Gå til innhold

Sterke sanseinntrykk fra barndom

Anbefalte innlegg

Gjest kommer i flashbacks
Skrevet

Er det flere enn meg som opplever sterke sanselige inntrykk fra barndommen? Som kommer og går?

Det oppleves veldig sårt. Samtidig forsøker jeg å holde fast i dem. Men de forsvinner ofte fort. Jeg husker minimalt (primært kun "primitive" sanseinntrykk) fra min barndom og oppvekst, så jeg vil så gjerne forstå mer. Jeg føler ofte at jeg mangler en opplevelse av kjerne og identitet. Jeg mangler en opplevelse av kontinuitet og en grunnmur.

Hva kan man gjøre for å holde dem lengre i bevisstheten? Selv om de ofte er forbundet med vonde følelser så har jeg et ønske om å undersøke dem. Forstå hvorfor de kommer.

I den senere tid har jeg fått mange slike "flashbacks". De kommer ofte når jeg føler meg skjør og sliten (og deprimert) og i perioder der jeg opplever å mangle tydelige grenser til omverdenen.

Er det vanlig å ha det sånn?

Videoannonse
Annonse
Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg har det ihvertfall på samme måten. Om du bør finne noen å prat med ang dette vet jeg ikke.

Det jeg imidlertid vet, etter 8 år i intensiv psykoterapi, er at det KAN være destruktivt å rote for mye i det. Det kan hende det kan hjelpe å snakke litt om det, men å legge alt for stor vekt på det kan gjøre at det vokser deg over hodet.

Det kan være bedre å fokusere på nåtid og livet fremover.

Alle har minner fra barndommen, gode og mindre gode.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...