Gå til innhold

Hvordan rengjøre duk med gamle kaffeflekker..

Anbefalte innlegg

Gjest togli

Siden jeg er så godt igang med duker idag :P

Jeg har en hardangerduk sydd av min tante og onkel for femten år siden. Duken er nydelig, men har dessverre vært stuet bort i flere år pga flekker som ikke går bort :(

Sist den ble brukt var i dåpen til yngstejenta for ca 7 år siden. Etter dåpen ble duken lagt sammen og bort av eksen MED flekker på (ikke derfor vi ble skilt altså :P) - da jeg fant fram igjen duken oppdaga jeg at den var vaska, men hadde brunaktige flekker (kaffe eller saus?).... jeg har forsøkt med zalo og andre vaskemiddel før jeg har hatt den i maskinen igjen, men flekkene sitter fast :(

Noen som har en genial ide til hvordan jeg skal få bort flekkene? Duken er kritthvit.... Har vurdert klor, men det blir vel for hardt for en slik duk vil jeg tro?

Fortsetter under...

Gjest togli

Bruk klor, det er ofte det eneste som hjelper og til ditt hell er duken hvit i utgangspunktet. Bruk litt ren klor på q-tips og dytt litt rundt på flekken og skyll den i kaldt vann når du ser at flekken forsvinner.

Ok!! Har ikke turt å bruke klor..var redd det ble for sterkt for stoffet.

Annonse

Gjest luftslott

Ah, takk for tips! Helle sitronvann på flekkene og la duken ligge i noen dager før jeg vasker den i maskina (60 grader?) ?

http://www.barneportal.no/1089/kjerringrad-flekkfjerning/

Ser det står litt om det her. De nevner også glyserol som vidundermiddel på gamle flekker!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...