Gå til innhold

Sarkozy utviser islamister og imamer

Anbefalte innlegg

Jeg tror iallefall ikke man får gjort noe OM man generaliserer - da skaper man bare større konflikter og unødige frustrasjoner...

Jeg har en god venn som er muslim - født i Norge. Han er så norsk som noen - eneste som skiller ham fra "oss" er utseendet. Han er en svært reflektert mann og vi har hatt mange gode diskusjoner rundt dette, så jeg føler jeg har fått et innblikk i hvordan mange norske muslimer tenker... Han synes selvsagt det er fryktelig å bli satt i "bås" med islamister etc, da dette er så langt fra hans tankesett som det er mulig å komme...

Ei norsk venninne er også gift med en muslim som er så norsk som noen.... -og som synes det er forferdelig å bli møtt med uforstand fra nordmenn som tror alle muslimer er "sånn"....

For min del er det viktig at vi snakker om islamister, og ikke om muslimer generelt.

''For min del er det viktig at vi snakker om islamister, og ikke om muslimer generelt.''

Ja, det er klart. Jeg kjenner flere muslimer selv og mener den forskjellen som er lettest å sette fingeren på ved dem er måten de har integrert seg selv på og hvordan de har valgt å ta del i det norske samfunnet.

Fortsetter under...

• Svar 140
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mandolaika

32

• Sør

31

• MrNobody

8

• adhemar

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli

Tja, det er veldig arrogant hvertfall :) Men det er min ærlige mening.

Ser ikke på det som arrogant, men som en naturlig menneskelig tankegang..... dette kan vi overføre til alle mennesker og kulturer i verden.. alle vil nok føle at den kulturen/religionen de selv har, er opphøyd i forhold til andres religion/kultur ;)

Jeg tror iallefall ikke man får gjort noe OM man generaliserer - da skaper man bare større konflikter og unødige frustrasjoner...

Jeg har en god venn som er muslim - født i Norge. Han er så norsk som noen - eneste som skiller ham fra "oss" er utseendet. Han er en svært reflektert mann og vi har hatt mange gode diskusjoner rundt dette, så jeg føler jeg har fått et innblikk i hvordan mange norske muslimer tenker... Han synes selvsagt det er fryktelig å bli satt i "bås" med islamister etc, da dette er så langt fra hans tankesett som det er mulig å komme...

Ei norsk venninne er også gift med en muslim som er så norsk som noen.... -og som synes det er forferdelig å bli møtt med uforstand fra nordmenn som tror alle muslimer er "sånn"....

For min del er det viktig at vi snakker om islamister, og ikke om muslimer generelt.

Det er et viktig poeng. De aller fleste muslimer er nok som de aller fleste kristne (og ateister), vanlige folk som vil ha ro, fred, lykkelige barn, tak over hodet og mat på bordet.

''Du kan være rimelig trygg på at de har stilt samme spørsmålene i Frankrike som du har stilt togli. De velger nå altså at slike terrorangrep skal få konsekvenser. Kansje kan det stoppe fremtidige aksjonister, da de vet at resultatet kan bli at imamer og ekstrem-islamister kan bli utvist ? Det er hevet over enhver tvil at islamist-frykten er økende i den vestlige verden. Å lukke øynene for dette, bilr dermed helt feil. Jeg er en av de som stiller store spørsmål om hva fremtiden vil bringe, om vi fortsetter i samme lei.''

Men har de islamistene som er utviste begått terrorhandlinger, eller har de det bare i kjeften? Har de begått terrorhandlinger er jo saken grei - da har de ikke noe i den vestlige verden å gjøre... For min del må de gjerne kaste ut islamister som kun har det i kjeften også, men det er der spm om ytringsfrihet kommer inn ;)

''Flytt til et hvilket som helst land hvor islam er hovedreligion, og forsøk å tving det landet til å vise forståelse for DIN religion. Da kan jeg love deg at det er DU som må tilpasse deg DET landet sin religion, og regler.''

