Gå til innhold

Samlivsbrudd-hvordan gjør man?

Gjest Orker ikke mer nå

Anbefalte innlegg

Gjest Orker ikke mer nå

Jeg har mer eller mindre besluttet meg fra å gå fra samboeren min. Jeg orker ikke lenger leve som jeg gjør nå, og jeg vil ikke vil ikke at barna mine skal vokse opp med det forholdet vi har som forbilde.

Men hvordan gjør jeg det i praksis? Vi har eier halvparten hver av et hus, og hva hvis han nekter å selge eller kjøpe meg ut? Hva hvis han nekter å la meg flytte folkeregisteradresse på ungene (pga. jobben hans blir det fysisk umulig at han får daglig omsorg)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

margerita1365380476

Kunne vært meg som hadde skrevet dette. Jeg er ikke sterk nok til å flytte enda..

Er dere gift må dere til fam.samtale minst 2 ganger før du får innvilget separasjon. Dere kan sikkert snakke sammen der om hvordan det blir med selging av huset o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Orker ikke mer nå

Kunne vært meg som hadde skrevet dette. Jeg er ikke sterk nok til å flytte enda..

Er dere gift må dere til fam.samtale minst 2 ganger før du får innvilget separasjon. Dere kan sikkert snakke sammen der om hvordan det blir med selging av huset o.l

Vi er ikke gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

margerita1365380476

Vi er ikke gift.

Eller om man har felles barn, må man også til mekling. før dette skjer får du ingen støtte fra nav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Minst to ganger? Vi var en gang (pliktig) og andre gang fordi jeg ønsket det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Orker ikke mer nå

Eller om man har felles barn, må man også til mekling. før dette skjer får du ingen støtte fra nav.

Hva skjer så etter det? Eller hvis man ikke kan bli enige om noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

margerita1365380476

Hva skjer så etter det? Eller hvis man ikke kan bli enige om noe?

Jeg trodde det var økt til 2 timers mekling, men togli har nok rett. Er 10 år siden jeg var i den situasjonen og husker ikke så mye. Han flyttet ut og jeg måtte da selge huset. Hadde ikke økonomi til å beholde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært nylig vært igjennom et brudd selv, og det er tøffe tider. Men du vet selv best hva som er best for deg og dine barn, og skal gjøre det som er riktig for deg og barna.

Først vil jeg si at du bør skaffe deg en god advokat. Da mener jeg en advokat som kan nettopp slike saker godt. Det kan gjøre ting lettere for deg, med tanke på hus, evt flytting og i det hele tatt alle ting som du må tenke på i forbindelse med flyttinga.

Nå vet jeg ikke hvor du står økonomisk, om du tjener bra eller ikke. Er du kvalifisert til fri rettshjelp? Har dere delt foreldreansvar (er de født før 1.1.2006, og skrev evt far da kun under på farsskapet). Har du 100 % foreldreansvar, står du mye sterkere.

Du kan selv be om en time på familievernkontoret i din kommune, for evt råd og veiledning.

Dere må til megling så lenge dere har barn sammen. Men du må ikke skrive under på en avtale du ikke føler deg helt komfortabel med. Det er uhyre vanskelig å få omgjort den ved en seinere anleding. Om dere skulle ha delt foreldreansvar, betyr ikke det 50/50. Det er mange som tror det.

Det er i det hele mye du skal ta stilling til. Jeg selv valgte å bruke en advokat, som kunne rådføre meg. Dette spesielt med tanke på huset. Min bankforbindelse snakket jeg også med før bruddet. Dette for at ting skulle være så ryddig som mulig. Der fikk jeg også mange gode råd jeg ikke hadde tenkt på selv.

Ofte er det slik at man føler at man ser ikke skogen for bare trær..... Derfor er det greit å bruke den hjelpen man kan. (en time i banken for rådgivning er gratis)

Ønsker deg lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest melmøll

Minst to ganger? Vi var en gang (pliktig) og andre gang fordi jeg ønsket det selv.

Da ble dere fort enige. Vi gikk fem seks ganger, vi ble ikke enige. Jeg ga meg tilslutt og skrev under selv om jeg ikke var enig, for som rådgiveren sa, en rettsak vil bli mer konfliktfylt og gå mer utover barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Da ble dere fort enige. Vi gikk fem seks ganger, vi ble ikke enige. Jeg ga meg tilslutt og skrev under selv om jeg ikke var enig, for som rådgiveren sa, en rettsak vil bli mer konfliktfylt og gå mer utover barnet.

Vi ble enige så fort fordi den ene ville ha barna mye og den andre mindre, så sånn sett var det mest for å få prata sammen osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest melmøll

Som flere sier her, du bør ha advokat. Det blir veldig dyrt, men det kan også bli dyrt å la være. Du kan få gode råd gratis på Jurk. Du har rett til ny takst på huset og bli betalt ut med halvparten av dette, dersom han ikke vil selge. Jeg tror ikke du kan bytte foleregistrert adresse på barna, ikke uten hans samtykke. Uansett må dere til mekling og bli enige om hvordan dere skal dele ansvaret for barna. Hvis dere da blir enige om fast bosted hos deg, med samvær hos han så kan du melde flytting for barna. Dette kan du ikke forutse, selv om han i dag ikke har mulighet for å ha det daglige ansvaret for barnet så kan det forandre seg når han havner i sin nye livssituasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest melmøll

Vi ble enige så fort fordi den ene ville ha barna mye og den andre mindre, så sånn sett var det mest for å få prata sammen osv :)

Høres greit ut :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...