Gå til innhold

hæler ikke terapi

Anbefalte innlegg

Gjest svarttrost
Skrevet

Jeg hæler ikke terapi mer. Jeg gidder det ikke. Jeg er ikke ærlig. Jeg jatter med. Nå har jeg blitt spurt om kunsterapi -igjen - jeg gidder ikke svare tlf når de ringer meg. Jeg skal kutte ut alt som heter terapeuten nå. Alle mine pleiere vil at jeg skal male - jeg vil slettes ikke male. Jeg har malt før, men nå gidder jeg ikke mere følelser på papir. Favoritt sykepleieren min -hun var ihvertfall min favoritt - vil også veldig gjerne at jeg skal male, hun maser sånn om det hver gang at jeg blir gal. Hun har gjort så mye for å finne en plass jeg kan male bilder og blitt like skuffet hver gang når vi har møtt opp på aktivitetssentere i kommunen for å spørre om jeg kan male der. Men nei... det var ikke mulig å male pga for sterk lukt, og jeg er likeglad. Men nå har hun" endelig" funnet et sted. Og hun er så glad på mine vegne og tror visst at livet mitt er blitt fikset.

Sånn går no dagene......

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er ingen grunn til at du skal gå i maleterapi om dette er dine følelser til terapien. Stå på din rett til å si nei så lenge det er det du ønsker.

Skrevet

Er der andre former for tilnærmingsmåter/behandling du føler du kunne ha nytte av? Musikk, dans, eurytmi, fysio/ kroppsterapi?

Om ikke; -jeg tror det i blant kan være fruktbart med en avtalt pause i terapien, kanskje det kan være noe for deg. Istedet for å oppleve dette du føler nå med malingen og at det rett og slitt blir overveldende og for mye "terapi", om jeg forstår deg rett.

Gjest svarttrost
Skrevet

Høflig som jeg er svarer jeg vel JA. Best å ikke ta telefonen...

Gjest Strikkepress
Skrevet

Jeg vet om to stk som ble utsatt for massivt strikkepress. De klarte å stå imot. :)

Gjest Remlow
Skrevet

Ja, sånn kunst"terapi" har jeg fått tilbud om fra DPSn også.

Sitte der og male liksom...Yeah right! Hva skal det være godt for??? "Male det vi føler"

Jeg svarte dem: "Nei, vet du hva! Jeg er en voksen mann, ikke et barn!"

Er ellers grundig lei terapi jeg også. Sitte der og snakke om ting man har snakket om hundre ganger før, og høre terapeuten si ting man har hørt hundre ganger før i løpet av de årene man har vært i psykiatrien.

Skjønner deg svært godt jeg.

Gjest Strikkepress
Skrevet

Ja, sånn kunst"terapi" har jeg fått tilbud om fra DPSn også.

Sitte der og male liksom...Yeah right! Hva skal det være godt for??? "Male det vi føler"

Jeg svarte dem: "Nei, vet du hva! Jeg er en voksen mann, ikke et barn!"

Er ellers grundig lei terapi jeg også. Sitte der og snakke om ting man har snakket om hundre ganger før, og høre terapeuten si ting man har hørt hundre ganger før i løpet av de årene man har vært i psykiatrien.

Skjønner deg svært godt jeg.

Herregud, er det vanlig at DPS bruker kunstterapi og strikking som behandling? Tilbyr man somalisk syke det samme?

Skrevet

Herregud, er det vanlig at DPS bruker kunstterapi og strikking som behandling? Tilbyr man somalisk syke det samme?

Det er ikke annet enn positivt at flere langtidsavdelinger har flere tilbud enn prat og piller. Det som kan fungere for et menneske trenger nødvendigvis ikke fungere for en annen, hver og en må få lov til å finne sin vei. For noen er kunstterapi en kreativ måte å kommunisere på og få kontakt med seg selv på. Jeg synes ikke terapiformen fortjener å bli fnyst av, dersom man ikke ønsker denne behandlingsmåten som et tillegg til den terapien man måtte ha er det fullt mulig å si nei.

Skrevet

"Tilbyr man somalisk syke det samme?"

Det er steder hvor somatisk syke (kreft, døende, eller andre alvorlig og dyptgripende sykdommer) også får samme tilbud, heldigvis.

Gjest svarttrost
Skrevet

Det er ikke annet enn positivt at flere langtidsavdelinger har flere tilbud enn prat og piller. Det som kan fungere for et menneske trenger nødvendigvis ikke fungere for en annen, hver og en må få lov til å finne sin vei. For noen er kunstterapi en kreativ måte å kommunisere på og få kontakt med seg selv på. Jeg synes ikke terapiformen fortjener å bli fnyst av, dersom man ikke ønsker denne behandlingsmåten som et tillegg til den terapien man måtte ha er det fullt mulig å si nei.

Jeg er enig med xbellax at det er et fint tilbud til de som ønsker det på dps. Men når det føles som et press fra andre og at situasjonen blir sånn at det blir vanskelig å si "nei" . og at det blir stadig masing om at jeg vil bli mye friskere hvis jeg deltar på gruppene osv. Det liker jeg ikke.

