Gå til innhold

Spare eller bruke penger?

margerita1365380476

Anbefalte innlegg

margerita1365380476

Nå gjelder ikke dette så små barn, men spør her likevel.

Eldste på 12 bruker mye sparkesykkel. Han har kjøpt seg selv hvert år til 500 da de ryker etter en sommer. De gjør en del triks og leker mye med sparkesykkel på skatebanen.

den han har nå er fra i fjor og ganske ødelagt.

Han ønsker seg nå en ny ordentlig trikse-sparkesykkel som koster 1400.

han har 6000 kr selv som han har fått i jul og bursdagsgave.

Han er innstilt på å betale for den selv.

Min samboer (hans stefar) synes han skal spare pengene sine. Han er oppvokst med å spare alt han har. Jeg lurer på hva han må spare til og synes man skal bruke penger man har:)

Vi er av heelt forskjellig oppfatning kan du si.

Hva synes dere vi bør gjøre her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• margerita1365380476

18

• Mandolaika

15

• Lillemus

6

• frosken

5

La guttungen kjøpe sykkelen! Den holder ham i aktivitet og er en fornuftig ting å kjøpe. Det er jo ikke akkurat godis eller noe annet søppel han vil bruke pengene på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Han er oppvokst med å spare alt han har. ''

Det er ganske fornuftig så lenge de ønsker seg alt i lekekatalogen og egentlig ikke forstår noe særlig av penger.

Når de blir så store som din sønn, synes jeg det er helt i orden at de selv betaler større ting de ønsker seg. Evt. at man finner en spleiseløsning. Vi sponser ofte junior (13) med det "normalt" utstyr koster, og så må han selv legge til det som er nødvendig for å få det kuleste merket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

margerita1365380476

La guttungen kjøpe sykkelen! Den holder ham i aktivitet og er en fornuftig ting å kjøpe. Det er jo ikke akkurat godis eller noe annet søppel han vil bruke pengene på!

Jeg er jo helt enig med deg.

Problemet er at jeg tør ikke engangs si til samboeren at han vil kjøpe så dyr sparkesykkel! Han vil prøve å mekke den han har og da blir det krangel:(

Ikke lett når vi er så uenige.

Hvis det er fler positive svar her, skal jeg vise han de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

margerita1365380476

Det er ganske fornuftig så lenge de ønsker seg alt i lekekatalogen og egentlig ikke forstår noe særlig av penger.

Når de blir så store som din sønn, synes jeg det er helt i orden at de selv betaler større ting de ønsker seg. Evt. at man finner en spleiseløsning. Vi sponser ofte junior (13) med det "normalt" utstyr koster, og så må han selv legge til det som er nødvendig for å få det kuleste merket.

Han har bursdag rett før jul og får en del penger, siden det er det han ønsker seg.

Han betaler da sykkel selv og skiturer osv.

synes han er flink til å bruke sine penger på aktiviteter og sløser ikke bort med en gang.

Samboeren vil han skal sette pengene i banken og det er sikkert lurt med noe av det, men synes han skal få kjøpt seg ting også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns han skal få kjøpe sparkesykkelen. Han vil jo fortsatt ha en del penger igjen etterpå.

Dette bør jo være en sak mellom deg og sønnen din. En stefar har jo ikke noe med hvordan stesønnen bruker pengene sine. Han kan råde og si sin mening, men han har strengt tatt ikke noe med det hvis stesønnen velger motsatt av hva stefar selv syns er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han har bursdag rett før jul og får en del penger, siden det er det han ønsker seg.

Han betaler da sykkel selv og skiturer osv.

synes han er flink til å bruke sine penger på aktiviteter og sløser ikke bort med en gang.

Samboeren vil han skal sette pengene i banken og det er sikkert lurt med noe av det, men synes han skal få kjøpt seg ting også.

Han ønsker seg vel penger fordi han er blitt stor nok til at tingene han vil ha, er relativt dyre. Så da synes jeg absolutt at han skal få bruke noen av pengene på slike ting.

Jeg synes det er viktig at bursdagspenger blir brukt til noe ordentlig, ikke klattet ut på småsaker og godteri. Altså er en avansert sykkel midt i blinken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at jeg tør ikke engangs si til samboeren at han vil kjøpe så dyr sparkesykkel! Han vil prøve å mekke den han har og da blir det krangel:(

Jeg har lest alle innleggene her nå og jeg stiller meg bak deg. Samboer/stefar har ingenting med å styre/bestemme dette, du er guttens mor.

Jeg hadde ikke orket å ha en samboer som skulle legge seg så opp i min måte å oppdra mine barn på. Flott at han involverer seg og er engasjert, men du bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Jeg lurer på hva han må spare til og synes man skal bruke penger man har:) ''

Jeg synes gutten bør få kjøpe sparkesykkelen siden han liker så godt å holde på med det. Men jeg er ikke enig i at man nødvendigvis skal bruke de pengene man har - tvert om så tror jeg det er en kjempefordel om unger også sparer med tanke på fremtiden. De skal jo som regel flytte hjemmefra en dag også, og sparte penger kommer utrolig godt med da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest melmøll

Han har spart penger fra jul og bursdag og dette er noe nyttig som han virkelig vil ha og kommer til å ha glede av. Han kan spare resten av pengene. Han bør få kjøpe den, og stefaren har ingenting med å bestemme dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spleiset med ham. Min minste står på skateboard og må ha nytt brett i hvert fall hvert år. Hjul og hjullager holder litt lenger.

