Gå til innhold

tanker/følelser - tvang??

Anbefalte innlegg

Gjest er det tvang?
Skrevet

Jeg har et problem jeg ikke klarer bli kvitt..

Mulig det bare har med vaner og gjøre, men det sliter sånn på meg.

Jeg MÅ parkere på èn spesiell plass her hjemme. Får jeg ikke det, får jeg skikkelige angstsymptomer, blir urolig, knyter seg i magen, svetter og fryser-blir klam i hendene, blir uvel, sint og frustrert.Jeg venter oppe til den blir ledig igjen - om det er elleve på kvelden eller kl.04 spiller ingen rolle - jeg bare MÅ ha den plassen..Gruer meg til å dra ut, for da kan plassen være opptatt når jeg kommer hjem.. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig..

Det samme gjelder enkelte ting når det kommer til mat..Brødskiver rette veien, smøre på en fast måte, pølsebrød og pølse må spises og holdes riktig + andre lignende matgreier.

Grønnsaker må skjæres på èn måte.

Må kle på meg på riktig måte og alt/alle ting må settes på plass på rett måte.Klesvasken må puttes inn i maskinen i riktig rekkefølge..

Nå er jeg sliten av dette og reaksjonene mine når jeg ikke får gjort det sånn som jeg "trenger" gjøre det.

Endringer i planer og opplegg-spesielt kort varsel-greier.

Reaksjonene kommer nesten uansett på blant andre disse tingene.

Er det noe jeg kan gjøre for å få til dette bedre? jeg orker ikke dette lenger, blir sliten og det går tidvis utover andre jeg er sammen med...de skjønner jo ikke...

De fleste tingene går over - blir bare en klump i magen, er jo ikke alt jeg klarer rette opp igjen..

Vet det er viktig å stå i ting, men det er ikke så lett...står jo i det hver dag, men det blir ikke noe enklere selv om noen av tingene bare har vart noen år. Jeg overdriver ikke når jeg sier at dette har vart 1/3 av livet - jeg er 30. (hvis jeg skal dra konklusjon utfra resten av livet mitt, har det kanskje vart like lenge som depresjonen min)

(noen av disse tingene har vart så lenge jeg kan huske, noen andre ting har vært der bare noen år-disse er ting som jeg ikke har vært borti før-sånn som parkering..)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er tvangshandlinger, OCD. Behandling er ofte SSRI i relativt store doser (det kan ta noen måneder for å få full effekt men da brukes det ofte å legge til en dose Risperdal), kognitiv adferdsterapi med responsprevensjon (altså du utsetter for det som utløser tvang uten å reagere slik du pleier) eller metakognitiv terapi. Du må finne en spesialist på tvang, vil en behandler snakke med deg om samlivsproblemer eller barndommen din må du oppsøke en annen. Jeg anbefaler du starter hos din fastlege og ber om henvisning til en psykiater.

Gjest er det tvang?
Skrevet

Dette er tvangshandlinger, OCD. Behandling er ofte SSRI i relativt store doser (det kan ta noen måneder for å få full effekt men da brukes det ofte å legge til en dose Risperdal), kognitiv adferdsterapi med responsprevensjon (altså du utsetter for det som utløser tvang uten å reagere slik du pleier) eller metakognitiv terapi. Du må finne en spesialist på tvang, vil en behandler snakke med deg om samlivsproblemer eller barndommen din må du oppsøke en annen. Jeg anbefaler du starter hos din fastlege og ber om henvisning til en psykiater.

Takk for svar.

Jeg har en Bipolar Lidelse og kan ikke gå på SSRI,

men behandlinga ellers kan vel fungere :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Takk for svar.

Jeg har en Bipolar Lidelse og kan ikke gå på SSRI,

men behandlinga ellers kan vel fungere :-)

Hvis du er på beskyttende behandling mot mani, vil du vanligvis kunne bruke SSRI.

Jeg har flere pasienter med Bipolar lidelse som må bruke SSRI grunnet komorbid OCD.

Gjest Orasia
Skrevet

Hvis du er på beskyttende behandling mot mani, vil du vanligvis kunne bruke SSRI.

Jeg har flere pasienter med Bipolar lidelse som må bruke SSRI grunnet komorbid OCD.

Hei NHD, jeg trodde du var på ferie i det store utland nå. Med din inntekt har du vel muligheten til å reise hvor du vil?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hei NHD, jeg trodde du var på ferie i det store utland nå. Med din inntekt har du vel muligheten til å reise hvor du vil?

Ja, det har jeg mulighet til, men jeg kan ikke ha det bedre enn i Trøndelag i påsken :-)

De fleste ekte gleder koster lite penger :-)

Gjest er det tvang?
Skrevet

Jeg går på Lamictal, Litium, Zyprexa.

Har prøvd flere AD,men gått rett i taket. (unntaket var Wellbutrin - den reagerte jeg ikke på i det hele tatt, verken opp eller ned..det er vel ingen SSRI heller)

Alle AD jeg har prøvd har vært i kombinasjon med disse tre meds.

Det finnes vel sikkert andre jeg ikke har prøvd, er jo mange på markedet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...