Gå til innhold

Citalopram- flat i humøret til NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har stått på Citalopram i 8 år nå, men synes jeg har merket en avflatning i følelsene. Får ikke de store nedturene, men blir heller ikke så glad eller ler som jeg gjorde før.

Sluttet med AD på slutten av svangerskapet, fikk barn i juni. Gikk greit uten, men ble veldig nedstemt etter fødsel så turte ikke annet enn å begynne på igjen.

Jeg hadde veldig mange bivirkninger da jeg trappet ned sist, men kunne tenke meg å gjøre det igjen- mullilgens.

Har ikke hatt depresjon siden jeg startet på AD, lurer da på om det er FORDI jeg går på AD eller fordi jeg nå har det bedre og mer stabilt? Har periodevis noe tvangstanker, men det har jeg også hatt mens jeg har brukt Citalopram.

Bør jeg fortsette med dem? (går nå på 10 mg da jeg står på syrenøytraliserende som kan øke effekten av AD)

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er en utfordring. Slik jeg leser det, trenger du AD. For å dempe tvangssymptomene må du ha noe som virker på serotoninsystemet - dvs SSRI/SNRI som f.eks citalopram.

På den annen side er dette med avflatede følelser på SSRI et reelt problem. En føler seg udeprimert, men også avflatet og litt uengasjert.

For deg vil jeg anbefale et tillegg av Wellbutrin til citalopram. Prøv først 150 mg i 2-4 uker. Om det ikke er tilstrekkelig, går du opp til 300 mg. Mange har fått et langt bedre liv med en slik kombinasjon.

Lykke til :-)

Skrevet

Denne medisin kan gi depresjon. Mange medisiner som påvirker hjernen, kan gi depresjon og til og med selvmord.

Jeg bruker bla. KEPPRA. Der står det i pakkningvedleget at depresjon og selvmord.

Hjernen er en meget komplisert ting..

Gjest Oksen Ferdinand
Skrevet

Dette er en utfordring. Slik jeg leser det, trenger du AD. For å dempe tvangssymptomene må du ha noe som virker på serotoninsystemet - dvs SSRI/SNRI som f.eks citalopram.

På den annen side er dette med avflatede følelser på SSRI et reelt problem. En føler seg udeprimert, men også avflatet og litt uengasjert.

For deg vil jeg anbefale et tillegg av Wellbutrin til citalopram. Prøv først 150 mg i 2-4 uker. Om det ikke er tilstrekkelig, går du opp til 300 mg. Mange har fått et langt bedre liv med en slik kombinasjon.

Lykke til :-)

Jeg merket også både avflating av humør og meget stive ledd av CP.Har du spurt din lege om Zoloft kunne være noe for deg? For megf er de perfekte.Bruker 50mgx2.

Skrevet

Jeg merket også både avflating av humør og meget stive ledd av CP.Har du spurt din lege om Zoloft kunne være noe for deg? For megf er de perfekte.Bruker 50mgx2.

Har ikke lyst til å bytte preparat etter så lang tid. Tror jeg følger NHD sitt råd.

Problemet mitt er ikke at jeg er deprimert, mer flat og likgyldig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...