Skrevet

Jeg er enig med xbellax at det er et fint tilbud til de som ønsker det på dps. Men når det føles som et press fra andre og at situasjonen blir sånn at det blir vanskelig å si "nei" . og at det blir stadig masing om at jeg vil bli mye friskere hvis jeg deltar på gruppene osv. Det liker jeg ikke.

Men det handler jo ikke om terapiformen men at du ikke klarer å si nei. Er du mettet av terapi eller føler du at det er akkurat dette du ikke orker?

Gjest Strikkepress
Skrevet

"Tilbyr man somalisk syke det samme?"

Det er steder hvor somatisk syke (kreft, døende, eller andre alvorlig og dyptgripende sykdommer) også får samme tilbud, heldigvis.

Et av de to tilfelle jeg snakker om var en som gikk poliklinisk til psykolog og hadde jobb. De bør ta nei for et nei, i stedet for å mase og mase om egen strikkegruppe for psykisk syke.

Den andre tilfellet var en som var langtidsinnlagt. Ikke alle liker å strikke, og da bør man slippe å nærmest bli utfryst av de andre strikkekjerringene, eller bli mast høl i huet på av velmendende personale som synes det er såååå fint å strikke. Jada, det er fint for de som er interessert i det.

Skrevet

Et av de to tilfelle jeg snakker om var en som gikk poliklinisk til psykolog og hadde jobb. De bør ta nei for et nei, i stedet for å mase og mase om egen strikkegruppe for psykisk syke.

Den andre tilfellet var en som var langtidsinnlagt. Ikke alle liker å strikke, og da bør man slippe å nærmest bli utfryst av de andre strikkekjerringene, eller bli mast høl i huet på av velmendende personale som synes det er såååå fint å strikke. Jada, det er fint for de som er interessert i det.

Hadde noen plassert meg i en strikkegruppe hadde jeg truet dem på livet så jeg forstår utmerket din reaksjon. Poenget er at dette handler om dårlige antenner og kommunikasjons-evne hos pleierene/behandlere, ikke at dette er dårlig terapi i seg selv. Det skal være lov å si nei og dette skal respekteres.

Gjest luftslott
Skrevet

Høflig som jeg er svarer jeg vel JA. Best å ikke ta telefonen...

Se det som en sjanse til å øve på å sette grenser, og si NEI! Kunstterapi passer ikke for alle, og er ment som et tilbud man kan si nei til. Så bruk sjansen til å markere for deg selv at du bestemmer:-)

Gjest Strikkepress
Skrevet

Hadde noen plassert meg i en strikkegruppe hadde jeg truet dem på livet så jeg forstår utmerket din reaksjon. Poenget er at dette handler om dårlige antenner og kommunikasjons-evne hos pleierene/behandlere, ikke at dette er dårlig terapi i seg selv. Det skal være lov å si nei og dette skal respekteres.

Jeg håper bare strikke"terapi" er frivillig og kommer i tillegg til ordentlig behandling. Men jeg vet ikke annet enn det jeg har blitt fortalt. Har ingen erfaring med DPS.

Skrevet

''Hadde noen plassert meg i en strikkegruppe hadde jeg truet dem på livet''

Med strikkepinnene, da ;-)

Fikk noen bilder på netthinnen her, hehe.

Skrevet

''Hadde noen plassert meg i en strikkegruppe hadde jeg truet dem på livet''

Med strikkepinnene, da ;-)

Fikk noen bilder på netthinnen her, hehe.

Hahaha, ja! :-)

Gjest Remlow
Skrevet

Strikking har jeg riktignok aldri blitt tilbudt...Ler bare av tanken på det.

Men jeg har bemerket meg at behandlere av og til har det med å snakke til pasientene som om de var barn, eller ressurssvake mennesker med lav IQ.

Og sånt irriterer meg VELDIG!

For man kan være både ressurssterk og oppegående selv om man har psykisk sykdom.

Gjest Vi er forskjellig...
Skrevet

Strikking har jeg riktignok aldri blitt tilbudt...Ler bare av tanken på det.

Men jeg har bemerket meg at behandlere av og til har det med å snakke til pasientene som om de var barn, eller ressurssvake mennesker med lav IQ.

Og sånt irriterer meg VELDIG!

For man kan være både ressurssterk og oppegående selv om man har psykisk sykdom.

Jeg er "ressurssterk og oppegående" og til og med godt voksen - og har stor nytte av kunstterapi. Poenget er å finne den terapiformen som er den rette for den det gjelder.

Gjest Strikkepress
Skrevet

Jeg er "ressurssterk og oppegående" og til og med godt voksen - og har stor nytte av kunstterapi. Poenget er å finne den terapiformen som er den rette for den det gjelder.

Det er sant. Og Ikke alle liker å male eller hele grytelapper. Har inntrykk av at det tilbys mest slike typer aktiviteter som passer for kvinner?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...