Det er jeg klar over - og jeg håper vi i den vestlige verden kunne ha unngått å senke oss ned på de landenes nivå ;) (forøvrig har jeg vært i muslimske land der man godtar andre religioner og tanker uten problemer, så det stemmer heldigvis ikke at _alle_ muslimske land er slik;))

''Jeg stikker å lager ppocorn til det som kommer senere i denne tråden. Da begynner den virkelige diskusjonen. Da kommer de som virkelig vet hva dette dreier seg om.''

Haha :))

I så fall er diskusjonen ødelagt med det samme, og ingen har lært noe som helst :/

"Det er jeg klar over - og jeg håper vi i den vestlige verden kunne ha unngått å senke oss ned på de landenes nivå ;) (forøvrig har jeg vært i muslimske land der man godtar andre religioner og tanker uten problemer, så det stemmer heldigvis ikke at _alle_ muslimske land er slik;))"

Hvor naive skal vi være da togli ?

Senest i går leste jeg (igjen) om Groruddalen.

Dette gang i Dagbladet, og han som skrev innlegget hadde i dag 2 plasttenner som fortenner.

Kriminaliteten er gått ned der sies det.

Kansje fordi det er best/lettest for en normann/kvinne å godta, og tie.

Utviklingen i vårt, og andre sitt samfunn er jeg lite happy med.

Å ta inn folk som må undervises i at de ikke må voldta norske kvinner, og at de ikke er horer fordi de er lettkledd på sommeren, synes jeg ikke vi har bruk for.

Vi bor bare 4-5 millioner mennesker i vårt land, og er svært sårbare ovenfor dette.

Men det som vanlig svært få som ødelegger for mange.

Gjest togli

''For min del er det viktig at vi snakker om islamister, og ikke om muslimer generelt.''

Ja, det er klart. Jeg kjenner flere muslimer selv og mener den forskjellen som er lettest å sette fingeren på ved dem er måten de har integrert seg selv på og hvordan de har valgt å ta del i det norske samfunnet.

Det er sant... Og her har vi som er etnisk norske nordmenn en viktig jobb å gjøre. Det er VI som er med på å påvirke om hvorvidt en nyinnflyttet muslim vil kunne bli godt integrert her i landet. Møtes han med motstand og uvitenhet, vil han garantert holde seg kun til "sine egne". Møtes han med åpenhet og respekt, så vil han i langt større grad ha et ønske om å bli godt integrert.

Jeg kjenner dette svært godt igjen mht døve i Norge også ;)

Det fine er at noen av disse nå faktisk hever sin stemme:

http://www.dagbladet.no/2012/02/01/kultur/debatt/debattinnlegg/demonstrasjonen/islam/20038463/

Annonse

Ser ikke på det som arrogant, men som en naturlig menneskelig tankegang..... dette kan vi overføre til alle mennesker og kulturer i verden.. alle vil nok føle at den kulturen/religionen de selv har, er opphøyd i forhold til andres religion/kultur ;)

Jo det er arrogant, selv om det kanskje er menneskelig. Desverre så er det samme mekanismer som legitimerer voldsbruk, bombing av land etc etc i større skala, og det er ikke så ok.

Enkelte fra andre kulturer vil feks si at deres kultur er bedre, de lever ikke i synd, bedriver homofili, tolererer ikke utroskap, har ikke en hel befolkning der alle jentene er horer etc etc.

Det er sant... Og her har vi som er etnisk norske nordmenn en viktig jobb å gjøre. Det er VI som er med på å påvirke om hvorvidt en nyinnflyttet muslim vil kunne bli godt integrert her i landet. Møtes han med motstand og uvitenhet, vil han garantert holde seg kun til "sine egne". Møtes han med åpenhet og respekt, så vil han i langt større grad ha et ønske om å bli godt integrert.

