Gå til innhold

SKABB!!! ekkel lesning...

Anbefalte innlegg

Gjest aiaiaisåflaut

Hei, vil fortelle hvor enkelt det er å bli smittet av skabb...for tre uker siden begynte jeg å klø forferdelig om natten. på føttene hadde jeg små "stikk", "bitt" e.l. etter en uke fikk jeg en slags blemme i håndflaten. skyndte meg til legen, jeg trodde først det var fuglelopper, deretter ble jeg sikker på at det var skabb. Legen avviste alle mine mistanker, siden ingen andre i familien klødde, og siden jeg ikke hadde prikker på håndledd og mellom fingre, så var det nok heller vanlig allergi. Jeg gikk hjem, og kastet omo color i søppelen, som legen min sa. og skyllemiddelet. Og kjøpte inn allergivennlig vaskepulver. vasket alt av klær og sengklær på nytt. ingen bedring. kjøpte skabb-kur på apoteket, og smørte meg inn. stikket i håndflaten så nå ut til å bli mindre... så, etter fem dager sier min datter på 18 år; jeg også klør, og venninnen min har klødd leenge! DA skjønte jeg, det er skabb. kjøpte skabb kur til hele familien. snakket med denne venninnen; hun hadde hatt skabb. hun hadde hatt to kurer, men det forsvant ikke. så hun var ikke sikker nå på om det egentlig var skabb. selvfølgelig er det skabb, sa jeg da. du er den eneste venninnen til min datter som nærmest bor her for tiden, så jeg tror at vi alle er enige om diagnosen nå. jeg har også funnet ut at da jeg trolig ble smittet av henne, så satt jeg ved siden av henne i mange timer her i sofaen. etter at vi har tatt kuren alle her i huset, så begynner mitt utslett å forsvinne. min datters utslett er snart borte, og det er ikke gått en uke enda. har kjøpt ny kur til hele familien, som vi skal ta når det har gått en uke. og erklærer oss for friske. Men hva skal jeg gjøre med denne venninnen? jeg TROR at antakelig har hun ikke gjort alt som en skal gjøre etter en sånn kur: vaske sengklær og alle klær en har brukt den siste dagen. pluss at hele familien skal kures. tviler sterkt på at dette er gjort; familien har dårlig råd, og kuren er svindyr....HVA I ALLE DAGER SKAL JEG GJØRE? Hun har spurt min datter flere ganger om hun kan komme på besøk, men jeg har ikke lyst til at hun skal komme, før hun er smittefri...NOEN SOM HAR NOEN GODE RÅD???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/377949-skabb-ekkel-lesning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hulderen

Det er veldig feil å nekte venninnen å komme på besøk. Hun har tatt to kurer, så om hun ha hatt skabb, er hun smittefri nå. Dessuten er det ikke sikkert dere hadde skabb, det er bare noe du tror. Legen din sa at symptomene ikke stemte. Så trolig ville dere sluttet å klø uansett.

Så det er forkastelig å utestenge venninnen kun på en mistanke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/377949-skabb-ekkel-lesning/#findComment-3324272
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Jeg er litt usikker på hva du ber om gode råd for (om det gjelder datters venninne eller selve skabben), men her i huset har vi i hvert fall hatt skabb, alle sammen (og diagnostisert sådan).

Skabb klør mer enn noe annet man har vært borti noensinne (jeg har feks eksem, det er ikke sammenlignbart), men her til lands smitter det ikke så lett som i varmere strøk. Her kan man feks sjelden få det ved bare å sitte ved siden av en person, man må være mye nærere over lengre tid, som feks ved å sove sammen om natta. Vi fikk det i løpet av et utenlandsopphold i et land med et varmere klima, og ettersom vi hadde familieseng, klødde snart hele familien.

Når det er sagt, er skabben veldig enkel å bli kvitt. Som du nevner, man smører seg inn fra topp til tå, vasker sengetøyet og vips, så er problemet løst. Med mindre denne venninna til datteren din ligger i sengene deres sammen med dere, eller dere for eksempel holder hverandre i hånda gjennom en film, skal det ikke være noen særlig fare for gjensmitte.