Men min har ingen andre penger enn de jeg gir ham så han har ikke noe å spare av annet enn penger han får til jul og sommer på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

''Evt. at man finner en spleiseløsning. Vi sponser ofte junior (13) med det "normalt" utstyr koster, og så må han selv legge til det som er nødvendig for å få det kuleste merket.''

Jeg praktiserer på samme måte som dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør ikke!? Det er din sønn og om du og sønnen er enig i at han kan få bruke 1400,- kroner av egne oppsparte penger på det så gjør dere det. Så enkelt er det.

Hva er du redd for da? Jeg blir litt i stuss når du sier at du ikke tør si det til samboeren din...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lenge siden jeg har hørt noen protestere på noe som faktisk drar ungen UT og holder ham i aktivitet.... De fleste klager jo over at unger sitter inne hele dagen foran ulike skjermer...

Nei, vettu hva, her burde gutten kjøpe sparkesykkelen. Sånne penger som dette her ER vel nettopp til sånne ting? Ting som man ønsker seg, men som er for dyre til at folk kjøper det i presang?

En helt annen ting: jeg er stemor til tre selv. Om jeg blir spurt, så kan jeg si min mening om f.eks. innkjøp osv, men avgjørelsene er ikke mine, men foreldrenes!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

margerita1365380476

Tør ikke!? Det er din sønn og om du og sønnen er enig i at han kan få bruke 1400,- kroner av egne oppsparte penger på det så gjør dere det. Så enkelt er det.

Hva er du redd for da? Jeg blir litt i stuss når du sier at du ikke tør si det til samboeren din...

Vi har kranglet en del i det siste og jeg vet det blir krangel av dette. Derfor hadde jeg ikke lyst til å nevne det med sparkesykkelen. Ifølge han er alt unødvendig å kjøpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

'' Jeg lurer på hva han må spare til og synes man skal bruke penger man har:) ''

Jeg synes gutten bør få kjøpe sparkesykkelen siden han liker så godt å holde på med det. Men jeg er ikke enig i at man nødvendigvis skal bruke de pengene man har - tvert om så tror jeg det er en kjempefordel om unger også sparer med tanke på fremtiden. De skal jo som regel flytte hjemmefra en dag også, og sparte penger kommer utrolig godt med da.

Selv om gutten ikke bruker pengene som tolvåring tror jeg de færreste klarer å spare pengene til de flytter hjemmefra. Det kommer en tid da alle penger går til fest og/eller motor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om gutten ikke bruker pengene som tolvåring tror jeg de færreste klarer å spare pengene til de flytter hjemmefra. Det kommer en tid da alle penger går til fest og/eller motor...

''Det kommer en tid da alle penger går til fest og/eller motor...

''

Tja; jeg vet om foreldre som inngår avtale om at det som blir stående på konto vil bli doblet på et visst tidspunkt - og jeg vet også om de som selv innser at det er greit å spare noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lenge siden jeg har hørt noen protestere på noe som faktisk drar ungen UT og holder ham i aktivitet.... De fleste klager jo over at unger sitter inne hele dagen foran ulike skjermer...

Nei, vettu hva, her burde gutten kjøpe sparkesykkelen. Sånne penger som dette her ER vel nettopp til sånne ting? Ting som man ønsker seg, men som er for dyre til at folk kjøper det i presang?

En helt annen ting: jeg er stemor til tre selv. Om jeg blir spurt, så kan jeg si min mening om f.eks. innkjøp osv, men avgjørelsene er ikke mine, men foreldrenes!!

''En helt annen ting: jeg er stemor til tre selv. Om jeg blir spurt, så kan jeg si min mening om f.eks. innkjøp osv, men avgjørelsene er ikke mine, men foreldrenes!!''

Amen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gutt på samme alder. Om han ønsket å bruke sparepenger på noe som holdt ham i aktivitet - attpåtil utendørs (!), så ville jeg gi min støtte til det.

Og så er jeg helt enig med de andre som sier at stefar gjerne må si sin mening om han blir spurt, men det er foreldrene som har siste ordet i slike saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''En helt annen ting: jeg er stemor til tre selv. Om jeg blir spurt, så kan jeg si min mening om f.eks. innkjøp osv, men avgjørelsene er ikke mine, men foreldrenes!!''

Amen.

De eneste tilfellene jeg tillater meg å ha en mening eller legge ned veto osv er i de tilfeller hvor jeg og et av barna er og handler og JEG skal betale! Der synes jeg at jeg skal ha bestemmelsesrett på lik linje med en hvem som helst som har med ungen på shopping!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...