Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden det er mange med ADHD/ADD som har autistiske trekk, autisme eller asperger i tilegg, så lurer jeg på hvorfor ikke ADHD og ADD kan komme inn i autismespekteret?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''Siden det er mange med ADHD/ADD som har autistiske trekk, autisme eller asperger i tilegg''

Det er det ikke. Jeg kan knapt huske en eneste, og jeg har sett mange med ADHD. Det er sikkert derfor ADHD ikke hører inn undrer autismespektrum.

Bella Dotte
Skrevet

''Siden det er mange med ADHD/ADD som har autistiske trekk, autisme eller asperger i tilegg''

Det er det ikke. Jeg kan knapt huske en eneste, og jeg har sett mange med ADHD. Det er sikkert derfor ADHD ikke hører inn undrer autismespektrum.

''Det er det ikke.''

Joda. Eller kanskje det er mange med autisme/Asperger som har ADHD i tillegg. (Blir det stor forskjell, egentlig?)

''Jeg kan knapt huske en eneste, og jeg har sett mange med ADHD.''

Hei!! ;-)

Skrevet

''Det er det ikke.''

Joda. Eller kanskje det er mange med autisme/Asperger som har ADHD i tillegg. (Blir det stor forskjell, egentlig?)

Hei!! ;-)

''Eller kanskje det er mange med autisme/Asperger som har ADHD i tillegg. (Blir det stor forskjell, egentlig?)''

Ja, det blir en meget stor forskjell.

Skrevet

''Det er det ikke.''

Hei!! ;-)

Hei Belle Dotte.

Jeg er enig med deg i at det blir ikke så stor forskjell.

Hvis du leser litt på ADHD foreningen, på mange innlegg på doktoronline og på internett og hvis du leser om FAS/FAE, så står det jo at mange med ADHD/ADD osv også kan ha snev av autisme på grunn av at det går i hverandre.

Og hvis du leser om FAS/FAE, så står det at tileggsdiagnoser som kan følge med er autisme, autistiske trekk asperger osv.

Skrevet

''Eller kanskje det er mange med autisme/Asperger som har ADHD i tillegg. (Blir det stor forskjell, egentlig?)''

Ja, det blir en meget stor forskjell.

Hei NHD.

Les dette.

Hva sier du nå når du ser det?

Bør ikke flere fagfolk lære om slike ting som følger med også?

For da får jo folk svar på problemene sine.

http://www.borgestadklinikken.no/sider/fil.asp?id=408

http://www.borgestadklinikken.no/sider/fil.asp?id=71 – –

Forskning på autisme og AD/HD fokuserer på gutter.

Dette fører til at jenter blir feildiagnostsert eller mangler utredning skriver Svenny Kopp i sin doktoravhandling "Girls with social and/or attention impairments" ved universitetet i Gøteborg

Hva dreier denne avhandlingen seg om?

Det er om lag hundre jenter mellom tre og atten som har lærevansker, problemer med sosial interaksjon eller oppmerksomhet problemer. Etter en nøye undersøkelse viste det seg at jentene møtte kriteriene for autisme - men også for ADHD. Mange jenter som hadde autisme hadde også ADHD, og halvparten hadde lese- og skrivevansker. Femti prosent av jentene hadde blitt mobbet og femti prosent oppnådde ikke målene i skolen.Det dreier seg om en gruppe jenter med store funksjonsvansker som ikke har blitt registrert.

Jeg har en sønn på 15 med AD\HD.Han har ingen tilleggsvansker,men det jeg ville si er at jeg tror de fleste med AD\HD og ADD og ODD,o.s.v,har snevet av autisme\asberger.Det hørte jeg på kurs engang.Alt dette er jo så sammensatt,og går i hverandre.

Skrevet

Hei NHD.

Les dette.

Hva sier du nå når du ser det?

Bør ikke flere fagfolk lære om slike ting som følger med også?

For da får jo folk svar på problemene sine.

http://www.borgestadklinikken.no/sider/fil.asp?id=408

http://www.borgestadklinikken.no/sider/fil.asp?id=71 – –

Forskning på autisme og AD/HD fokuserer på gutter.

Dette fører til at jenter blir feildiagnostsert eller mangler utredning skriver Svenny Kopp i sin doktoravhandling "Girls with social and/or attention impairments" ved universitetet i Gøteborg

Hva dreier denne avhandlingen seg om?

Det er om lag hundre jenter mellom tre og atten som har lærevansker, problemer med sosial interaksjon eller oppmerksomhet problemer. Etter en nøye undersøkelse viste det seg at jentene møtte kriteriene for autisme - men også for ADHD. Mange jenter som hadde autisme hadde også ADHD, og halvparten hadde lese- og skrivevansker. Femti prosent av jentene hadde blitt mobbet og femti prosent oppnådde ikke målene i skolen.Det dreier seg om en gruppe jenter med store funksjonsvansker som ikke har blitt registrert.

Jeg har en sønn på 15 med AD\HD.Han har ingen tilleggsvansker,men det jeg ville si er at jeg tror de fleste med AD\HD og ADD og ODD,o.s.v,har snevet av autisme\asberger.Det hørte jeg på kurs engang.Alt dette er jo så sammensatt,og går i hverandre.

Nå har jeg sjekket internett (PubMED og Google Scholar) for ADHD and comorbidity. Jeg har også snakket med to av mine beste venner som skriver forskningsartikler på høyeste nivå om ADHD. Verken mine venner eller internett kan bekrefte din tro om ADHD og hyppig forekomst av komorbid asperger/autisme- spektrumlidelse.

Derimot nevnes affektive lidelser, angstlidelser, rusmisbruk og impulskontrollidelser.

Gjest sikkert uinteressant for de fleste, men..
Skrevet

Jeg er også blant de som har fått den oppfaningen at ADHD og autismespekter-diagnoser har mange fellestrekk.

F.eks. var det en gutt i nabolaget her som først fikk diagnosen ADHD, men som etterhvert fikk AS istedet. Jeg har også hørt om et motsatt tilfelle, hvor Asperger først ble diagnostisert, men som seinere viste seg å være ADHD.

Også i dattera mi sitt tilfelle er det kanskje sånn. Hun ble i 8- års alderen diagnostisert med AS. Men nå sist da hun var hos psykiateren, mente han at hun også hadde ADD. Enten i kombinasjon med AS, eller kun aleine. Hvis det siste stemmer, betyr jo det at AS-diagnosen vil forsvinne og hun står igjen med ADD som "hoved-diagnose".

I tillegg har hun GAD og OCD, og hun sliter innimellom med depresjon. Stakkars jenta mi. Men nå skal hun teste ut medisin, så får vi se hvordan det går. Håper det hjelper!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...