Gå til innhold

En «trygdesnylters» bekjennelser

Anbefalte innlegg

megler Smekk

''- Jeg har vært NAV-klient i tre år, men det er ikke mangel på ambisjoner - tvert imot - som hindrer meg i å påbegynne min yrkesaktive karriere, skriver artikkelforfatteren.

Samtidig er jeg ikke alene. Jeg har flere bekjente - oppegående, ressurssterke mennesker - som heller ikke tar seg en jobb. Ikke gjør de mye annet fornuftig heller, sett fra et samfunnsmessig ståsted. Ingen studier, ingen klart definert fremtidsplan og ingen snedige planer om snarlig verdiskapning av noe slag.

Interessen for å «delta», å «bidra», er minimal innenfor denne gruppen, og utgjør ingen motivasjon å snakke om. Ansvarsfølelsen når det kommer til en abstrakt størrelse som «samfunnet» er lav.

Jeg har ingen planer og ikke noe ønske om å gjøre ingenting resten av livet. ''

http://www.dagbladet.no/2012/03/31/kultur/debatt/nav/trygdesnylter/20924592/

Med forbehold om at dette er et slags stunt-innlegg av en Natt&Dag skribent:

Er det på tide å stramme inn på NAV-ytelsene? Har samfunnet råd til å fø på en slik generasjon?

Fortsetter under...

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

15

• megler Smekk

10

• Goliath

5

• EnolaGay

4

Mest aktive i denne tråden

Annonse

Gjest nav-ansatt

Kan virke som det feiler denne mannen noe alvorlig. Han nevner helsevesenet og det er faktisk sånn at man må ha diagnose® som hovedårsak til nedsatt arbeidsevne for å få AAP og arbeidsevnen skal være nedsatt med minst 50 %. Selv om han skriver at han er på AAP fordi han ikke har funnet en meningsfull nok jobb så er nok bare det en liten del av "sannheten". Om det ikke er medisinske grunner til at han mottar AAP og ikke jobber så har han fått det på feil grunnlag og den bør da stoppes. Han har skrevet litt for Natt og dag. Virker som han pynter seg med ord og prøver å virke smart. Samtidig tøffer han seg med å ha en liberal holdning til rus.

Hans kronikk gir lite mening utover å gi "snyltere" et slags ansikt og mer bensin på bålet i unnasluntrer-debatten og debatten om naving. Jeg ble veldig skuffa da jeg leste kronikken, hadde håpt han fortalte en litt annen historie og slo tilbake for all hetsen som er mot de som mottar ulike stønader. Han bekreftet nok manges fordommer med dette. Trist både for NAV, velferdsstaten, de som betaler skatt og alle de som rettmessig mottar en stønad.

Gjest Nord og ned.

I stedet for populistiske generaliseringer, så burde du lese dette:

http://diagnostisert.no/2012/03/30/mobbing-av-unge-uf%C3%B8re/

Ja, her har vi noen av de "mobbede": http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.7468502

Og i kjent stil evner du ikke å begripe at snyltere og parasitter faktisk ødelegger for dem som trenger trygdeordningene.

Kan virke som det feiler denne mannen noe alvorlig. Han nevner helsevesenet og det er faktisk sånn at man må ha diagnose® som hovedårsak til nedsatt arbeidsevne for å få AAP og arbeidsevnen skal være nedsatt med minst 50 %. Selv om han skriver at han er på AAP fordi han ikke har funnet en meningsfull nok jobb så er nok bare det en liten del av "sannheten". Om det ikke er medisinske grunner til at han mottar AAP og ikke jobber så har han fått det på feil grunnlag og den bør da stoppes. Han har skrevet litt for Natt og dag. Virker som han pynter seg med ord og prøver å virke smart. Samtidig tøffer han seg med å ha en liberal holdning til rus.

Hans kronikk gir lite mening utover å gi "snyltere" et slags ansikt og mer bensin på bålet i unnasluntrer-debatten og debatten om naving. Jeg ble veldig skuffa da jeg leste kronikken, hadde håpt han fortalte en litt annen historie og slo tilbake for all hetsen som er mot de som mottar ulike stønader. Han bekreftet nok manges fordommer med dette. Trist både for NAV, velferdsstaten, de som betaler skatt og alle de som rettmessig mottar en stønad.

Det er faktisk interessant at jeg i fjor forutså at nå som mye av luften er gått ut av "muslimene skal overta verden" ballongen, så skrev jeg at den neste gruppen som høyresiden nok kom til å mobbe var folk på trygd. Det pleier variere mellom kvinner, homofile, trygdede, annerledestroende, osv.

Her gjør de det de ofte gjør - finner et grelt eksempel, og så generaliserer de det som om de gjaldt alle trygdede.

