Gå til innhold

Å leve med trusler?

Anbefalte innlegg

Gjest slitsomt dette
Skrevet

Vi har levd med dette i flere år. Nå tror jeg ikke at vedkommende kommer til å gjøre oss noe mere, men truslene kommer sånn ca 1 gang pr. uke fortsatt. Sånn som: "Dere må se dere bak, ikke føl dere for trygge, jeg skal skyte deg osv."

Jeg prøver å si til meg selv at jeg er trygg, han gjør ikke alvor av dette, men det ligger der å murrer likevel. Jeg blir veldig sliten merker jeg, i tillegg får jeg veldig mye infeksjoner hele tiden. Hvordan skal jeg tenke for å greie og slappe av mere oppe i alt dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest slitsomt dette
Skrevet

Har du anmeldt dette?

Vi har anmeldt flere ganger, men han bare fortsetter.

Skrevet

Vi har anmeldt flere ganger, men han bare fortsetter.

Har dere samlet bevis? Slike saker er vanskelige fordi om dere ikke har bevis blir det ord mot ord. Er vedkommende psykisk syk, ustabil?

Når du skriver at det ligger å "murrer" tolker jeg det som at du for det meste er trygg på at han ikke vil gjøre dere noe men der er likevel en viss bekymring, naturlig nok. Du har 2 valg slik jeg ser det; du kan samle bevis mot vedkommende og gå videre med dette. Jeg tenker da den grundige veien innom en advokat. Alternativet er å blokkere ham, mao overse ham fullstendig. La han holde på med disse truslene men ikke svar ham, ikke gi tilbakemelding på noe plan ikke engang blikk kontakt. Ikke la ham avbryte en samtale dere har ute men fortsett dialogen dere imellom. Oppfør dere og lev som om han ikke eksisterer. Jeg har erfaring med at begge måter kan være effektive men det avhenger svært hvem vedkommende "er", om du skjønner.

Gjest slitsomt dette
Skrevet

Har dere samlet bevis? Slike saker er vanskelige fordi om dere ikke har bevis blir det ord mot ord. Er vedkommende psykisk syk, ustabil?

Når du skriver at det ligger å "murrer" tolker jeg det som at du for det meste er trygg på at han ikke vil gjøre dere noe men der er likevel en viss bekymring, naturlig nok. Du har 2 valg slik jeg ser det; du kan samle bevis mot vedkommende og gå videre med dette. Jeg tenker da den grundige veien innom en advokat. Alternativet er å blokkere ham, mao overse ham fullstendig. La han holde på med disse truslene men ikke svar ham, ikke gi tilbakemelding på noe plan ikke engang blikk kontakt. Ikke la ham avbryte en samtale dere har ute men fortsett dialogen dere imellom. Oppfør dere og lev som om han ikke eksisterer. Jeg har erfaring med at begge måter kan være effektive men det avhenger svært hvem vedkommende "er", om du skjønner.

Han er psykopat og alkoholiker. Mistenker også BP, da dette går i perioder. Det er ikke så farlig med meg, jeg har sluttet å bry meg med om jeg lever eller ikke for lenge siden. Angsten kommer pga barna mine. Jeg liker ikke at de er hjemme alene f.eks. Noen ganger blir jeg så sint at jeg kunne ta frem børsa mi og true med den, men dette er vel ikke helt "stuerent"?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Han er psykopat og alkoholiker. Mistenker også BP, da dette går i perioder. Det er ikke så farlig med meg, jeg har sluttet å bry meg med om jeg lever eller ikke for lenge siden. Angsten kommer pga barna mine. Jeg liker ikke at de er hjemme alene f.eks. Noen ganger blir jeg så sint at jeg kunne ta frem børsa mi og true med den, men dette er vel ikke helt "stuerent"?

Du skal ikke ta frem børsa di og true. Det ender kun med Politiet tar alle våpen du måtte ha fra deg. Vær ikke forbauset om de kommer bevepnet og med fullt utstyr.

Derimot er det mulig å snakke med folk som for en liten pengesum får slutt på disse truslene.

