Gå til innhold

Har du tilgitt tyskerene ennå?

Anbefalte innlegg

Den oppfatningen er det få som deler. Ikke bare er det et foregangseksempel når det gjelder å ta et grundig, ærlig oppgjør med sitt lands ugjerninger, men de spiller i dag en defensiv rolle utenrikspolitisk som brobyggere. Det i kombinasjon med gode kvalitetsstemplede merkevarer gjør at Tyskland idag faktisk er det land i verden som flest folk har et positivt inntrykk og forhold til. Selv i Israel er det hjertelig velkommen som turister.

Det er litt av en bragd.

Det er sant - alt sammen.

Men man skal ikke underslå at tyskland, sammenlignet med de fleste andre land, har ganske store høyreekstreme miljøer også. Jeg kan ikke dokumentere påstanden utover å ha fulgt med i media, men tar sjansen likevel. Jeg tror disse miljøene fortoner seg som et ektefølt problem for styske myndigheter. På den annen side er tyskland et veldig stort land. Likefult slår det meg at disse miljøene finner livsvilkår i Tyskland til tross for sin historie.

Fortsetter under...

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

15

• PieLill

5

• jubalong70

4

• Angustia

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nord og ned.

Det er sant - alt sammen.

Men man skal ikke underslå at tyskland, sammenlignet med de fleste andre land, har ganske store høyreekstreme miljøer også. Jeg kan ikke dokumentere påstanden utover å ha fulgt med i media, men tar sjansen likevel. Jeg tror disse miljøene fortoner seg som et ektefølt problem for styske myndigheter. På den annen side er tyskland et veldig stort land. Likefult slår det meg at disse miljøene finner livsvilkår i Tyskland til tross for sin historie.

Ja, spesielt i det tidligere DDR var det grobunn for nynazisme i tiden etter murens fall. Mange unge trodde at også det de lærte på skolen om WW2 var løgn, likt stort sett alt annet kommunistdiktaturet serverte. I tillegg var det endel eldre som forble nazister selv om Tyskland tapte krigen, og lært opp sine barn og barnebarn rundt kjøkkenbordet.

Det er allikevel mitt inntrykk at disse miljøene er marginale i dag, og noen politisk makt er det ikke tale om.

Hvis ikke tyskerne gjorde oss noe - gjorde ikke vi tyskertøsene noe heller. Du får være konsekvent.

Det er snakk om vi skal gå å bebreide og evt. hate andre, for ting som ikke lengre kan gjøres stort med. Og som nålevende generasjon ikke kunne noe for. Eller om vi skal feie for egne dører.

'Tyskertøser' og ikke minst 'tyskerunger' lever fortsatt blant oss. Som samfunn har vi vært elendige på å rydde opp i den enorme uretten som ble gjort og påfølgende skader mennesker ble påført.

De som direkte har vært involvert i slike ting, bærer et personlig ansvar. - Dette foregikk til langt inn på 60-tallet. Så det har ikke samme grad av foreldelse som det som skjedde under krigen.

Til forskjell fra Tyskland, har Norge vært elendig på å ta itu med sine (etterkrigs)forbrytelser.

Så ja. I stedet for å fortsatt bebreide tyskerne, kan man ta tak i den urett som har blitt begått av egen nasjon og eget samfunn. Det er nok å ta av. Ikke nødvendig å gå tilbake til 60-tallet heller.

mvh

Aldri hatt noe imot dem. Men jeg kjenner på den norske nasjonens behandling av "tyskertøsene" fordi det ødela min familie på begge sider i to generasjoner. Meg inkludert.

Vet ikke helt hva du sikter til her, men sett i lys av at Norge var i krig og hva landsmenn ble utsatt for av tyskerne, så er det ikke så rart at de bar ett hat mot tyskertøsene. Det var ikke akkurat det lureste å gjøre å ligge med fienden. Det er jo ett svik.

Men barna til disse ble heller ikke behandlet bra og det er verre.

Annonse

Vet ikke helt hva du sikter til her, men sett i lys av at Norge var i krig og hva landsmenn ble utsatt for av tyskerne, så er det ikke så rart at de bar ett hat mot tyskertøsene. Det var ikke akkurat det lureste å gjøre å ligge med fienden. Det er jo ett svik.

