Gå til innhold

Hva er et A4 menneske?

Anbefalte innlegg

Gjest Frilansfilosofen

Når jeg hører uttrykket A4, så assosierer jeg det til en nokså kjedelig person som gjør "alt riktig". Følger alle de sosiale normer over hvordan det er ideelt å leve, både når det gjelder karriere, døgnrytme og forvalting av verdier i livet.

Tenker også at de aller fleste, dvs gjennomsnittet er A4 mennesker. Det betyr med andre ord at de fleste er nokså kjedelige.

Hva legger du i utrykket A4 mennesket?

Selv jobber jeg frilans og har i perioder mye fri. Da sitter jeg som regel oppe til langt utover nettene og sover halve dagen! Nyter å ha nettene for meg selv og liker veldig godt å leve på denne måten i det uvisse. Klarer meg greit økonomisk!

Jeg er med andre ord langt fra et A4 mennesket? Men hva kalles jeg? Hva er det motsatte av et A4 menneske?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/377780-hva-er-et-a4-menneske/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Frilansfilosofen

''Hva legger du i utrykket A4 mennesket?''

Ikke det samme som deg i alle fall. For meg er et A4 menneske en som er som folk flest, hvermansen. En som ikke skiller seg ut på noen måte, er hverken bedre eller dårligere enn "de fleste".

Så hva vil du da kalle et "ikke-A4 mennesket"? ;)

Er det 100% sosialt akseptert eller blir du sett på som litt spesiell?

Så hva vil du da kalle et "ikke-A4 mennesket"? ;)

Er det 100% sosialt akseptert eller blir du sett på som litt spesiell?

Et A4 menneske er ikke spesielt, det er jo det som betyr å være A4. Alminnelig, vanlig. Og det er vel sosialt akseptert vil jeg tro. Enkelte legger i det at A4 mennesker er en smule kjedelige, og det er de kanskje i den forstand at de er nettopp lite spesielle.

Å jobbe frilans og være B-menneske er ikke spesielt eksotisk i min verden, i hvert fall.

Ikke gjør det folk mer spennende enn naboen heller. :D Det er da andre ting enn døgnrytme og jobb som gjør folk interessante eller kjedelige, selv om en del selvsagt har mer interessante jobber enn andre.

Hva som er kjedelig eller spennende er i uansett noe folk oppfatter høyst forskjellig.

Annonse

Gjest trygge rammer er best for A4

Jeg har aldri vært 100 % A4 menneske, men har hele tiden strebet etter det.

Jeg har levd som en bohem, jeg har gjort ting som vanlige A4 ikke gjør,

men jeg var aldri lykkelig da...

Følte jeg trengte tryggere rammer, og det er vel det som gjør en til A4 menneske,

en liker trygge rammer - derav A4, som en firkant/et ark.... med rammer rundt.

Da vet en hva en har, en har en trygg økonomi, en viss forutsigbarhet.

Nå har jeg stort sett det meste A4-mennesker skal ha.

Jeg er gift, har to barn, helt sånn gjennomsnittlig altså,

jeg har enebolig (egentlig er det vel rekkehus A4-skal ha men, enebolig går vel og :D )

jeg har fast jobb, jeg har begynt å trene et par ganger i uka....

interiøret er nokså tidløst/klassisk og trygt, ikke noe skrikende greier....

Men jeg er lykkelig. Ingenting galt med å være A4 så lenge en er lykkelig.

Det er ikke alle A4 tilværelsen passer for, da kjeder de seg...

Jeg er glad for mangfoldet. Jeg kommer aldri til å være 100 % A4, det er kun det ytre,

innvendig er jeg nok mer A5, B4 osv... hahaha.... litt sånn skrullete og rar tankegang, frigjort... på mange måter, men jeg føler jeg trenger trygge rammer.

Gjest trygge rammer er best for A4

Jeg har aldri vært 100 % A4 menneske, men har hele tiden strebet etter det.

Jeg har levd som en bohem, jeg har gjort ting som vanlige A4 ikke gjør,

men jeg var aldri lykkelig da...

Følte jeg trengte tryggere rammer, og det er vel det som gjør en til A4 menneske,

en liker trygge rammer - derav A4, som en firkant/et ark.... med rammer rundt.

Da vet en hva en har, en har en trygg økonomi, en viss forutsigbarhet.

Nå har jeg stort sett det meste A4-mennesker skal ha.

Jeg er gift, har to barn, helt sånn gjennomsnittlig altså,

jeg har enebolig (egentlig er det vel rekkehus A4-skal ha men, enebolig går vel og :D )

jeg har fast jobb, jeg har begynt å trene et par ganger i uka....

interiøret er nokså tidløst/klassisk og trygt, ikke noe skrikende greier....

Men jeg er lykkelig. Ingenting galt med å være A4 så lenge en er lykkelig.

Det er ikke alle A4 tilværelsen passer for, da kjeder de seg...

Jeg er glad for mangfoldet. Jeg kommer aldri til å være 100 % A4, det er kun det ytre,

innvendig er jeg nok mer A5, B4 osv... hahaha.... litt sånn skrullete og rar tankegang, frigjort... på mange måter, men jeg føler jeg trenger trygge rammer.