Bella Dotte
Skrevet

Du skal ikke ta frem børsa di og true. Det ender kun med Politiet tar alle våpen du måtte ha fra deg. Vær ikke forbauset om de kommer bevepnet og med fullt utstyr.

Derimot er det mulig å snakke med folk som for en liten pengesum får slutt på disse truslene.

''Derimot er det mulig å snakke med folk som for en liten pengesum får slutt på disse truslene.''

Vær forsiktig med spøk via nettet, kanskje spes. på et psyk.forum...

Skrevet

''Derimot er det mulig å snakke med folk som for en liten pengesum får slutt på disse truslene.''

Spøk?

Skrevet

Flytt på hemmelig adresse hvis du ikke orker mer. Så lenge det er anmeldt kan du gjøre det.

Bella Dotte
Skrevet

Spøk?

Ja, jeg håper altså at du spøker.

Skrevet

Ja, jeg håper altså at du spøker.

Den mest dannede og korrekte pasient jeg noen gang har har hatt kan vi kalle Anne.

Anne drev sosiologisk forskning og kjente og var venner med alle slags typer mennesker.

I en av gruppene hun forsket på, var det stor indre uenighet, og en av disse fraksjonene ble meget ubehagelig og etterhvert truende mot henne.

Det hadde seg slik at en av de hun kjente var leder i en MC-klubb. Hun fortalte han om disse ubehagelige opplevelsene.

Neste helg var det noen som fikk besøk av 50 skinnkledde herrer på Harley. De ringte på kun for å fortelle at de hadde en felles venn i Anne, og at de var svært glade for at alle behandlet henne vennlig og med respekt.

Etter den helgen opphørte ubehagelighetene.

Bella Dotte
Skrevet

Den mest dannede og korrekte pasient jeg noen gang har har hatt kan vi kalle Anne.

Anne drev sosiologisk forskning og kjente og var venner med alle slags typer mennesker.

I en av gruppene hun forsket på, var det stor indre uenighet, og en av disse fraksjonene ble meget ubehagelig og etterhvert truende mot henne.

Det hadde seg slik at en av de hun kjente var leder i en MC-klubb. Hun fortalte han om disse ubehagelige opplevelsene.

Neste helg var det noen som fikk besøk av 50 skinnkledde herrer på Harley. De ringte på kun for å fortelle at de hadde en felles venn i Anne, og at de var svært glade for at alle behandlet henne vennlig og med respekt.

Etter den helgen opphørte ubehagelighetene.

OK. Engasjer 50 "storebrødre". Jeg tenkte mer på en Espen Lie, jeg.

Gjest jobber med en del farlige typer
Skrevet

OK. Engasjer 50 "storebrødre". Jeg tenkte mer på en Espen Lie, jeg.

Så lenge de bare "hilser på" og er litt bestemte uten å eksplisitt true eller gjøre skade, så er dette rådet uproblematisk.

Jeg jobber i en utsatt jobb selv og ville vurdert det samme som Anne, dersom jeg kom i en slik situasjon. Kan være at det eneste som fungerer mot en psykopat er å bruke makt slik som dette.

En må huske på at en del av disse truende personene ender med å gjøre alvor av sine trusler, så å effektivt sette en stopper for det - selv om det er en noe røff metode, vil kunne spare liv.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Hva med besøksforbud og voldsalarm hjemme?

Hadde du kunnet "slappe av" litt mer da?

Gjest slitsomt dette
Skrevet

Takk for tips. Vi har funnet ut at det eneste som virker er å sette seg i respekt ihvertfall. Selv om man ikke ønsker å være slem må man være det likevel. Jeg er så redd noen ganger at jeg rister, men jeg forsøker å være tøff likevel. Han skal ihvertfall aldri få se at jeg er redd, det er nok det han ønsker. Han er så forskrudd i hodet at jeg tror egentlig ingenting nytter. Det værste for meg er at ungene mine tar skade av dette. Selv har jeg jo fått problemer pga dette og mye annet, men når det rammer barna dine blir det noe annet. De kunne jeg drepe for.

Gjest slitsomt dette
Skrevet

Hadde du opplevd dette i årevis, hadde du nok skjønt at dette ikke er en spøk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...