Jeg kjenner dette svært godt igjen mht døve i Norge også ;)

''Det er VI som er med på å påvirke om hvorvidt en nyinnflyttet muslim vil kunne bli godt integrert her i landet. Møtes han med motstand og uvitenhet, vil han garantert holde seg kun til "sine egne". Møtes han med åpenhet og respekt, så vil han i langt større grad ha et ønske om å bli godt integrert.''

Jeg er ikke uenig, men man har faktisk også et ansvar selv for å integrere seg.

Gjest togli

"Det er jeg klar over - og jeg håper vi i den vestlige verden kunne ha unngått å senke oss ned på de landenes nivå ;) (forøvrig har jeg vært i muslimske land der man godtar andre religioner og tanker uten problemer, så det stemmer heldigvis ikke at _alle_ muslimske land er slik;))"

Hvor naive skal vi være da togli ?

Senest i går leste jeg (igjen) om Groruddalen.

Dette gang i Dagbladet, og han som skrev innlegget hadde i dag 2 plasttenner som fortenner.

Kriminaliteten er gått ned der sies det.

Kansje fordi det er best/lettest for en normann/kvinne å godta, og tie.

Utviklingen i vårt, og andre sitt samfunn er jeg lite happy med.

Å ta inn folk som må undervises i at de ikke må voldta norske kvinner, og at de ikke er horer fordi de er lettkledd på sommeren, synes jeg ikke vi har bruk for.

Vi bor bare 4-5 millioner mennesker i vårt land, og er svært sårbare ovenfor dette.

Men det som vanlig svært få som ødelegger for mange.

Var det naivt sagt å si at ikke alle muslimske land er like mht aksepten av andre religioner? Mulig jeg misforsto ;)

Det siste du skrev der er kjempeviktig - men dessverre er det jo slik at mange av de i ytterste høyre fløy skjærer alle over en kam uansett...

Gjest togli

Jo det er arrogant, selv om det kanskje er menneskelig. Desverre så er det samme mekanismer som legitimerer voldsbruk, bombing av land etc etc i større skala, og det er ikke så ok.

Enkelte fra andre kulturer vil feks si at deres kultur er bedre, de lever ikke i synd, bedriver homofili, tolererer ikke utroskap, har ikke en hel befolkning der alle jentene er horer etc etc.

Jo, sikkert riktig det.... Forståelig arroganse ;)

Var det naivt sagt å si at ikke alle muslimske land er like mht aksepten av andre religioner? Mulig jeg misforsto ;)

Det siste du skrev der er kjempeviktig - men dessverre er det jo slik at mange av de i ytterste høyre fløy skjærer alle over en kam uansett...

''men dessverre er det jo slik at mange av de i ytterste høyre fløy skjærer alle over en kam uansett...''

Det er like ille at de på ytterste venstre fløy ikke vil erkjenne at noe er et problem, eller at andre synes noe er et problem. Man får rett og slett ikke gjort noen ting med noe som helst.

Gjest togli

Kjempebra!! Og jammen på tide at flere muslimer våger å stå opp imot islamister!

Iflg min muslimske kamerat velger så altfor mange muslimer å tie... Grunnen er at de ønsker å beskytte familiene sine, og er redde for replesalier. I hans miljø kan det forekomme endel baksnakking og uthenging, og da er det enklest å holde seg lavt i terrenget. Mitt ønske hadde vært at norske muslimer hadde vist mer tydelig at de sto sammen mot islamistene, og vist at de var en sterk gruppe i Norge.

Annonse

Gjest togli

''men dessverre er det jo slik at mange av de i ytterste høyre fløy skjærer alle over en kam uansett...''

Det er like ille at de på ytterste venstre fløy ikke vil erkjenne at noe er et problem, eller at andre synes noe er et problem. Man får rett og slett ikke gjort noen ting med noe som helst.

