet er en lønnet jobb, så må du vel nesten diskutere med arbeidsgiver om du kan få ta ut et par feriedager. Det høres ikke ut som om du er syk, så det er ikke grunnlag for sykefravær.

Gjest tuttafrakalkutta
Skrevet

Du må lære å si nei til ting.

Og å ikke være en søppelcontainer for andres lidelse og problemer.

Det virker som om du har nok med prosjektet nå, da må du si nei til andre ting og bruke helgene til å lade batteriene.

Hvis du fortsetter i denne tralten så kan jeg nesten love deg at du igjen møter veggen.

Du trenger å verne om og ta hensyn til deg selv nå, ikke andre.

Du kan ta pause fra prosjektet i to dager. Men det hadde ikke vært nødvendig hvis du hadde passet mer på deg selv.

Det er et frivillig oppdrag som jeg ikke får en krone for. Jeg er utplassert der gjennom NAV. Har akkurat hatt en lang prat med en god venninne. Hun ba meg slutte å engasjere meg på fritida, og kutte ut folk som suger energi ut av meg. Men hva hadde du gjort om du nærmest tilfeldig havner i en leilighet som ser ut som noe ala Ekstreme samlere-serien på tv? Jeg spurte hvorfor det lå masse ting i vasken... og der sto et fortvilet hjelpesløst menneske som sa at vasken har vært tett i et års tid, og at H*n hadde prøvd med plumbo.

Det tok meg ti minutt å åpne rørene og gi personen vasken på badet tilbake :-/ Men det tok en halvtime å rydde seg fram til rørene...

Det er så fortvilende å ikke engasjere seg....

Men det er også vanskelig når folk ikke følger opp de oppgavene de tar på seg...

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Det er et frivillig oppdrag som jeg ikke får en krone for. Jeg er utplassert der gjennom NAV. Har akkurat hatt en lang prat med en god venninne. Hun ba meg slutte å engasjere meg på fritida, og kutte ut folk som suger energi ut av meg. Men hva hadde du gjort om du nærmest tilfeldig havner i en leilighet som ser ut som noe ala Ekstreme samlere-serien på tv? Jeg spurte hvorfor det lå masse ting i vasken... og der sto et fortvilet hjelpesløst menneske som sa at vasken har vært tett i et års tid, og at H*n hadde prøvd med plumbo.

Det tok meg ti minutt å åpne rørene og gi personen vasken på badet tilbake :-/ Men det tok en halvtime å rydde seg fram til rørene...

Det er så fortvilende å ikke engasjere seg....

Men det er også vanskelig når folk ikke følger opp de oppgavene de tar på seg...

Hvis jeg hadde vært i en lignende situasjon som deg så håper jeg virkelig at jeg hadde greid å la vær å rydde hele leiligheten :-)

Bra at du har fått snakket med en venn som vil deg vel, følg hennes råd.

Du skriver at du ikke får en krone for oppdraget, at du er utplassert gjennom Nav.

Jeg synes du har et litt feil syn på dette, selv om det er en utplassering får du "lønn", av Nav.

Og du beskriver prosjektet som stort, med mange aktører og millioner involvert...du burde ha en litt mer seriøs tilnærming til prosjektet synes jeg.

Det er fullt mulig at jeg missforstår deg.

Skrevet

''Lurer på å ta meg to fridager fra prosjektet for å få unna andre oppgaver som venter...''

Du brenner lyset i begge ender og du har møtt veggen før. Du må lære deg å sette grenser for deg selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...