Gå til innhold

Er det egoistisk av meg?

Anbefalte innlegg

Gjest Livet smiler  :)
Skrevet

I vårt ekteskap har jeg vært den som ikke har satset på karriere, men jobbet heltid og deltid, alt etter hvor gamle ungene har vært. Mannen min har vært den karrierebevisste og pengebevisste. Det har medført en del pendling gjennom årene. Å jobbe deltid for han har vært helt uaktuelt og det var greit for meg en periode av livet. Dessuten ville han tjent 3 ganger min inntekt selv om jeg jobbet fulltid.

Men jeg ble mer bitter etterhvert som han tok som en selvfølge at det var slik. Det var aldri noe spørsmål om det passet for meg at han pendlet. Nå skal jeg ikke gi det inntrykket at han har pendlet hele tiden for det har han tross alt ikke gjort, men jeg har tilpasset meg han.

Men hvis jeg sa at nå ville jeg satse på min jobb, så fikk jeg bare høre at da ansatte han en praktikant. Uaktuelt for meg. Sist han fortalte meg at han skulle begynne og pendle følte jeg at ekteskapet vårt var over. Jeg mener at slikt snakker man da sammen om. Ikke bare bestemmer noe som også får konsekvenser for den andre. Men sånn er han bare.

Etter som årene går begynner man og forstå at det som ikke fungerer i ekteskapet etter mange år, vil aldri komme til å fungere. Skal jeg fortsette å være gift, må jeg innse at disse sidene vil han ha livet ut og så får jeg trøste meg med de positive sidene som har gjort at jeg synes jeg har hatt et spennende liv og opplevd mye av verden. Mer enn mine venner som har hatt mer trauste A-4 menn.

Men nå har jeg fått mulighet til å jobbe i en avdeling hvor jeg føler at jeg har havnet akkurat der hvor jeg lærer mest, både hva som skjer innenfor og utenfor huset og med noe som intereserer meg. Endelig! ;o) Jeg er så glad for at jeg turte å søke og for at jeg fikk jobben og jeg må nesten klype meg i armen for å forstå at dette gjelder meg. Jeg har drømt om dette og jeg går på jobb med en helt ny glød. I min tidligere jobb, følte jeg at jeg var i min egen lille boble og kunne den ut og inn. Det er et vikariat bare riktignok, men nå vil jeg skaffe meg erfaring som gir meg større mulighet etterpå.

Men det er et men. Det blir litt reising. Ikke mye. Det jeg vet foreløpig er at jeg skal et par dager på seminar i mai og at jeg skal utenlands et par dager i september. Håper bare at det klaffer med min manns hjemmeperiode. Neste år kan det også bli noen sene kvelder. Hvert fjerde år er det hektisk jobbing med sene kvelder.

Er det egoistisk av meg at også jeg begynner å jobbe overtid og reise litt samtidig med mannen? Han får jeg dessverre ikke gjort noe med. Sånn er det bare. Det yngste barnet er 10 år gammelt og hun har en voksen bror som fortsatt bor hjemme. Jeg tenker mest på 10-åringen.

Skrevet

Jeg synes ikke det høres egoistisk ut at du skal reise litt. Det viktigste er vel at du har noe overskudd igjen i hverdagene, når du kommer hjem.

Skrevet

Jeg synes ikke det er egoistisk av deg, men jeg er usikker på om jeg ville latt storebroren ta fullt ansvar for 10-åringen når både du og mannen din er bortreist. Kanskje du kan be om litt hjelp i tillegg fra besteforeldre eller venner av familien.

Mrs. Wallace
Skrevet

Nei, jeg synes slett ikke det er egoistisk å påregne litt jobbreising i hhv mai og september når det yngste barnet er 10 år gammelt. Du har vært bakkemannskap lenge, vær glad for jobben og mulighetene du får. Det er jo ikke sånn at du flytter langt unna. ;)

Så får dere heller organisere dere som best dere kan dersom det viser seg at noen av jobbeperiodene kolliderer litt. Det vil uansett være unntakene, ikke hovedregelen.

Gjest Livet smiler
Skrevet

Jeg synes ikke det er egoistisk av deg, men jeg er usikker på om jeg ville latt storebroren ta fullt ansvar for 10-åringen når både du og mannen din er bortreist. Kanskje du kan be om litt hjelp i tillegg fra besteforeldre eller venner av familien.

Jeg kan selvfølgelig høre med moren min om hun vil bo her, men jeg synes ikke jeg kan mase for mye. Når jeg tenker meg om, så er det et stort behov for å ha noen her pga. 18-åringen også som er i koma hver morgen og som må ha noen til å vekke seg. 10-åringen stoler jeg fullt og helt på, men hun vil ikke greie å få broren sin opp av sengen. Det er heller ikke riktig at hun skal ha det ansvaret.

Skrevet

Jeg kan selvfølgelig høre med moren min om hun vil bo her, men jeg synes ikke jeg kan mase for mye. Når jeg tenker meg om, så er det et stort behov for å ha noen her pga. 18-åringen også som er i koma hver morgen og som må ha noen til å vekke seg. 10-åringen stoler jeg fullt og helt på, men hun vil ikke greie å få broren sin opp av sengen. Det er heller ikke riktig at hun skal ha det ansvaret.