Helt klart! Nå snakket jeg kun om å skjære alle over en kam, og det er det ytterste høyre som helst gjør ;)

Gjest togli

''Det er VI som er med på å påvirke om hvorvidt en nyinnflyttet muslim vil kunne bli godt integrert her i landet. Møtes han med motstand og uvitenhet, vil han garantert holde seg kun til "sine egne". Møtes han med åpenhet og respekt, så vil han i langt større grad ha et ønske om å bli godt integrert.''

Jeg er ikke uenig, men man har faktisk også et ansvar selv for å integrere seg.

Det er sant - men det er fryktelig vanskelig når man kun møter motbør og negative holdninger.... Har vi positive holdninger kan vi fort sile ut de som ønsker/ikke ønsker å integreres i det norske samfunnet.

Jeg vil på sterkeste unngå å generalisere, og nei, jeg mener IKKE at alle muslimske land er like. Like like som vi vestlige land er.

(Å diskutere skriftlig er vanskelig.)

Men som sagt ; det er få som skaper mye frykt, og det er få som får presseomtale.

Tatt i betraktning hvor mange innvandrere/asylsøkere i vårt land, så er det igrunnen en håndfull som står for presseomtalen.

Og de får til gjengjeld gjøre stort sett hva de vil.

Det jeg_kan_savne, er at den vanlige muslim tar litt mere avstand fra disse ekstremistene, og deres oppførsel/utsagn.

Men det er forbausende stille.

Abid Raja kan vel strekke seg såpass langt at han sier at fordi om Bhatti anlegger Muhammed skjegg, så er han ikke dermed sagt en profet.

Kjempebra!! Og jammen på tide at flere muslimer våger å stå opp imot islamister!

Iflg min muslimske kamerat velger så altfor mange muslimer å tie... Grunnen er at de ønsker å beskytte familiene sine, og er redde for replesalier. I hans miljø kan det forekomme endel baksnakking og uthenging, og da er det enklest å holde seg lavt i terrenget. Mitt ønske hadde vært at norske muslimer hadde vist mer tydelig at de sto sammen mot islamistene, og vist at de var en sterk gruppe i Norge.

''Mitt ønske hadde vært at norske muslimer hadde vist mer tydelig at de sto sammen mot islamistene, og vist at de var en sterk gruppe i Norge.''

Jeg foreslo dette her en gang, men ble avspist med at vi kunne da ikke forvente at Ali skulle stå til ansvar for, eller ha noe som helst med å gjøre det som Hassan hadde gjort. Ergo får man ikke gjort noen ting.

Gjest togli

Jeg vil på sterkeste unngå å generalisere, og nei, jeg mener IKKE at alle muslimske land er like. Like like som vi vestlige land er.

(Å diskutere skriftlig er vanskelig.)

Men som sagt ; det er få som skaper mye frykt, og det er få som får presseomtale.

Tatt i betraktning hvor mange innvandrere/asylsøkere i vårt land, så er det igrunnen en håndfull som står for presseomtalen.

Og de får til gjengjeld gjøre stort sett hva de vil.

Det jeg_kan_savne, er at den vanlige muslim tar litt mere avstand fra disse ekstremistene, og deres oppførsel/utsagn.

Men det er forbausende stille.

Abid Raja kan vel strekke seg såpass langt at han sier at fordi om Bhatti anlegger Muhammed skjegg, så er han ikke dermed sagt en profet.

Jeg er enig med deg.... som jeg svarte en annen her nede - så er mange muslimer redde for familiene sine (både her og i sine opprinnelige hjemland) dersom de sier for mye :(

Det er iallefall minst en muslimsk doler, men vedkommende holder seg dessverre langt unna disse trådene da h*n ikke orker å forholde seg til temaet pga hatske kommentarer :/

Tusen takk for linken.

Sånt kan jeg virkelig like.

At noen av deres "egne" tar avstand fra disse enkelt-individene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...