Gå til innhold

sykemeldt i sommerferien

Anbefalte innlegg

Gjest ikke lett å være syk
Skrevet

Jeg er langtids sykemeldt og blir det til utover sommeren. Hvordan blir det med sommerferien? Kan jeg være sykemeldt hele sommeren og reise bort hvis lege anbefaler det? Eller må jeg bli friskmeldt i ferien og så bli sykemeldt på nytt? Eller blir jeg nødt til å sitte alene hjemme istedenfor å reise sammen med familien til å besøke resten av familien?

Dette er komplisert, men det har vært bestemt over et år at storfamilien skal samles i et europeisk land (hvor stor del av den bor) i hele juli. Jeg tror at legen vil mene at dette vil være godt for helsen min, men er det noe i veien for dette? Dette blir bedre rehabilitering enn å sitte alene hjemme.

Skrevet

Du kan be legen om å søke om sykemelding under utenlandsopphold. Eget skjema som skal sendes til Nav. Da får du ferien tilgode senere.

Skrevet

Jeg ville tatt ut ferie, og heller bedt om fortsatt sykemelding etter ferien. Det er helt kurant.

Gjest fra bergen
Skrevet

Jeg ville tatt ut ferie, og heller bedt om fortsatt sykemelding etter ferien. Det er helt kurant.

''Det er helt kurant.''

Er det?

Gjest enig med ekte nick
Skrevet

Jeg ville gjort som ecte nick. Tatt ut ferie og fortsatt sykemelding etter ferien. Reglene i § 8-9 skal egentlig praktiseres strengt, hovedregelen er at en skal oppholde seg i Norge. Et kortere opphold er lettere å få innvilget enn et langt opphold. 4 uker regnes som langt opphold. Får du avslag og reiser likevel, kan du risikere å miste sykepengerettighetene ( opphold over 4 uker). Reiser du uten at dette er innvilget, skal det regnes som brudd i sykepengeperioden og det skal vurderes etter § 8-47 når tilfellet starter igjen.....Så mitt beste råd er: Ta ut ferien din. Det forlenger dessuten maksdatoen din i tilfelle det tar tid å bli frisk.

Gjest enig med ekte nick
Skrevet

''Det er helt kurant.''

Er det?

Ja så lenge en fortsatt er syk etter ferien er det helt kurant. Det er ikke like kurant å få innvilget sykepenger i 4 uker mens en er i utlandet, spesielt ikke om det kommer i konflikt med oppfølging.

Skrevet

Ja så lenge en fortsatt er syk etter ferien er det helt kurant. Det er ikke like kurant å få innvilget sykepenger i 4 uker mens en er i utlandet, spesielt ikke om det kommer i konflikt med oppfølging.

''Det er ikke like kurant å få innvilget sykepenger i 4 uker mens en er i utlandet, spesielt ikke om det kommer i konflikt med oppfølging.''

Det kan gå fint, men selvfølgelig ikke om man er frisk i ferien...

Gjest enig med ekte nick
Skrevet

''Det er ikke like kurant å få innvilget sykepenger i 4 uker mens en er i utlandet, spesielt ikke om det kommer i konflikt med oppfølging.''

Det kan gå fint, men selvfølgelig ikke om man er frisk i ferien...

Det forutsetter jo at en er syk i ferien, men velger å ta den ut likevel for å kunne reise til utlandet.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Den korrekte fremgangsmåten her er som mange har antydet, å søke NAV (evt gjennom lege) om utenlandsopphold i sykemeldingsperioden.

Det er ikke grunnlag for å friskmelde deg for at du skal kunne reise til utlandet, for så å sykmelde deg igjen når du kommer tilbake. Hvorvidt du er sykmeldt eller ikke, avhenger av din helsetilstand, og ikke dine reiseplaner.

Skrevet

Det forutsetter jo at en er syk i ferien, men velger å ta den ut likevel for å kunne reise til utlandet.

Nettopp! Ergo må man søke og legge ved uttalelse fra lege :-)

Gjest enig med ekte nick
Skrevet

Nettopp! Ergo må man søke og legge ved uttalelse fra lege :-)

Jeg ville nå heller tatt ut ferie jeg, da. Enten å skrevet ferie på sykepengekravet eller være friskemeldt i ferien, ville iallefall hatt ferie som alternativ i tilfelle avslag. Faktisk mener jeg en skal bruke ferie til utenlandsturer.

Skrevet

Jeg ville nå heller tatt ut ferie jeg, da. Enten å skrevet ferie på sykepengekravet eller være friskemeldt i ferien, ville iallefall hatt ferie som alternativ i tilfelle avslag. Faktisk mener jeg en skal bruke ferie til utenlandsturer.

Det er mye lengere reise til Nord-Norge enn til landet hvor familien min bor og planene mine om å være sammen med dem kolliderer ikke med behandling. Jeg synes det er dumt å bli friskmeldt for så å bli sykemeldt igjen. Har nevnt dette for behandler som mener at dette vil være positivt på alle måter, og at jeg bør ta det opp med legen.

Det er litt rart å ikke kunne reise til Gøteborg fordi man skal bruke ferie på utenlandsopphold, men Kirkenes ville vært helt greit. Jeg snakker ikke om jordarundtreise.