Med vennlig hilsen

megler Smekk

Du tar ETT innlegg i avisen, og generaliserer det som om det var allmengyldig for folk som får hjelp fra NAV?

Dette begynner å bli et stort problem blandt unge i dag. Men som vanlig feier du det ubehaglige under teppet.

http://nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.8053044

''– Vi i NAV ser at ungdom er kjent med begrepet «å nave». Det vil si at man tar et år fri fra skolegangen, men at det er NAV som skal betale for det friåret, forklarer Jon Espesæther.

Espesæther er rådgiver ved NAV i Kongsvinger. Han synes det er urovekkende at begrepet «å nave» er i ferd med å få et feste blant de yngste.''

megler Smekk

Det er faktisk interessant at jeg i fjor forutså at nå som mye av luften er gått ut av "muslimene skal overta verden" ballongen, så skrev jeg at den neste gruppen som høyresiden nok kom til å mobbe var folk på trygd. Det pleier variere mellom kvinner, homofile, trygdede, annerledestroende, osv.

Her gjør de det de ofte gjør - finner et grelt eksempel, og så generaliserer de det som om de gjaldt alle trygdede.

Med vennlig hilsen

Og nå begynner du å lalle om den "slemme" høyresiden igjen.

Annonse

Dette begynner å bli et stort problem blandt unge i dag. Men som vanlig feier du det ubehaglige under teppet.

http://nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.8053044

''– Vi i NAV ser at ungdom er kjent med begrepet «å nave». Det vil si at man tar et år fri fra skolegangen, men at det er NAV som skal betale for det friåret, forklarer Jon Espesæther.

Espesæther er rådgiver ved NAV i Kongsvinger. Han synes det er urovekkende at begrepet «å nave» er i ferd med å få et feste blant de yngste.''

Jobbet en periode på NAV-kontor, så de samme tendensene. Heldigvis var kontoret jeg jobbet med flinke til å sette krav og grenser, men herregud så mange som bare skal vite hvor mye og hva de har krav på, og ingen snøring på at det følger også med noen plikter her i verden.

tja, nå er nå engang samfunnet slik. Vi har det for bra :) bedre enn alternativet, hvor hver dag er en kamp for å få brød på bordet, for mange.

Men du ser på skriverstilen, det der er ikke skrevet av noen det finnes mange av. For godt språk til å være en random drop out som ikke gidder. Men helt klart motiverer det meg kjempemye at det jeg betalte i skatt i fjor gjør at 3-4 personer kan sitte hjemme og skrive "en trygdeyters bekjennelser" :)

Du tar ETT innlegg i avisen, og generaliserer det som om det var allmengyldig for folk som får hjelp fra NAV?

Ja. Krekar representerer muslimer, Breivik kristne, Sør står for hele venstresiden (inkludert alle USA-hatere) og trydgekronikk duden står for alt som har med trygd å gjøre.

Men det store spørsmålet er : hvilken gruppe representeres av altinn-Kenneth ? Alle de andre ?

Jeg leste den og synes den var bra. Hvis man tar av seg "se for helvete og skyt de snylterne" brillene. Så ser man egentlig hva fyren vil frem til. Og det handler ikke om NAV eller å være giddalaus.

Det handler like mye om å være til overs, ingen har bruk for deg/unge mennesker. Man forespeiles at skolen og utdanning og alle "mulighetene" man har vil løse alle dine problemer. Og sørge for at hele verden ligger for dine føtter. Det ultimate er universitetsutdannelse, og bare det er godt nok.

Synliggjort ved reformer som sakte men sikkert har ødelagt og fjernet alle tilbud til de som aldri hadde lyst/ork/hode til å gå igjennom det løpet. Men som ikke får kredit for noe som helst annet her i livet. Enn akkurat det uoppnåelige målet. Så de "venter"...

Kulturen for å se ned på vanlige arbeidsfolk i dette landet kommer fanden sprette meg fra de som styrer alt sammen. Man må bare gratulere dem med resultatet.

Med vennlig hilsen

Hvorfor tror du ballongen har gått ut av "muslim ballongen" din?

Alle signaler tyder på det motsatte, men du lever jo i dine egen verden og har kanskje ikke fått med deg det?

http://www.youtube.com/watch?v=0hKEd6rzbeg&feature=player_embedded

Hvorfor tror du ballongen har gått ut av "muslim ballongen" din?

Alle signaler tyder på det motsatte, men du lever jo i dine egen verden og har kanskje ikke fått med deg det?

http://www.youtube.com/watch?v=0hKEd6rzbeg&feature=player_embedded

"Luften gått ut av..." skulle det selvfølgelig være :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...