Gå til innhold

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre!

Anbefalte innlegg

Gjest Etkuttherogetkuttder
Skrevet

Nå har jeg vært innlagt i flere uker og planen er at jeg skal være her i 2 år.

Men jeg vil ikke.. skal jeg skrive meg ut må jeg skrive søknad til kommunen.

Grunnen til at jeg ikke trives er at dem ikke tar meg på alvor.

Når jeg prater om hukommelsestapet vil dem ikke tro meg.

Her en dag stakk jeg av og jeg ble hentet tilbake med makt.

Han ene som jobber her sier stygge ting til meg.

For 2 dager siden kuttet jeg meg dypt med en rusten saks og da jeg ringte på alarmen så bare snudde dem i døren da de så hva jeg hadde gjort.

Og da jeg ringte på en gang til og prøvde å forklare at det var ganske dypt sa han bare "du har så mange arr fra før at det gjør ingen ting".

Og så sliter jeg med at døde ting blir levende.

Dette og de hukommelsestapene har bare blitt verre siden jeg trappet ned på medisinene.

På mandag skal jeg halvere dosen.

Men skal fortsette på samme dose trilafon injeksjoner.

Men det jeg også lurte på er at etter jeg kuttet meg så har jeg hatt på plaster siden det var så åpent og dypt.

Og da jeg skulle skifte plaster så var det helt gult.

Og så vil det ikke lukke seg.

Hva skal jeg gjøre?

Da jeg kuttet meg ville dem ikke stripse meg da jeg hadde forårsaket kuttet selv.

Hva kan jeg gjøre for at såret skal lukke seg og at plasteret ikke skal være så gult.

Med vennlig hilsen meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring legevakten da å si at du må ha hjelp?

Det nytter ikke.. får ikke gå her fra uten 2 ansatte på slep.. og kan ikke stikke av da ytterdøren er låst.

Kan ikke hoppe ut av vinduet siden det er plexiglass foran vinduene.

Takk for tipset

Skrevet

Det nytter ikke.. får ikke gå her fra uten 2 ansatte på slep.. og kan ikke stikke av da ytterdøren er låst.

Kan ikke hoppe ut av vinduet siden det er plexiglass foran vinduene.

Takk for tipset

Men noe må du jo kunne gjøre når det er snakk om behov for legehjelp?

Skrevet

Hva slags institusjon er du innlagt på?

Dersom armen din er varm rundt såret og det dunker i såret, så bør du få noen til å hjelpe deg med å rense det. Hvis det ikke er varmt, så haster det ikke at noen ser på det. Da har det sannsynligvis bare væsket kraftig og vil etterhvert lukke seg.

Jeg synes du skal snakke med kontaktpersonen din eller behandler om hvordan du har det. Dere bør også kunne snakke om hvordan personalet skal forholde seg til deg dersom du skader deg. De er sikkert opptatt av at du ikke skal få positiv oppmerksomhet på selvskading og det kan være viktig. Men samtidig skal det heller ikke være fritt frem for kjipe kommentarer fra personalet.

Skrevet

Men noe må du jo kunne gjøre når det er snakk om behov for legehjelp?

''Men noe må du jo kunne gjøre når det er snakk om behov for legehjelp?''

Det høres ikke ut som om vedkommende har behov for akutt legehjelp.

Skrevet

''Men noe må du jo kunne gjøre når det er snakk om behov for legehjelp?''

Det høres ikke ut som om vedkommende har behov for akutt legehjelp.

Skal man bare la han/henne få infeksjoner da? Ettersom de har han/henne innlagt hos seg, har DE ansvaret for at vedkommende får legehjelp.

Skrevet

Hva slags institusjon er du innlagt på?

Dersom armen din er varm rundt såret og det dunker i såret, så bør du få noen til å hjelpe deg med å rense det. Hvis det ikke er varmt, så haster det ikke at noen ser på det. Da har det sannsynligvis bare væsket kraftig og vil etterhvert lukke seg.

