Speak Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Hvor mye får din 13-åring i lommepenger? Jeg tenkte jeg skulle endre litt på dette fa da snuppa fyller 13. At ho skal få 300,- pr. mnd. +50,- pr. uke om rommet er ryddig og støvsugd. Dette skal dekke småting ho vil kjøpe + kino/tur på Peppes/kantine på ungdomsskolen osv. I tillegg får ho 199,- til mobilbruk. Høres dette fornuftig ut? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ambrose Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Jeg synes det høres ok ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 30. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2012 Jeg synes det høres ok ut. Takk for svar. Var usikker på om det var enten for mye eller for lite. Men skulle jo ønsket at flere kunne svare :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Jeg syntes først det hørtes litt mye ut, derfor ville jeg ikke svare, for jeg bruker ikke lommepenger til mine selv. Men så begynte jeg å regne på det. 300 i måneden er en tier i snitt pr. dag, så kan hun da få en 50-lapp til i uka hvis hun rydder rommet osv. Dvs. at hun på det meste får 500 i måneden, noe som er et snitt på 16-17 kr. dagen. At du dekker mobilbruk på et par hundre i måneden er riktig, synes jeg. Min konklusjon er at dette høres ok ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Det er sikkert ok. Hun får 300 kr i mnd uten å gjøre noe, i tillegg 200 hvis hun yter noe. Det at hun får 300 uten å løfte en finger er det eneste jeg reagerer litt på. Poden her i huset har aldri fått lommepenger, av den enkle grunn at han ikke gidder å gjøre noen ting som helst. Forresten, han var grei og byttet til sommerdekk for meg, men det skulle bare mangle, jeg øvelseskjører jo med ham. Han klager over at han er fattig, men vet hva han må gjøre for å innkassere penger her hjemme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ferskenblomst Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Her hos oss har vi aldri kjørt lommepenger. Hun får fast 199 på telefonen, og ellers sånn innimellom. litt mer den ene måneden enn den andre. Gjennomsnittelig tror jeg ikke det er så mye som 300 i mnd. Jenta mi er 14. Uansett har hun faste oppgaver, rydde ut og inn av oppvaskemaskinen, dekke bordet til middag, og rydde vekk igjen.Hun vasker sine egne klær og i tillegg kommer støvsuging innimellom, og gå ut med søpla. Og eller litt sånn forfallende småting. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Det er sikkert ok. Hun får 300 kr i mnd uten å gjøre noe, i tillegg 200 hvis hun yter noe. Det at hun får 300 uten å løfte en finger er det eneste jeg reagerer litt på. Poden her i huset har aldri fått lommepenger, av den enkle grunn at han ikke gidder å gjøre noen ting som helst. Forresten, han var grei og byttet til sommerdekk for meg, men det skulle bare mangle, jeg øvelseskjører jo med ham. Han klager over at han er fattig, men vet hva han må gjøre for å innkassere penger her hjemme. Min/mine kommer heller ikke til å bare få penger fast uten å yte noe. Det å hjelpe til med helt vanlige ting i heimen betaler jeg ingen for. Er det noe spesielt de spør om de kan få penger til, så vurderer jeg det fra gang til gang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Her hos oss har vi aldri kjørt lommepenger. Hun får fast 199 på telefonen, og ellers sånn innimellom. litt mer den ene måneden enn den andre. Gjennomsnittelig tror jeg ikke det er så mye som 300 i mnd. Jenta mi er 14. Uansett har hun faste oppgaver, rydde ut og inn av oppvaskemaskinen, dekke bordet til middag, og rydde vekk igjen.Hun vasker sine egne klær og i tillegg kommer støvsuging innimellom, og gå ut med søpla. Og eller litt sånn forfallende småting. Det var en flink jente du har! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Annenhver generasjon Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Min 12 åring får 200 kr inn i banken, og 200 kr i lomma pr måned. Mulig vi må øke litt når han blir 13. Ellers betaler vi alt, mobil, kino, kantine. Ellers har jeg veldig økonomiske barn som er veldig flinke til å spare. Så de han får rett i lomma spares som oftest til større ting. De ønsker seg heller ikke ski, sykkel og slikt i julegave og bursdagsgave for det forventer de å få utenom;) Jeg får bare prise meg lykkelig for at de er langt mer økonomisk enn meg. Selv om jeg av og til blir veldig irritert over at de tviholder på egne penger 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Annenhver generasjon Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Min 12 åring får 200 kr inn i banken, og 200 kr i lomma pr måned. Mulig vi må øke litt når han blir 13. Ellers betaler vi alt, mobil, kino, kantine. Ellers har jeg veldig økonomiske barn som er veldig flinke til å spare. Så de han får rett i lomma spares som oftest til større ting. De ønsker seg heller ikke ski, sykkel og slikt i julegave og bursdagsgave for det forventer de å få utenom;) Jeg får bare prise meg lykkelig for at de er langt mer økonomisk enn meg. Selv om jeg av og til blir veldig irritert over at de tviholder på egne penger De har plikter da. Han på 12 tømmer oppvaskmaskinen, går med hunden, og skal holde rommet ryddig og pent. Av og til må de hjelpe til med andre prosjekter som å rydde opp i stua eller vaske kjøkkenskap. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Min 12 åring får 200 kr inn i banken, og 200 kr i lomma pr måned. Mulig vi må øke litt når han blir 13. Ellers betaler vi alt, mobil, kino, kantine. Ellers har jeg veldig økonomiske barn som er veldig flinke til å spare. Så de han får rett i lomma spares som oftest til større ting. De ønsker seg heller ikke ski, sykkel og slikt i julegave og bursdagsgave for det forventer de å få utenom;) Jeg får bare prise meg lykkelig for at de er langt mer økonomisk enn meg. Selv om jeg av og til blir veldig irritert over at de tviholder på egne penger Han får 200 i banken og 200 i lomma hver måned og i tillegg betaler dere mobil, kino og kantine? Det hørtes veldig mye ut, synes jeg. Så lett kommer ikke penger når man blir voksen og må jobbe for dem, tenker jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Annenhver generasjon Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Min 12 åring får 200 kr inn i banken, og 200 kr i lomma pr måned. Mulig vi må øke litt når han blir 13. Ellers betaler vi alt, mobil, kino, kantine. Ellers har jeg veldig økonomiske barn som er veldig flinke til å spare. Så de han får rett i lomma spares som oftest til større ting. De ønsker seg heller ikke ski, sykkel og slikt i julegave og bursdagsgave for det forventer de å få utenom;) Jeg får bare prise meg lykkelig for at de er langt mer økonomisk enn meg. Selv om jeg av og til blir veldig irritert over at de tviholder på egne penger Tja tror det er hvordan man ser det. Han mener at andre barn får pc, mobiltelefon og playstation som han må spare til. Kino er som oftest sammen med far. Men om han blir med andre på noe betaler vi det. De 200 som settes i banken er ikke til fri bruk. Jeg vil tro det er andre foreldre som sparer mye mer til barna sine? Vi begynte med det i fjor. Jeg føler ikke at det er for mye. De må også hjelpe en del til mer hjemme, kanskje mer enn andre barn. Men merker det er vanskeligere å spørre om hjelp, han sier nei noen ganger først. Så det er vel tenårene som er begynt. Men mor tar ikke nei for et nei, når det gjelder bidrag i huset. I morgen skal vi vaske kjøkkenet. Da deles det på mor og to barn(han er minst), også vasker vi like mange skap hver. Vet ikke om det er så mange som må hjelpe til sånn i dag? Ellers bor vi en plass der folk ser ut til å være rike, så tror han ofte får langt mindre enn andre her vi bor i alle fall. Det er ganske flotte ferier rundt omkring. Og de fleste har hytte på fjellet og slikt som vi ikke har tilgang på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Annenhver generasjon Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Han får 200 i banken og 200 i lomma hver måned og i tillegg betaler dere mobil, kino og kantine? Det hørtes veldig mye ut, synes jeg. Så lett kommer ikke penger når man blir voksen og må jobbe for dem, tenker jeg. Kantine er sjelden. Husker ikke om det er maks en gang i måneden eller enda sjeldere. Da er det 25 kroner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Min/mine kommer heller ikke til å bare få penger fast uten å yte noe. Det å hjelpe til med helt vanlige ting i heimen betaler jeg ingen for. Er det noe spesielt de spør om de kan få penger til, så vurderer jeg det fra gang til gang. Ja, jeg står fast på at lommepenger skal fortjenes. Det skal være en del av det å forstå at penger ikke vokser på trær og at man må jobbe for å få lønn. Vi har hatt en del diskusjoner her hjemme fordi jeg ikke jobber, går på AAP, pga sykdom, og alikevel får penger. Så han får god opplæring om velferdsstaten vi bor i. Dessuten vet han at jeg får disse pengene fordi jeg er under behandling og at det ikke varer evig. Og han ser at jeg søker jobber. Han skjønner dette nå fordi han snart er voksen, men det var litt tricky å forklare da han var mindre og maste om lommepenger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Ja, jeg står fast på at lommepenger skal fortjenes. Det skal være en del av det å forstå at penger ikke vokser på trær og at man må jobbe for å få lønn. Vi har hatt en del diskusjoner her hjemme fordi jeg ikke jobber, går på AAP, pga sykdom, og alikevel får penger. Så han får god opplæring om velferdsstaten vi bor i. Dessuten vet han at jeg får disse pengene fordi jeg er under behandling og at det ikke varer evig. Og han ser at jeg søker jobber. Han skjønner dette nå fordi han snart er voksen, men det var litt tricky å forklare da han var mindre og maste om lommepenger. Ja, jeg sparer ikke til mine heller jeg, men de sparer selv penger de får til jul/bursdag av besteforeldre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Ja, jeg sparer ikke til mine heller jeg, men de sparer selv penger de får til jul/bursdag av besteforeldre. Samme her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ferskenblomst Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Det var en flink jente du har! Ja, hun er flink til sine faste plikter, (bortsett fra å holde rommet i orden, da. Skjønner ikke hvorfor hele klesskapet skal ligge utover gulvet på rommet hennes? ) Derfor er det jo også mye lettere å gi noe ekstra når det er noe spesielt hun ber om eller skal på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tante Anna Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 Han får 200 i banken og 200 i lomma hver måned og i tillegg betaler dere mobil, kino og kantine? Det hørtes veldig mye ut, synes jeg. Så lett kommer ikke penger når man blir voksen og må jobbe for dem, tenker jeg. Jeg er helt enig, de må ha plikter ok ikke bli vant til at lønnen daler ned fra himmelen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.