Gå til innhold

Høyt stressnivå - hva gjør jeg ?

Anbefalte innlegg

Gjest Stresshormoner.....
Skrevet

Jeg blir veldig lett stressa, f.eks. på jobben hvis det skjer uforutsette ting som haster, datakræsj e.l. Jeg glemmer helt å puste og får såååå vondt i nakken og skludre med en gang. Jeg prøver å puste inn med nesten og ut med munnen, men det hjelper ingenting. Stresset er der like fullt i kroppen, og det vedvarer i flere timer etterpå. Kanskje resten av kvelden!

Jeg blir også veldig spendt og "sliten" i magen. Ser ut som jeg er gravid i 8. måned! Kan det har med stress å gjøre ?

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg klarer ikke å roe ned meg selv. Er det noen av oss som har flere stresshoromoner i kroppen, og hva gjør dette egentlig med krroppen over tid?

Videoannonse
Annonse
Gjest hddghd
Skrevet

Folk er forskjellige, ja. Noen tåler stress bedre enn andre. Men det kan være en treningssak å bli bedre på det og en kan prøve å legge til rette for mindre stress ved å planlegge godt og å jobbe smart. Jeg har vært på kurs i stressmestring, men har ikke noe trylleformula derfra. Det å avsette god nok tid til ting er lurt, ting tar ofte lengre tid enn man tror. Og en bør prøve å unngå å gjøre mange ting samtidig. Hadde du kontorjobb? Kan du skjerme deg fra telefon eller opp-poppende e-post når du konsentrerer deg? Kan du lukke døra? Du er inne på dette med pusting og det er viktig. Hvordan en "snakker til seg selv" er også viktig. Personlig er jeg lite stresset som regel. Men det plager meg i blant at jeg ikke har oversikt og ikke har gjort det jeg har lovet. Gode prioriteringer og å få unna slikt som plager en tror jeg er viktig for å unngå stress.

God søvn og mindre kaffe kan hjelpe litt. Hva med litt frisk luft i blant også. Hehe ;)

Skrevet

"Yoga for stress" er bra.

Det er en time på Bislet Bad og Trening i Oslo som heter det og den er veldig effektiv mot stress. Vet jo ikke hvor i landet du bor, men finnes vel andre steder også.

Gjest Elextra
Skrevet

Anbefaler å trene på "mindfulness"/oppmerksomhetsmeditasjon.

Kjøp gjerne boken "Stress" av Andries Kroese. Det følger en CD med boken. Krever litt trening å komme seg inn i, men anbefales!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...