''Jeg kan selvfølgelig høre med moren min om hun vil bo her, men jeg synes ikke jeg kan mase for mye. ''

Det kan jo hende at hun ville synes det var hyggelig. Moren min har i alle år hatt mye glede av å ta seg av barnebarn (det heter vel det selv om de snart er myndige?) med bortreiste foreldre. Det har blitt mye koking av havregrøt til både barnebarna og vennene deres ;-)

Gjest Livet smiler.
Skrevet

''Jeg kan selvfølgelig høre med moren min om hun vil bo her, men jeg synes ikke jeg kan mase for mye. ''

Det kan jo hende at hun ville synes det var hyggelig. Moren min har i alle år hatt mye glede av å ta seg av barnebarn (det heter vel det selv om de snart er myndige?) med bortreiste foreldre. Det har blitt mye koking av havregrøt til både barnebarna og vennene deres ;-)

Jo, hvis hun bare kommer seg så vet jeg hun stiller opp. Hun er ikke bra for tiden og har gått mange uker med hofteproblemer som har gått ned i foten, slik at hun nesten ikke kan gå. Men nå har det blitt funnet en betennelse, så jeg håper nå at hun får riktig behandling. Faren min er sikkert ikke motvillig han heller når jeg tenker etter.

Gjest Livet smiler
Skrevet

Just do it!

Jeg har allerede startet :-)

Skrevet

Dette er overhode ikke egoistisk av deg. Dette er en mulighet du har fortjent og bør ta.

Kun en ting reagerer jeg på: Praktikant. Om dere begge jobber mye og tjener nye, hvorfor ikke bruke penger på hjelp i huset?

Gjest Livet smiler :-)
Skrevet

Dette er overhode ikke egoistisk av deg. Dette er en mulighet du har fortjent og bør ta.

Kun en ting reagerer jeg på: Praktikant. Om dere begge jobber mye og tjener nye, hvorfor ikke bruke penger på hjelp i huset?

Tja, kanskje det. Det er bare han som tjener mye da. Jeg går opp 3 lønnstrinn og følger tariffen til Handel og kontor, så min lønn blir fortsatt ikke veldig mye å skryte av, men grei nok.

Hyggelig at du synes jeg fortjener det da:-)

Skrevet

Et par dager i mai og et par dager i september er da nesten ingenting, det går kjempefint. Jeg tipper det går bra med barna alene, men hvis du kan få noen besteforeldre til å stille opp, er jo det trygt og godt. Du skal se storebroren klarer å komme seg opp når han må stole på seg selv ;-)

Mine er 11 og 13 og har sovet alene om natten og kommet seg på skolen neste dag selv om de vanligvis er fullstendig bevisstløse om morgenen.

Gjest Livet smiler
Skrevet

Et par dager i mai og et par dager i september er da nesten ingenting, det går kjempefint. Jeg tipper det går bra med barna alene, men hvis du kan få noen besteforeldre til å stille opp, er jo det trygt og godt. Du skal se storebroren klarer å komme seg opp når han må stole på seg selv ;-)

Mine er 11 og 13 og har sovet alene om natten og kommet seg på skolen neste dag selv om de vanligvis er fullstendig bevisstløse om morgenen.

Kom på at det blir et par dager i slutten av august også, men den turen skulle jeg være med på i min gamle jobb også, da den turen gjelder for hele huset. Får det vel til på en eller annen måte. Noe av dette klaffer sikkert med hjemmeperioden hans.

Skrevet

Syns slett ikke det er egoistisk av deg. Syns tvert om at mannen din burde oppmuntret deg, selv han må da være klar over hva du har satt til side av jobbmuligheter for å følge opp det hjemme. Dette greier dere godt, er ikke snakk om veldig mange dager reising om det er et par dager noen få ganger pr år.

Gjest Kayia
Skrevet

Nei det er ikke egoistisk av deg, slettes ikke, men det høres kanskje ikke ut som det har betydning av andre mener det så lenge din mann har de holdninger du beskriver. Det høres nemlig ikke ut som du kan forvente at han kommer til å bidra med å legge til rette for at dere som familie skal få det til å fungere, og da har det liten betydning at man kunne mene at det er "din tur" nå. Håper dere finner ut av det :)

Skrevet

Du er selvfølgelig ikke egoistisk! :-)

Og - hvorfor ikke la mannen din betale for den praktikanten, da? Når han ikke er villig til å bidra på hjemmebane selv, mener jeg? Det har du så absolutt fortjent!

Skrevet

Det går helt fint! Om gubben har mye imot det så få tak i en fast barnevakt til de kveldene dere begge må være borte. Har dere en niese/nevø, tante, onkel, besteforelder som kan trå til?

Selvfølgelig skal du ta denne jobben!!!!

Gjest Shira :o)
Skrevet

Syns ikke du er egoistisk nei.

Og det kan sikkert løses om han skulle være borte. Besteforeldre som nevnt, men kanskje en slekning, kan 10-åringen være hos noen venner/familie?

Vi hadde akkurat en 10-åring her hjemme siden moren skulle ta eksamen ett godt stykke borte.

Jeg har alltid vært hjemme siden jeg var syk, fordelen med det var at sambo kunne dra når han ville. Nå er jeg mer på farten, og nå må vi samarbeide.

Så moro da med nye utfordringer! :o)

Gjest Tatjana
Skrevet

Det er overhodet ikke egoistisk av deg. Gratulerer med ny jobb - nyt utfordringene :-).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...