Jeg synes du skal snakke med kontaktpersonen din eller behandler om hvordan du har det. Dere bør også kunne snakke om hvordan personalet skal forholde seg til deg dersom du skader deg. De er sikkert opptatt av at du ikke skal få positiv oppmerksomhet på selvskading og det kan være viktig. Men samtidig skal det heller ikke være fritt frem for kjipe kommentarer fra personalet.

Det er en avdeling innen sykehuset.. bare det ligger ikke på samme sted

Skrevet

Det er en avdeling innen sykehuset.. bare det ligger ikke på samme sted

I såfall er det vel nok sykepleier på jobb som du kan spørre om såret ditt :-)

Skrevet

Skal man bare la han/henne få infeksjoner da? Ettersom de har han/henne innlagt hos seg, har DE ansvaret for at vedkommende får legehjelp.

Hun må forholde seg til personalet på den avdelingen hun er, det nytter ikke å ringe legevakt. Det at det væsker fra et sår er ikke akutt farlig.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg synes du skal ta kontakt med en av personalet og spørre om de kan se på kuttet slik at du får konstatert om det er gått infeksjon i det eller ikke. Spør en sykepleier, ikke en ekstravakt eller lignende uten skolering.

Ille å høre at du har fått kjipe komentarer av personalet. Jeg vet at det dessverre finnes folk med fordommer, de jobber beklageligvis også i psykiatrien, selv om de ikke har noe der å gjøre.

Skrevet

Hun må forholde seg til personalet på den avdelingen hun er, det nytter ikke å ringe legevakt. Det at det væsker fra et sår er ikke akutt farlig.

Men de folka der hun er tar jo ikke ansvar.

Skrevet

Jeg synes du skal ta kontakt med en av personalet og spørre om de kan se på kuttet slik at du får konstatert om det er gått infeksjon i det eller ikke. Spør en sykepleier, ikke en ekstravakt eller lignende uten skolering.

Ille å høre at du har fått kjipe komentarer av personalet. Jeg vet at det dessverre finnes folk med fordommer, de jobber beklageligvis også i psykiatrien, selv om de ikke har noe der å gjøre.

Oh yes, det har du nok rett i.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Oh yes, det har du nok rett i.

Ja, dessverre.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Et sår skal behandles på akkurat samme måte enten det har oppstått ved et uhell eller ved selvskading.

Om det er rødt og varmt i sårkanten, kan det være infeksjon. En sykeleier på avdelingen kan vurdere dette. At det kommer gul væske trenger ikke å bety noe galt.

Skrevet

Det høres ikke ut som du har det bra der du er nå. Ettersom det er kommunen du må henvende deg til hvis du vil skrive deg ut ville jeg tatt kontakt med kommunen. Personalet har plikt til å hjelpe deg slik at du kan kontakte riktig instans. Mitt råd er at du skriver et saklig og konkret brev om hvordan du opplever avdelingen og hvorfor du ønsker utskrivelse.

Du kan også kontakte kontrollkommisjonen. Personalet er pliktig til å hjelpe deg med telefonnummer, brev eller be om møte.

Rømningsforsøk og utagering tror jeg bare vil forverre situasjonen. At det er gult betyr ikke nødvendigvis at såret er betent, men personalet har selvfølgelig plikt til å behandle selvpåførte skader på lik linje med andre skader.

Håper du møter noen du føler kan forstå deg og hjelpe deg videre på veien ut fra institusjon. Lykke til!

Bella Dotte
Skrevet

Et sår skal behandles på akkurat samme måte enten det har oppstått ved et uhell eller ved selvskading.

Om det er rødt og varmt i sårkanten, kan det være infeksjon. En sykeleier på avdelingen kan vurdere dette. At det kommer gul væske trenger ikke å bety noe galt.

Men det høres ut som ingen VIL sjekke, som om TS er overlatt til seg selv. Et mareritt! Blir virkelig mennesker holdt som gisler slik som dette i helsenorge?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...