Gå til innhold

Kjære NHD: Ditt råd er viktig ! :)

Anbefalte innlegg

Gjest Erikz
Skrevet

Beklager gjentatte innlegg, men anser dine råd som svært verdifulle i en fryktelig vanskelig tid; Lover deg en stor takk når jeg er ute av dette h*****

Har i mange år gått på 20mg cipralex med god effekt. Fikk et voldsomt tilbakefall 5.mars med panikkanfall og har havnet i dyp depresjon med voldsomt angst. (ikke mange angstanfall) Det er angsten som er opphavet til depresjonen.

Har trappet opp på 30 mg og har gått på det i 4 uker. Legen sier jeg må vente to uker til for eventuell effekt. Til nå har det ikke gitt noen effekt i det hele tatt, og jeg faller stadig lenger ned.

Nå har legen tatt påskeferie. Serumprøven på 30 mg viser at jeg ligger på 75.

1. Skal jeg "holde" ut i 2 uker til og kunne forvente effekt på 30 mg ? 2. Skal jeg "pushe på" for å kunne gå opp til 40 med en gang mg og så avvente i 2- uker ? 3. Evt. et bytte til et annet medikament neste uke ..?

Bivirkninger har jeg ikke hatt. Og jeg er heller ikke redd for bivirkninger. Alt er bedre enn en dyp depresjon og mye angst.

På forhånd takk og igjen; beklager "maset"

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Panikkanfallet er "biologisk". Når røykvarsleren hyler når du koker egg, er terskelen for alerm feilstilt. Når angstalarmen går uten at fare truer deg, er også terskelen for alarm feil. SSRI justerer terskelen til riktig nivå. En får ikke nye panikkanfall.

2. Panikkanfall følges ofte av en annen angst. Angsten for det neste anfallet. Angsten for angsten. Dette er en psykologisk angst som kalles agorafobi og som SSRI ikke virker på. Denne angsten må behandles med kognitiv terapi.

Jeg oppfatter at du nå plages med ansten nevnt under 2). Her hjelper det ikke med SSRI. Her må det psykoterapi til.

Cipralex blokkerer nye panikkanfall, men den andre angsten hjelper det ikke mot - ikke om du øker dosen, og ikke om du velger en annen ssri.

Skrevet

1. Panikkanfallet er "biologisk". Når røykvarsleren hyler når du koker egg, er terskelen for alerm feilstilt. Når angstalarmen går uten at fare truer deg, er også terskelen for alarm feil. SSRI justerer terskelen til riktig nivå. En får ikke nye panikkanfall.

2. Panikkanfall følges ofte av en annen angst. Angsten for det neste anfallet. Angsten for angsten. Dette er en psykologisk angst som kalles agorafobi og som SSRI ikke virker på. Denne angsten må behandles med kognitiv terapi.

Jeg oppfatter at du nå plages med ansten nevnt under 2). Her hjelper det ikke med SSRI. Her må det psykoterapi til.

Cipralex blokkerer nye panikkanfall, men den andre angsten hjelper det ikke mot - ikke om du øker dosen, og ikke om du velger en annen ssri.

Jeg går til psykolog, men når jeg er så dypt deprimert som jeg er nå, må jo kunne få hjelp til å "komme meg litt ovenpå" igjen ... ?

Skrevet

Kan legge til at jeg altså ikke har angst for nye panikkanfall. Det er depresjonen og håpløsheten som er verst.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kan legge til at jeg altså ikke har angst for nye panikkanfall. Det er depresjonen og håpløsheten som er verst.

For depresjon anbefaler jeg tillegg av Wellbutrin

Skrevet

For depresjon anbefaler jeg tillegg av Wellbutrin

OK- takk for tipsene.

Jeg har hatt flere panikkanfall de siste ukene , men det er mer anfall som utløser veldig mange vonde og negative tanker.

Ikke angst for selve anfallene, ei heller agorafi.

Angsten går mer på redselen for aldri å bli bra, redselen av at jeg føler jeg står på siden av meg selv, føler meg helt "død" innvendig.

Kveldens hjertesukk fra en ellers veldig livsglad kar.

Gjest Nerda
Skrevet

Jeg går til psykolog, men når jeg er så dypt deprimert som jeg er nå, må jo kunne få hjelp til å "komme meg litt ovenpå" igjen ... ?

Jeg tenker kanskje at du trenger litt mer hjelp med depresjonen - hva med å skrive ut det NHD anbefaler?

Kjenner meg igjen i det med angsten for ikke å bli bra. Jeg har hatt det slik sjøl både i forhold til panikkangst og den mer generaliserte. Eneste som funker er psykoterapi, men det er sant som du sier vanskelig å komme det til livs om en er skikkelig langt nede. Cipramil (en slags forløper til Cipralex) funka ikke på meg heller. Efexor virka for meg i sin tid. Men vi er individuelle.

Håper dere finner ut noe etter hvert.

Skrevet

Jeg tenker kanskje at du trenger litt mer hjelp med depresjonen - hva med å skrive ut det NHD anbefaler?

Kjenner meg igjen i det med angsten for ikke å bli bra. Jeg har hatt det slik sjøl både i forhold til panikkangst og den mer generaliserte. Eneste som funker er psykoterapi, men det er sant som du sier vanskelig å komme det til livs om en er skikkelig langt nede. Cipramil (en slags forløper til Cipralex) funka ikke på meg heller. Efexor virka for meg i sin tid. Men vi er individuelle.

Håper dere finner ut noe etter hvert.

Hei,

NHD misforstod meg totalt. Litt leit.

Jeg er ikke redd for noen spesifikke situasjoner. Jeg kan gjerne sitte en hel dag der jeg fikk angstanfall uten at angsten/depresjonen min blir bedre/verre av den grunn.

Det er mer som om jeg føler at jeg lever i en drøm, mista hel kontrollen på meg selv, en følelse av å ha gått totalt i oppløsning. Den er ikke situasjonsbestemt, derfor er det ikke agorafi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...