De var 17-25 år gamle uutdannede pikebarn. Akkurat som de like gamle ungguttene som ble tvunget til å komme hit. Kjærlighet er ikke en krigshandling. Og tanken om at det å forelske seg er et svik mot nasjonen er absurd. Den ideen kan ikke gi noe annet resultat enn akkurat det som skjedde.

Man kan ikke på den ene siden mene at Norge var stygge mot tyskerungene, men at mødrene fikk som fortjent. Det lar seg ikke gjøre.

Både min mormor og min farmor var uutdannede bondejenter fra fattige familier. De levde med strenge lutheranske foreldre som banket dem når de fant det for godt. De hadde ingen utsikter i livet. Og ingen forståelse for verden der ute. De levde i småbygda, med småbygdas lover. Ingen av dem kunne noe om politikk, Oslo og månen var like langt unna. Så var krigshandlingene også.

Det var rett og slett bare slik at en god slump kjekke unge menn plutselig kom til bygda og ble tvunget til å være der. Over tid ble de kjent som mennesker blir. Det var dans og morro. Alle de tingene mennesker gjør. Og så ble det barn.

Og alle de som i utgangspunktet følte seg bedre enn dem fikk endelig noen å la det gå ut over. Helt uten å måtte stå til rette for det. "De visste det nok.. DEN familien der har alltid vært subb..."

Gjest Hulderen

Tyskertøsene var unge, og forelsket seg i enkeltmennesker. Den straffen de ble utsatt for i ettertid var helt urimelig.

Kollektiv og offentlig mobbing av unge jenter, internering, barbere bort håret på de så alle skulle se "hva de var".

Jeg forstår at man i krigstid kan se på det som et landssvik å "gå til sengs med fienden", men i det minste ble det gjort i kjærlighet til et mennesk. Det "gode" nordmenn utsatte disse kvinnene for, var hevn krydret med en god dose ondskap.

De var 17-25 år gamle uutdannede pikebarn. Akkurat som de like gamle ungguttene som ble tvunget til å komme hit. Kjærlighet er ikke en krigshandling. Og tanken om at det å forelske seg er et svik mot nasjonen er absurd. Den ideen kan ikke gi noe annet resultat enn akkurat det som skjedde.

Man kan ikke på den ene siden mene at Norge var stygge mot tyskerungene, men at mødrene fikk som fortjent. Det lar seg ikke gjøre.

Både min mormor og min farmor var uutdannede bondejenter fra fattige familier. De levde med strenge lutheranske foreldre som banket dem når de fant det for godt. De hadde ingen utsikter i livet. Og ingen forståelse for verden der ute. De levde i småbygda, med småbygdas lover. Ingen av dem kunne noe om politikk, Oslo og månen var like langt unna. Så var krigshandlingene også.

Det var rett og slett bare slik at en god slump kjekke unge menn plutselig kom til bygda og ble tvunget til å være der. Over tid ble de kjent som mennesker blir. Det var dans og morro. Alle de tingene mennesker gjør. Og så ble det barn.

Og alle de som i utgangspunktet følte seg bedre enn dem fikk endelig noen å la det gå ut over. Helt uten å måtte stå til rette for det. "De visste det nok.. DEN familien der har alltid vært subb..."

For å forstå hvorfor det ble hat mot disse jentene så er det også viktig å sette seg inn i hva som skjedde under krigen og hvilke lidelser mange ble utsatt for.

Du trenger ikke akkurat å være noen Einstein for å skjønne at det var dumt, selv om forelskelse er vanskelig å styre. Det er lov å tenke litt lenger enn sin egen nesetipp i en slik situasjon.

Jeg lurer på hva dere hadde tenkt og reagert hvis barn, ektefeller og nære slektninger hadde blitt sultet, pint, slått, mishandlet og drept og sent til fangeleire, mens nabojenta gikk til sengs med den samme fienden som sto bak dette.

Det er lett å sitte her i ettertid og ikke mins fredstid og vi som aldri har opplevd krig og si at det kun var forelskelse.

Jeg forsvarer slett ikke mishandlingen av tyskertøsene, men jeg har ikke noe problemer med å skjønne hatet heller.

Hva hvis jeg hadde kjempet mot tyskerne med alt det medfører av lidelser og skulle jeg ikke ha blitt forbannet på de som velger å ligge med dem?

Tyskertøsene var unge, og forelsket seg i enkeltmennesker. Den straffen de ble utsatt for i ettertid var helt urimelig.

