Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke klart å holde meg unna alkoholen. Psykiateren min sier at jeg nå må være forsiktig fordi jeg står på så mange medisiner. Vi diskuterer dette mye når jeg er hos ham. Jeg var hos psykologen min i dag og vi diskutert også alkohol.

Jeg hører ikke hjemme på AA. De er altfor religiøse for meg. Hvor kan jeg få hjelp? Jeg merker at jeg har styrke i meg. Jeg kan klare dette. Noen ganger drikker jeg selv om jeg ikke har lyst.

Jeg vil finne styrken i meg selv. Merke at jeg er MEG og ikke bare mamma. Jeg tror jeg flykter fra et eller annet. Men hva? Jeg må gå i meg selv.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Gondor

19

• frosken

11

• Lillemus

4

• bibben

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Psykiateren min ba meg også ta bare en pils og så skrive ned hva jeg føler da. Blir jeg sint, blir jeg lei meg, får jeg mer lyst? Det skal være en god indikator på hva det er som trigger meg. Vi skal ta opp det like over påske.

Skrevet

Jeg tror svaret er både enkelt og vanskelig på en gang. Du må bestemme deg for å holde deg unna alkohol; f.eks være totalavholdende et år fremover. Du må ta en indre beslutning og holde fast ved den.

Skrevet

Jeg tror svaret er både enkelt og vanskelig på en gang. Du må bestemme deg for å holde deg unna alkohol; f.eks være totalavholdende et år fremover. Du må ta en indre beslutning og holde fast ved den.

Det høres helt umulig ut. På den annen side; det hadde vært deilig. Da jeg holdt meg edru i flere måneder i fjor høst fikk jeg et helt annet perspektiv på livet. Mer energi, mer stolthet.

Takk for svar!

Gjest luftslott
Skrevet

Enig med denne men med en justering: tidsperspektivet. Å tenke et år fremover i tid er vanskelig, et år er utrolig lenge. Kanskje begynne med å sette deg månedsmål? Sett deg som mål at du SKAL holde deg edru i en måned. Så en måned til. Så en måned til. Slik fortsetter du til det ikke er så vanskelig lenger:-) Kanskje du da kan se tilbake og tenke "nå har jeg faktisk vært edru et år, jeg klarer glatt et år til"! Styrken har du i deg, og viljen, så dette tror jeg du klarer helt fint. Bare ikke ta for store steg i begynnelsen:-)

Skrevet

Enig med denne men med en justering: tidsperspektivet. Å tenke et år fremover i tid er vanskelig, et år er utrolig lenge. Kanskje begynne med å sette deg månedsmål? Sett deg som mål at du SKAL holde deg edru i en måned. Så en måned til. Så en måned til. Slik fortsetter du til det ikke er så vanskelig lenger:-) Kanskje du da kan se tilbake og tenke "nå har jeg faktisk vært edru et år, jeg klarer glatt et år til"! Styrken har du i deg, og viljen, så dette tror jeg du klarer helt fint. Bare ikke ta for store steg i begynnelsen:-)

Det kan godt være du har rett mht tidsperspektivet :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En variasjon over det frosken skriver.

Jeg tror overskriften sier mye. Falt utpå igjen er meget passivt. Det bare skjedde.

Hvis du tenker at du valgte å drikke igjen, ser du på dette som en aktiv handling der du tok et valg.

Skrevet

Det høres helt umulig ut. På den annen side; det hadde vært deilig. Da jeg holdt meg edru i flere måneder i fjor høst fikk jeg et helt annet perspektiv på livet. Mer energi, mer stolthet.

Takk for svar!

''Det høres helt umulig ut.''

Hvorfor er det umulig?

Gjest Kayia
Skrevet

Nok en variasjon over frosken/ luftslott:

Hva med å bestemme deg for at "jeg skal holde meg helt borte fra alkohol i en måned" med plan om forlengelse, og i tillegg si at "dersom jeg ikke greier det av egen vilje må jeg ta kontakt med AA" som ekstra gullrot for å greie det på egen hånd?

Skrevet

Takk for svar!

''Det høres helt umulig ut. På den annen side; det hadde vært deilig. Da jeg holdt meg edru i flere måneder i fjor høst fikk jeg et helt annet perspektiv på livet. Mer energi, mer stolthet.

''

Jeg husker at du skrev om dette. Du virket utrolig fornøyd over å være edru hele tiden, og jeg syntes det var trist at du ga opp totalavhold.

Jeg tror totalavhold er lettere å få til enn måtehold slik du har det for tiden. Du trenger jo ikke være totalavholdende resten av livet om du ikke ønsker det, men jeg synes du skal sette en brå stopp for bruken av alkohol nå.

Jeg skrev et litt moraliserende innlegg til deg om alkohol for noen uker siden og står fortsatt for det at du bør slutte å drikke av hensyn til deg selv - og ikke minst av hensyn til dine barn.