Glemte å nevne at jeg har stasjonsvogn, det er obligatorisk ;-)

''Det betyr med andre ord at de fleste er nokså kjedelige.''

(...)

''Jeg er med andre ord langt fra et A4-menneske?''

Så fordi du jobber frilans og kan stå opp sent, er du "langt fra" de gørrkjedelige lønnsmottakerne som kreker seg opp om morgenen for å ha litt igjen av dagen etter jobb?

Det var snevre kriterier

synes

Gjest Kayia

På samme måte som A4 er den vanligste blant pairformat er A4 den vanligste varianten av menneske. Det som ikke er A4 er det ingenting i vegen med, men det er ikke like ofte man ser dem, og derfor blir de lagt mer merke til.

Kjedelig? Overhodet ikke. I noen sammenhenger er C3 beste format mens i andre passer A4, og da snakker jeg både papir og mennesker. Har forøvrig inntrykk av det er rom for flere med annet format enn A4 nå om dagen, og det gjelder også både papir og mennesker hehe :)

''Hva legger du i utrykket A4 mennesket?''

A4 er den vanligste standard-papirstørrelsen, og jeg tenker at et A4-menneske lever et ganske standard liv, har gjennomsnitlig inntekt og har arbeid, inntekt, en middels stor bil og familieliv. Osv... Men behøver slett ikke være et kjedelig menneske, i mitt hode :-)

Resonnementet ditt om at "A4-mennesker gjennomsnitlige og kjedelige og folk flest er på gjennomsnittet, derfor er folk flest kjedelige" er stemmer ikke med min oppfatning i hvert fall. Snarere tvert i mot, folk flest er forskjellige og oftest interessante mennesker når man blir kjent med dem. Heldigvis :-)

''Jeg er med andre ord langt fra et A4 mennesket? Men hva kalles jeg? Hva er det motsatte av et A4 menneske?''

Det er ikke noe som heter det motsatte av gjennomsnittet, man er enten nær eller lang fra gjennomsnittet på ett eller flere områder. Du er altså "ikke helt A4". Men det er mange måter å ikke være A4 på! Og folk flest er ikke nødvendigivs gjennomsnitlige :-)

Annonse

Jeg tenker at det er negativt ment, sånn for å illustrere enkeltindividende i den "breie majoritet", og for å illustrere at når folk slutter "å tenke sjøl" og akseptere og leve etter ideer basert på tradisjonalisme og på forventniger fra andre uten å sette spørsmål ved det, og kanskje i strid med egne (tidligere) ideer og ønsker.

Og at det er ganske vanlig. Folk kapitulerer jo ofte, og går over til "den andre siden".

Stort sett bruker jeg a-4 for å forklare grupperinger og individer jeg ikke kjenner særlig godt, men som jeg allikevel aner verdisettet til.

Det motsatte av a-4 mennesker? Kanskje bohemer, fritenkere og kunstnernaturer som gjør som lever etter eget hode og egne ønsker, uten å være så opptatt av regelsett utenifra? Og som dermed fremstår som mindre like og homogene?

:)

Mrs. Wallace

Ikke gjør det folk mer spennende enn naboen heller. :D Det er da andre ting enn døgnrytme og jobb som gjør folk interessante eller kjedelige, selv om en del selvsagt har mer interessante jobber enn andre.

Hva som er kjedelig eller spennende er i uansett noe folk oppfatter høyst forskjellig.

''Det er da andre ting enn døgnrytme og jobb som gjør folk interessante eller kjedelige''

Nemlig. :)

Gjest Pilka

''Jeg er med andre ord langt fra et A4 mennesket? Men hva kalles jeg? Hva er det motsatte av et A4 menneske?''

Hvis du går innpå en datingside på nettet så ser du at veldig mange beskriver seg som ikke A4 mennesker, og tror da sannsynlig at det oppfattes positivt. Du har tydeligvis den oppfatningen også uten at jeg får helt tak i hvorfor.

Anders Behring Breivik er lengst fra å være A4 menneske av de jeg kommer på. Det er ikke positiv beskrivelse i det tilfellet.

A4 blir også brukt som betegnelse på å passe inn eller ikke.

"Han er ikke særlig A4," kan sies om en person som har vanskelig for å tilpasse seg et sosialt samspill og er slitsom å ha med å gjøre.

Hadde nok gått ganske elendig med samfunnet uten et solid innslag av A4-mennesker. Folk som kommer seg opp om morgenen og kjører søppel, underviser barn, selger mat og klær, brøyter veiene, tar seg av syke, bygger hus,.. - uten store viderverdigheter. Alle disse tingene som får hverdagen til å fungere for langt flere enn dem selv.

I hvilken grad det er positivt eller negativt å ikke være A4, kommer an på hvordan man skiller seg ut og hva som på kort og lang sikt blir konsekvensen av måten man lever på.

Hitler var ikke A4 han heller....

Generelt har nok mange mennesker en forkjærlighet for å tenke på seg selv som noe veldig unikt og røkla som den gemene A4-hop.

Jeg har stor respekt for en fungerende hverdag. A4, B5 eller unikt format.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...