Jeg forsvarer ikke mishandlingen av tyskertøsene, men det er også viktig å se det i fra den andre siden for å forstå hvorfor det skjedde.

Det var ikke akkurat lurt gjort og de kunne heller ikke forvente å bli sett på med andre øyne.

Hvorfor i alle dager bære nag til et folk bestående så og si utelukkende av personer som var for unge til å ha noe med krigen å gjøre?

Selvsagt skal vi tilgi dem. Vi skal også huske på at det kanskje ikke var så rart mange syntes Hitler var en god leder. Før krigen gjorde han mye bra for Tyskland. Etter at en krig er et faktum er det heller ikke så lett å gå sine overordnede i mot...

Men, å bære nag nå, over 60 år etter at krigen var over, det er da ingen vits.

Svært godt skrevet, Enola. Ting er ikke så svart/hvitt som mange vil ha det til.

Annonse

Kollektiv og offentlig mobbing av unge jenter, internering, barbere bort håret på de så alle skulle se "hva de var".

Jeg forstår at man i krigstid kan se på det som et landssvik å "gå til sengs med fienden", men i det minste ble det gjort i kjærlighet til et mennesk. Det "gode" nordmenn utsatte disse kvinnene for, var hevn krydret med en god dose ondskap.

Joda, men lurt var det ikke, uansett om det er ungdommelig dumhet eller ikke, eller forelskelse, de også burde skjønne hva andre landsmenn ble utsatt for av lidelser. Soldater som har kjempet mot tyskerne, ofret liv og lemmer, tortur, sult, fangenskap og store psykiske lidelser og så skal tyskertøsene tro at slik ikke blir lagt merke til?

Joda, men lurt var det ikke, uansett om det er ungdommelig dumhet eller ikke, eller forelskelse, de også burde skjønne hva andre landsmenn ble utsatt for av lidelser. Soldater som har kjempet mot tyskerne, ofret liv og lemmer, tortur, sult, fangenskap og store psykiske lidelser og så skal tyskertøsene tro at slik ikke blir lagt merke til?

Jeg synes fremdels straffen ikke sto i noe som helst forhold til synden. Spesielt siden dette fremdeles er noe som følger enkelte familier.

Jeg tror at den dag i dag er mer skambelagt å ha hatt en tyskertøs/tyskerunge i familien, enn det er å ha hatt en gammelnazist.

Gjest Hulderen

Jeg forsvarer ikke mishandlingen av tyskertøsene, men det er også viktig å se det i fra den andre siden for å forstå hvorfor det skjedde.

Det var ikke akkurat lurt gjort og de kunne heller ikke forvente å bli sett på med andre øyne.

Ja, tyskerne var fienden. Men i Norge ble lokalbefolkningen behandlet godt, siden de var ariske. På små steder kom soldater og innbyggere tett innpå hverandre. Der så de ikke hva som skjedde andre steder i verden. Mange av soldatene hjalp de lokale og fikk trøst og omsorg tilbake. Å ta ut raseriet på disse stakkars jentene i ettertid var helt forkastlig.

Jeg synes fremdels straffen ikke sto i noe som helst forhold til synden. Spesielt siden dette fremdeles er noe som følger enkelte familier.

Jeg tror at den dag i dag er mer skambelagt å ha hatt en tyskertøs/tyskerunge i familien, enn det er å ha hatt en gammelnazist.

På det området er vi enige, de har nok blitt straffet for lenge.

Ja, tyskerne var fienden. Men i Norge ble lokalbefolkningen behandlet godt, siden de var ariske. På små steder kom soldater og innbyggere tett innpå hverandre. Der så de ikke hva som skjedde andre steder i verden. Mange av soldatene hjalp de lokale og fikk trøst og omsorg tilbake. Å ta ut raseriet på disse stakkars jentene i ettertid var helt forkastlig.

Jeg er ikke enig i at det burde forbigås i stillhet heller, men at de ble straffet for hardt og ikke minst for lenge og med midler så slettes ikke burde ha blitt brukt er jeg enig i.

Grensen for hva som burde ha blitt forbigått i stillhet og hva som ikke burde det, er en meget tynn linje, det er mange som ble straffet etter krigen fordi de gikk i tyskernes tjeneste.

Vi skal ikke glemmer at det ikke bare var tenåringer som var tyskertøser, men også godt voksne kvinner som skodde seg bra på dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...