Gå til innhold

Tålmodighet som en mini-strikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har diagnosen emosjonell ustabil personllighetsforstyrrelse... Men lurer på om jeg kan ha ADHD i steden. Finnes det noen klare skiller mellom disse to diagnosene?

Det er ikke så viktig om jeg har det ene el. andre, men jeg lurer på om medisiner kan gi meg mer utholdenhet... Jeg synes feks. at det er tortur å stå i kø, og sitte på venterom, og vente.... Takket nei til gratis Thailandtur i fjor... hadde veldig lyst, men tanken på å sitte 14 timer på fly er umulig.

Jeg har også veldig brå bevegelser.... noe som gjør at jeg ofte mister ting i gulvet, og skumpler borti folk med meg selv el. ting jeg skal slenge fra meg... For noen uker siden slengte jeg en kjepp i kjeften på noen som hjalp meg med kvistrydding... Lite kjekt uhell :-(

Men det som er mest plagsomt er når jeg sitter på møter, eller overhører "kjedelige" diskusjoner. Da kjenner jeg det koker innvendig... og noen ganger brøler jeg til og ber om unskyldning to sekunder etterpå...

Ellers har jeg klart meg veldig godt fagelig på videregående, men studiene på høgskolen ble aldri fullført...

Kan medisiner hjelpe meg.... el. er dette temperamentet noe jeg bare må leve med?

Jeg er ofte også så glad at jeg skjelver av å være oppgirret....

Videoannonse
Annonse
Gjest Alt skal skje fort
Skrevet

Det er som å lese om meg selv. Veldig likt på meg. Jeg har også diagnosen eufp. Skubber borti og velter kaffekoppen daglig, smeller med skapdører, klarer ikke å gjøre noe rolig. Jeg hadde heller ikke hatt tålmodighet å reise så langt med fly. Har lurt på om jeg bare er sånn, eller om det er en diagnose.

Har også lurt på om det finnes medisiner for denne diagnosen, da jeg kun står på Zoloft 100 mg? Finnes det medisiner spesifikt for eupf?

Skrevet

Du skulle vært en tur på ikea i verste rushen med handlevogn du. :-)

Jeg er veldig utålmodig når det gjelder ting som går tregt som ikke behøver å gå tregt. Liker ikke å stå i kø, men greier å ta meg sammen. Irriterer meg grønn over folk som står på feil side i rulletrappa, ER det virkelig nødvendig, liksom?

Klarer du å jobbe med din tålmodighet, eller er den alltid kort?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

På møter har jeg ofte lurt på om jeg lider av RC-ADHD (Recurrent brief ADHD). Kan det være det du har?

Spøk til side:

Du kan jo lese kriteriene både for eupf og for ADHD, så vil du se hva som passer best

Skrevet

På møter har jeg ofte lurt på om jeg lider av RC-ADHD (Recurrent brief ADHD). Kan det være det du har?

Spøk til side:

Du kan jo lese kriteriene både for eupf og for ADHD, så vil du se hva som passer best

Det er da ingen klare skiller.... og jenter har andre symptomer enn gutter... Det jeg lurte på var om en kan medisinere bort utålmodigheten el. leve med den... Har vært utålmodig hele livet, slik som resten av familien min. Broren min har diagnosen ADHD...

Jeg vil ikke ha en ny diagnose, men lengre utholdenhet og lunte... Akk, kunne en tatt en blodprøve..

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er da ingen klare skiller.... og jenter har andre symptomer enn gutter... Det jeg lurte på var om en kan medisinere bort utålmodigheten el. leve med den... Har vært utålmodig hele livet, slik som resten av familien min. Broren min har diagnosen ADHD...

Jeg vil ikke ha en ny diagnose, men lengre utholdenhet og lunte... Akk, kunne en tatt en blodprøve..

Dessverre finnes det ingen medisin mot slikt.

Gjest fruitcake
Skrevet

Kanskje en intensiv økt på 20-30 minutter utholdenhetstrening kan være til hjelp? Merker jeg blir mer "balansert" etter slike økter. Humøret mitt blir mye bedre også. Om du er anspent over tid, kan muligens avspenningsøvelser, oppmerksomhetstrening/meditasjon være til hjelp.

Skrevet

Kanskje en intensiv økt på 20-30 minutter utholdenhetstrening kan være til hjelp? Merker jeg blir mer "balansert" etter slike økter. Humøret mitt blir mye bedre også. Om du er anspent over tid, kan muligens avspenningsøvelser, oppmerksomhetstrening/meditasjon være til hjelp.

Knis* Hverdagen min er ofte en 12 timers intensiv økt :-) Det har sine fordeler også.... Jeg bruker å underholde meg selv med telefon, DS, blad o.s.v... når jeg må vente... Men når en sitter på møte eller står i kø kan jeg ikke akkurat dra fram slikt...

Skrevet

Det er som å lese om meg selv. Veldig likt på meg. Jeg har også diagnosen eufp. Skubber borti og velter kaffekoppen daglig, smeller med skapdører, klarer ikke å gjøre noe rolig. Jeg hadde heller ikke hatt tålmodighet å reise så langt med fly. Har lurt på om jeg bare er sånn, eller om det er en diagnose.

Har også lurt på om det finnes medisiner for denne diagnosen, da jeg kun står på Zoloft 100 mg? Finnes det medisiner spesifikt for eupf?

Jeg også bruker Zoloft... Er du også slik at du kan trykke fem ganger på en heis-knapp fordi du da føler at heisen kommer fortere, slenger fra deg ytterklær i sofaen, ikke lukker skapdørene eller skrur toppen på tuber?

Jeg prøver å oppdra meg selv, men er veldig flink til å rote. Men jeg tar et stort skippertak nesten hver dag og da blir det ryddig og rent... enn så lenge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...