Fjern alkohol fra hjemmet ditt og start fra mandag førstkommende. La påska bli helt uten alkohol.

Lykke til :-)

Skrevet

Støtter 'luftslott' og 'frosken' sine gode svar.

OK, du falt utpå / sprakk e.l, men det er ikke endelig. Prøv å se på det som en erfaring du lærte noe av, morgendagen er en ny dag og nye muligheter. AA / NA har et fint motto: "Bare for i dag". Det har jeg tro på; en dag blir til fleire, kanskje en "sprekk" av og til, men hold fokus!

''Jeg vil finne styrken i meg selv. Merke at jeg er MEG og ikke bare mamma.''

Hold fast på det, nyt det når det varer og se fram til det når ting "butter". Dette kan du klare, tenker jeg. Metoden til 'luftslott' er fin. Lykke til :-)

Skrevet

''Det høres helt umulig ut.''

Hvorfor er det umulig?

Nå fikk jeg noe å tenke på. Jeg holdt meg helt unna alkohol en uke og det var ikke noe problem i det hele tatt. Jeg får finne ut hva "ingrediensen" i det var. Jeg følte meg mer plassert i meg selv og dessuten stolt.

Skrevet

Tusen takk for innspill alle sammen!

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Nå fikk jeg noe å tenke på. Jeg holdt meg helt unna alkohol en uke og det var ikke noe problem i det hele tatt. Jeg får finne ut hva "ingrediensen" i det var. Jeg følte meg mer plassert i meg selv og dessuten stolt.

Det jeg umiddelbart tenker er at du er rusmisbruker og at du trenger hjelp for å komme ut av dette.¨De fleste rusmisbrukere er nødt til å være totalavholdene og det at du ikke greier å tenke på at du skal gå lange perioder uten å drikke sier noe om alvoret.

Du bør jobbe hardt sammen med psykologen din og i tilegg skaffe annen hjelp.

Du kommer til å få et helt annet og bedre liv uten alkohol.

Ønsker deg lykke til!

Skrevet

En variasjon over det frosken skriver.

Jeg tror overskriften sier mye. Falt utpå igjen er meget passivt. Det bare skjedde.

Hvis du tenker at du valgte å drikke igjen, ser du på dette som en aktiv handling der du tok et valg.

Du har rett. Jeg tok et valg og jeg tar et valg hver dag.

Skrevet

Det jeg umiddelbart tenker er at du er rusmisbruker og at du trenger hjelp for å komme ut av dette.¨De fleste rusmisbrukere er nødt til å være totalavholdene og det at du ikke greier å tenke på at du skal gå lange perioder uten å drikke sier noe om alvoret.

Du bør jobbe hardt sammen med psykologen din og i tilegg skaffe annen hjelp.

Du kommer til å få et helt annet og bedre liv uten alkohol.

Ønsker deg lykke til!

Takk. Psykologen min kaller meg rusavhengig og i dag begynte han å snakke om alkoholisme. Men hvor skal jeg finne hjelp? Jeg får google litt.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Takk. Psykologen min kaller meg rusavhengig og i dag begynte han å snakke om alkoholisme. Men hvor skal jeg finne hjelp? Jeg får google litt.

Jeg tror det er veldig viktig å kalle en spade for en spade. Det gjør at du kommer videre! Det er en svært viktig erkjennelse.

Jeg leser at du synes at AA er for religiøst for deg, jeg anbefaler deg alikevel å prøve med et åpent sinn. Jeg vet om mange som har klart å legge misbruket bak seg ved hjelp av disse.

Desverre vet jeg ikke om andre, bortsett fra de klassiske stedene hvor du blir innlagt over en periode...Vangsseter?? Husker ikke helt. Psykologen kan helt sikkert hjelpe deg med dette valget :-)

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Vangsseter i Hamar

Trasopp i Oslo

Alfa i Vestfold

Skrevet

'' Men hvor skal jeg finne hjelp? Jeg får google litt.

''

Men hva skal du ha hjelp til? Du har jo allerede to behandlere som du ser jevnlig; hva ser du for deg at andre behandlere kan hjelpe deg med som de du har ikke kan?

Skrevet

Jeg tror det er veldig viktig å kalle en spade for en spade. Det gjør at du kommer videre! Det er en svært viktig erkjennelse.

Jeg leser at du synes at AA er for religiøst for deg, jeg anbefaler deg alikevel å prøve med et åpent sinn. Jeg vet om mange som har klart å legge misbruket bak seg ved hjelp av disse.

Desverre vet jeg ikke om andre, bortsett fra de klassiske stedene hvor du blir innlagt over en periode...Vangsseter?? Husker ikke helt. Psykologen kan helt sikkert hjelpe deg med dette valget :-)

Kanskje jeg skal prøve AA igjen. Jeg trivdes på møtene, men så er det dette med tolvtrinnsprogrammet som ikke helt appelerer til meg. Jeg fikk en sponsor jeg ikke liker. Jeg får manne meg opp og dra dit på fredag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...