Gå til innhold

Strever med å "være her"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg strever slik med å holde ut i denne store, og for meg, farlige verden. Jeg strever med å sette grenser når jeg kjenner at jeg ikke klarer stort mer.

Påsken er et eneste stort kjør, med besøk her og der. Ikke fridag før mandag. En del av meg tenker at det er jo bra, for da må jeg være tilstede i denne verden. En annen del av meg vil jo helst være alene.

Erfaringsmessig vil det ikke gå bra når alt det sosiale er over og jeg bruker krefter jeg i utgangspunktet ikke føler jeg har.

Jeg er redd for å gå rett i bakken etterpå, gjøre noe dumt, som jeg ofte pleier når jeg er bikket over kanten. Likevel klarer jeg ikke å gjøre noe med alle avtaler som er gjort. Jeg vil liksom ikke være vanskelig.

Vil helst krype sammen i en mørk krok med en dyne og bli der...

Videoannonse
Annonse
ethodeforan
Skrevet

Har et ark hengende hjemme på soverommet som jeg fikk da jeg gikk på "kurs i mestring av depresjon", Følgende er listet opp :

*Som en del av selvhevdelse så er det lov å ombestemme seg.

*Du har lov til å være urasjonell uten å måtte forklare din egen atferd til minste detalj.

*Det er lov å si nei.

* Alle må ikke like meg (umulig i praksis).

Jeg bruker å si at jeg neste må tenke over saken, om jeg orker å finne på noe. Eller om jeg vil ha besøk. I istedenfor at jeg svar ja med engang :)

Kjip er du hvertfall ikke om du sier nei :)

Skrevet

Du bestemmer da selv om du ønsker besøk, eller ønsker å dra på besøk eller ikke? Hva skjer om du sier nei av og til?

Skrevet

Du bestemmer da selv om du ønsker besøk, eller ønsker å dra på besøk eller ikke? Hva skjer om du sier nei av og til?

Jeg får kronisk dårlig samvittighet... samtidig vil jeg jo helst bare være alene. Heldigvis ser det ut til at et par av avtalene blir avlyst, så kanskje jeg kan klare å "være her".

Kloke ord ethodeforan.

Mvh

Gjest Oksen Ferdinand
Skrevet

Har et ark hengende hjemme på soverommet som jeg fikk da jeg gikk på "kurs i mestring av depresjon", Følgende er listet opp :

*Som en del av selvhevdelse så er det lov å ombestemme seg.

*Du har lov til å være urasjonell uten å måtte forklare din egen atferd til minste detalj.

*Det er lov å si nei.

* Alle må ikke like meg (umulig i praksis).

Jeg bruker å si at jeg neste må tenke over saken, om jeg orker å finne på noe. Eller om jeg vil ha besøk. I istedenfor at jeg svar ja med engang :)

Kjip er du hvertfall ikke om du sier nei :)

Jeg føler meg ikke spesielt kiip,bare fordi jeg unngår alle sosiale sammenhenger.Føler meg forpliktet til å stikke ut hodet julaften og 17 mai,for å ikke virke sær,men jeg har da fri 363 dager i året!

Selv nyttåraften klarer jeg å feire alene med tv god mat og stjerneskudd.

Neste gang blir det bare å se på.Stjerneskudd virker litt papetisk og barnslig.Men en øl eller 2 og jukse champagne tar jeg meg råd til.

Mulig jeg endelig lærer meg å lage pinnekjøtt neste jul.

Også fårikål er visst ganske lett å lage.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...