Såfremt det er skabb, da. Er du usikker, bør du oppsøke en hudlege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/377949-skabb-ekkel-lesning/#findComment-3324286
Del på andre sider

Det er veldig feil å nekte venninnen å komme på besøk. Hun har tatt to kurer, så om hun ha hatt skabb, er hun smittefri nå. Dessuten er det ikke sikkert dere hadde skabb, det er bare noe du tror. Legen din sa at symptomene ikke stemte. Så trolig ville dere sluttet å klø uansett.

Datteren min og samboeren hennes kom hjem fra Barcelona og hadde fått skabb. De klødde seg nesten til døde, det blødde og de fikk betennelser (fordi de ikke kunne la være å klø seg, dvs klore seg). De hadde ligget i tre netter på et veldig billig hotell der laknene var definitivt ikke bare brukt, men litt møkkete. Men de var 19 år den gangen og tok det coolt. Men skabb fikk de, av forrige hotellgjest. Huttetu. bare for å si at de fleste av oss har hatt det eller kjenner noen som. No big deal, men verre enn fugleloppebitt, og det sier ganske mye!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/377949-skabb-ekkel-lesning/#findComment-3324322
Del på andre sider

Gjest aiaiaisåflaut

Jeg er litt usikker på hva du ber om gode råd for (om det gjelder datters venninne eller selve skabben), men her i huset har vi i hvert fall hatt skabb, alle sammen (og diagnostisert sådan).

Skabb klør mer enn noe annet man har vært borti noensinne (jeg har feks eksem, det er ikke sammenlignbart), men her til lands smitter det ikke så lett som i varmere strøk. Her kan man feks sjelden få det ved bare å sitte ved siden av en person, man må være mye nærere over lengre tid, som feks ved å sove sammen om natta. Vi fikk det i løpet av et utenlandsopphold i et land med et varmere klima, og ettersom vi hadde familieseng, klødde snart hele familien.

Når det er sagt, er skabben veldig enkel å bli kvitt. Som du nevner, man smører seg inn fra topp til tå, vasker sengetøyet og vips, så er problemet løst. Med mindre denne venninna til datteren din ligger i sengene deres sammen med dere, eller dere for eksempel holder hverandre i hånda gjennom en film, skal det ikke være noen særlig fare for gjensmitte.

Såfremt det er skabb, da. Er du usikker, bør du oppsøke en hudlege.

Ja, jeg er helt sikker på at det var skabb. Siden min datter fikk utslett på de stedene som legen sa at det var vanlig at det kom ved skabb; rundt håndledd og mellom fingre. og hun hadde tydelige skabbganger. Og det jeg lurte på; var hva jeg i alle dager skal gjøre med denne venninnen som antakelig ennå drar rundt til mange folk (hun er veldig sosial), og smitter videre. Hun sa at hun hadde tatt to kurer, men at det ikke hjalp. Da tenker jeg at enten har hun ikke vært så nøye med å vaske sengtøy og klær, eller så oppsøker hun andre som har skabb, og dermed blir smittet hele tiden. Orker virkelig ikke en runde til med slik vasking...blir helt utslitt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/377949-skabb-ekkel-lesning/#findComment-3324390
Del på andre sider

Gjest aiaiaisåflaut

Ja, hun har tatt to kurer, men er ikke fritt skabben. da vil det si at enten har hun ikke vært nøye med vask av sengetøy og klær, eller så har ikke hele familien tatt kur (de har veldig dårlig råd, så jeg mistenker dette), eller så oppsøker hun noen som har skabb, og da blir smittet på nytt. hun sa når hun hadde tatt kuren, og jeg har regnet ut når hun har smittet meg, og dvs at hun fortsatt har smitten i seg. jeg sa at hun burde ta en kur til, men det synes ikke hun var nødvendig...selv om jeg sa at om hun var smittefri, så ville hun jo nå ha blitt smittet av oss igjen...hun sitter jo i senga til min datter alltid, så smitten har lett for å spre seg...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/377949-skabb-ekkel-lesning/#findComment-3324393
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...