Gå til innhold

Metakognitiv terapi.

Anbefalte innlegg

Gjest Remlow
Skrevet

Enkelt og greit spørsmål.

Hva er metakognitiv terapi?

Hva går det ut på?

Videoannonse
Annonse
Gjest Remlow
Skrevet

Ja, jøss, henvis meg til google (som om jeg var stokk dum) med 9980 resultater, artikler, i stedet for et kortere og mer presist svar.

Leste gjennom noen av artiklene,og ser at det ikke skiller seg særlig ut fra vanlig terapi. Bortsett fra at det har fått et nytt og moderne navn. Det er det samme gamle greiene. Ingen revolusjonerende nyhet.

Gjest bjørkhild
Skrevet

Ja, jøss, henvis meg til google (som om jeg var stokk dum) med 9980 resultater, artikler, i stedet for et kortere og mer presist svar.

Leste gjennom noen av artiklene,og ser at det ikke skiller seg særlig ut fra vanlig terapi. Bortsett fra at det har fått et nytt og moderne navn. Det er det samme gamle greiene. Ingen revolusjonerende nyhet.

Sagt ganske enkelt: Hva tenker du om dine egne tanker? Er de alltid korrekte? Går det an å tenke annerledes enn det du gjør idag?

Jeg har ptsd og blir veldig fort paranoid. Når jeg får disse "anfallene" hjelper det meg veldig å si til meg selv at disse tankene er helt tullete. Det er bare tanker som produseres i mitt eget hode og dette har ingenting med virkeligheten å gjøre.

Sammen med AP er det dette som hjelper meg gjennom hverdagene slik at jeg ikke blir så deprimert hele tiden at jeg tenker på å "knerte" meg.

Gjest bjørkhild
Skrevet

Kom på en annen ting også MT hjelper meg med. Jeg har en slags OCD og må telle veldig mye i perioder. I tillegg har jeg tvangstanker.

Dette hjelper også MT imot. Jeg stiller spørsmål ved om det jeg tenker og gjør er korrekt og hvorfor det evt er det? Hvilken logikk er det mellom at jeg teller til 100 og at f.eks sønnen min kræsjer med bil? Hvor er denne sammenhengen? Er det logisk at det sitter noen ovenfor oss og bestemmer alt dette?

Slik kan jeg sitte og skrive ned mine tanker og forsøke å vri dem om til noe mere logisk. Jeg har fått ganske mye hjelp til å lære meg dette og nå går det veldig ofte automatisk, helt av seg selv.

Gjest Her er svaret
Skrevet

Tok meg 3 min å finne sitatene under.

"Metakognitiv terapi er en relativt ny behandlingsmetode innenfor den kognitiv terapeutiske modellen."

"Metakognisjon er tenkning omkring egen tenkning. Gjennom behandlingen lærer pasientene at tvangstanker er meningsløse og en del av den normale strømmen av tanker og impulser."

"I stedet for å jobbe med innholdet i den deprimerte personens tanker, sikter metakognitiv terapi mot å redusere selve grubleprosessen."

Gjest Remlow
Skrevet

Sagt ganske enkelt: Hva tenker du om dine egne tanker? Er de alltid korrekte? Går det an å tenke annerledes enn det du gjør idag?

Jeg har ptsd og blir veldig fort paranoid. Når jeg får disse "anfallene" hjelper det meg veldig å si til meg selv at disse tankene er helt tullete. Det er bare tanker som produseres i mitt eget hode og dette har ingenting med virkeligheten å gjøre.

Sammen med AP er det dette som hjelper meg gjennom hverdagene slik at jeg ikke blir så deprimert hele tiden at jeg tenker på å "knerte" meg.

Ja, og det er sånn terapi alltid har vært. Jeg mente ikke at det var nytteløst eller bortkastet, men at det ikke var noen særlig "ny" form for terapi (slik jeg forstod det). Og terapi har man ofte nytte av, slik du har hatt.

Hva betyr AP? Som du skriver i kombinasjon med.

Gjest Remlow
Skrevet

Tok meg 3 min å finne sitatene under.

"Metakognitiv terapi er en relativt ny behandlingsmetode innenfor den kognitiv terapeutiske modellen."

"Metakognisjon er tenkning omkring egen tenkning. Gjennom behandlingen lærer pasientene at tvangstanker er meningsløse og en del av den normale strømmen av tanker og impulser."

"I stedet for å jobbe med innholdet i den deprimerte personens tanker, sikter metakognitiv terapi mot å redusere selve grubleprosessen."

Ja, og hva er det som er så nytt og revolusjonerende med det?

Det er jo sånn psykologer har jobbet i alle år.

Hvertfall etter min erfaring.

Gjest bjørkhild
Skrevet

Ja, og hva er det som er så nytt og revolusjonerende med det?

Det er jo sånn psykologer har jobbet i alle år.

Hvertfall etter min erfaring.

Denne erfaringen har ikke jeg. Tidligere fikk jeg en annen form for terapi som gikk ut på å granske alt det som var negativt siden jeg lærte å gå.

Gjest bjørkhild
Skrevet

Ja, og det er sånn terapi alltid har vært. Jeg mente ikke at det var nytteløst eller bortkastet, men at det ikke var noen særlig "ny" form for terapi (slik jeg forstod det). Og terapi har man ofte nytte av, slik du har hatt.

Hva betyr AP? Som du skriver i kombinasjon med.

AP = anti-psykotika

Gjest Remlow
Skrevet

AP = anti-psykotika

OK. Medisin mot psykose altså.

(Er ikke så god på medisinske uttrykk)

Gjest Remlow
Skrevet

Denne erfaringen har ikke jeg. Tidligere fikk jeg en annen form for terapi som gikk ut på å granske alt det som var negativt siden jeg lærte å gå.

Nei, sånt blir jo bare håpløst hvis man skal henge fast ved fortiden i terapien.

En behandler bør selvsagt få vite hva slags liv man har hatt før man begynner å arbeide med fremtiden, men å dvele ved barndommen i all evighet har jo ingen nytte for seg.

Fint å se at du skriver det går bedre med deg, med tanke på det du har hatt å slite med.

Gjest bjørkhild
Skrevet

Nei, sånt blir jo bare håpløst hvis man skal henge fast ved fortiden i terapien.

En behandler bør selvsagt få vite hva slags liv man har hatt før man begynner å arbeide med fremtiden, men å dvele ved barndommen i all evighet har jo ingen nytte for seg.

Fint å se at du skriver det går bedre med deg, med tanke på det du har hatt å slite med.

Tusen takk, det går mye bedre nå ja, selv om jeg faller noen ganger enda.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...