Skrevet

Det er mye lengere reise til Nord-Norge enn til landet hvor familien min bor og planene mine om å være sammen med dem kolliderer ikke med behandling. Jeg synes det er dumt å bli friskmeldt for så å bli sykemeldt igjen. Har nevnt dette for behandler som mener at dette vil være positivt på alle måter, og at jeg bør ta det opp med legen.

Det er litt rart å ikke kunne reise til Gøteborg fordi man skal bruke ferie på utenlandsopphold, men Kirkenes ville vært helt greit. Jeg snakker ikke om jordarundtreise.

'' Jeg synes det er dumt å bli friskmeldt for så å bli sykemeldt igjen.''

Hvorfor?

Som du har fått svar på andre steder i tråden, så vil det sannsynligvis gå i orden med godkjennelse av utenlandsreise mens du er sykemeldt. Jeg reagerer imidlertid ikke spesielt positivt dersom jobbkollegaer jeg vet har vært fire uker i utlandet om sommeren, forlanger å få ferien på nytt i oktober. Dersom du er frisk nok til å avvikle ferie på planlagt måte, så synes jeg det er mest realt å ta ut ordinær ferie denne perioden.

Skrevet

'' Jeg synes det er dumt å bli friskmeldt for så å bli sykemeldt igjen.''

Hvorfor?

Som du har fått svar på andre steder i tråden, så vil det sannsynligvis gå i orden med godkjennelse av utenlandsreise mens du er sykemeldt. Jeg reagerer imidlertid ikke spesielt positivt dersom jobbkollegaer jeg vet har vært fire uker i utlandet om sommeren, forlanger å få ferien på nytt i oktober. Dersom du er frisk nok til å avvikle ferie på planlagt måte, så synes jeg det er mest realt å ta ut ordinær ferie denne perioden.

Jeg er overrasket hvor opptatt man er av at jeg skal oppholde meg i et av nabolandene, men ikke i Norge.

Det er ikke aktuelt å ta ut ferie senere i året hvor det går utover kollegaer. Jeg synes rett og slett det er rart å bli frisk nok til å ha ferie, og bli så sykemeldt med engang igjen. Det er ikke snakk om noe annet enn å bo sammen med familien som vil på alle måter være positivt og gunstig for meg. Hvis jeg kunne bli friskmeldt i morgen ville jeg blitt glad og mer enn det.

Skrevet

Jeg er overrasket hvor opptatt man er av at jeg skal oppholde meg i et av nabolandene, men ikke i Norge.

Det er ikke aktuelt å ta ut ferie senere i året hvor det går utover kollegaer. Jeg synes rett og slett det er rart å bli frisk nok til å ha ferie, og bli så sykemeldt med engang igjen. Det er ikke snakk om noe annet enn å bo sammen med familien som vil på alle måter være positivt og gunstig for meg. Hvis jeg kunne bli friskmeldt i morgen ville jeg blitt glad og mer enn det.

''Jeg er overrasket hvor opptatt man er av at jeg skal oppholde meg i et av nabolandene, men ikke i Norge.''

Jeg ville nok ment det samme om en fire ukers ferie i Norge.

Gjest enig med ekte nick
Skrevet

Nå står det jo spesifikt i § 8-9 at hovedregelen er at en skal oppholde seg i Norge mens en mottar sykepenger. Det er mulig å søke om unntak, men leser du rundskrivet så gis det ikke anledning til så veldig lange opphold.

Skrevet

''Jeg er overrasket hvor opptatt man er av at jeg skal oppholde meg i et av nabolandene, men ikke i Norge.''

Jeg ville nok ment det samme om en fire ukers ferie i Norge.

Jeg snakker om å forflytte meg imellom steder i juli. Mener du virkelig at det er bedre for meg å bli boende alene til legen vurderer meg frisk nok igjen sammenlignet med å tilbringe tid sammen med min familie?

Skrevet

Jeg snakker om å forflytte meg imellom steder i juli. Mener du virkelig at det er bedre for meg å bli boende alene til legen vurderer meg frisk nok igjen sammenlignet med å tilbringe tid sammen med min familie?

''Jeg snakker om å forflytte meg imellom steder i juli. Mener du virkelig at det er bedre for meg å bli boende alene til legen vurderer meg frisk nok igjen sammenlignet med å tilbringe tid sammen med min familie?''

Jeg har da ikke sagt det? Jeg har bare sagt at det høres ut som om du er frisk nok til å ta ferie og da ville nok jeg selv ha valgt å friskmelde meg i ferien. Jeg har ikke sagt at du er umoralsk om du ikke velger dette.

Skrevet

''Jeg snakker om å forflytte meg imellom steder i juli. Mener du virkelig at det er bedre for meg å bli boende alene til legen vurderer meg frisk nok igjen sammenlignet med å tilbringe tid sammen med min familie?''

Jeg har da ikke sagt det? Jeg har bare sagt at det høres ut som om du er frisk nok til å ta ferie og da ville nok jeg selv ha valgt å friskmelde meg i ferien. Jeg har ikke sagt at du er umoralsk om du ikke velger dette.

Jeg vet ikke når jeg blir frisk nok til å gjøre hva som helst i ferien, men jeg er sikker på at jeg vil ikke bli dårligere av å reise til familen sammenlignet med å være alene.

Jeg skulle virkelig ønske at jeg blir frisk nok til å ta vanlig ferie og jobbe slik jeg alltid har gjort.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...