Gjest Kjedelig påske...he he Skrevet 5. april 2012 Del Skrevet 5. april 2012 Jenta på snart 13 i huset er i full pubertet, iallefall virker det slik. Hun blir fort sur, vi foreldre er teite, hun gidder ikke være med på ski eller andre aktiviteter. Alt er galt og hun sier vi er egoistiske. Det eneste hun bryr seg om akkurat nå er data, musikk og film. Alt annet er kjedelig. Hmm....ja slik er det akkurat nå når vi foreldre vil på ski og ut å være aktiv. Hun var med en liten gåtur tidligere i dag, da var hun sur hele veien og laget kvalme. Hun er en mester på å kverulere. Andre som kjenner seg igjen eller? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 5. april 2012 Del Skrevet 5. april 2012 Jeg ville muligvis ha vær mer bekymret hvis ikke fjortisen var slik! ;-) Det går over. Vanligvis innen de er 40! ;-) Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sangsol Skrevet 5. april 2012 Del Skrevet 5. april 2012 Ja, dette gjenkjenner jeg :-) Turene blir etter hvert mest for foreldre. Alle mine sluttet være med i løpet av tenårene. Noen tidlig i tenårene- mens ene holdt ut til ca 15 år (var _av og til_ med på turer i den alderen). Gå tur uten poden. Så får dere som foreldre en fin opplevelse. Poden ønsker kjede seg foran TV/data. La h*n bare gjøre det. Av og til går det an å få pauser- ved å be h*n ta oppvask eller liknende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 5. april 2012 Del Skrevet 5. april 2012 Det er i hvert fall ikke unormalt. Jeg tror ikke dere oppnår noe som helst med å mase "hele tiden". Det understreker bare hvor håpløse dere er. Innse at skiturene med barn er forbi inntil videre - dere har det bedre uten. Tenk hardt på at dere nå kan gjøre voksenting alene, slik dere drømte om for 10 år siden ;-) Noen ganger funker det å gjøre en deal om at hun blir med på et eller annet (eller lar være å spolere en bestemt begivenhet med surhet), mot at hun får lov til noe annet. Eksempelvis at hun får være i fred påskeaften, mot å stille opp på familie-drama 1. påskedag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 5. april 2012 Del Skrevet 5. april 2012 ...er hun ikke 13 år da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 5. april 2012 Del Skrevet 5. april 2012 ...er hun ikke 13 år da? ''...er hun ikke 13 år da?'' Konsist svar :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 5. april 2012 Del Skrevet 5. april 2012 ...er hun ikke 13 år da? ''...er hun ikke 13 år da?'' Hihi, nettopp! Et tilnærma sunnhetstegn, spør du meg ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andeby Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Typisk tenåring-greie, og ikke noe å gjøre med. Men pass likevel på å ikke bare la henne sitte isolert uten å i hvert fall spørre henne om å bli med på ting. Da vil det bare oppleves som om dere ikke bryr dere. Også er det viktig å vise hvem som er sjefen i huset, men at man likevel har tillit til hverandre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Veldig kjent det der. Sønnen vår er fjortis nå og vil heller ingenting annet enn å sitte i kjellerstua foran tv og pc. Vi har gitt opp å få ham med på turer for lenge siden. Av og stiller vi ulitmatum og forlanger at han skal delta på bestemte ting og da er det surmuling og protester i flere dager. Har hatt tenåringer i to omganger nå og de er så forskjellige som natt og dag. Der storesøster var snill og grei og stilte opp på alt mulig er junor sur og tverr. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Typisk tenåring-greie, og ikke noe å gjøre med. Men pass likevel på å ikke bare la henne sitte isolert uten å i hvert fall spørre henne om å bli med på ting. Da vil det bare oppleves som om dere ikke bryr dere. Også er det viktig å vise hvem som er sjefen i huset, men at man likevel har tillit til hverandre. Visst er det noe å gjøre med!! Tullete å skylde på alderen hele tida... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Hele livet skylder vi på alderen til barna... treårstrass, prepubertet, tenåringstrass... Blir det ikke litt for dumt egentlig? Jeg har en 14 åring som overhodet ikke har disse faktene som du beskriver. Han liker seg foran datan og TV`n, men han er sosial og hygger seg sammen med familien. Jeg har en 9 åring som til tider kan være en utfordring, men jeg skylder ikke på prepuberteten, han er bare sånn. (Jeg håper han vokser det av seg!) Noen sier at de bare gir opp tenåringene, men det blir for lettvint syns jeg... Det må da kunne gå an å forlange av en 13 åring at hun skal bli med på tur OG oppføre seg?? Greier hun ikke det, ja da blir det mindre data og TV tid. Enkelt og greit. Det kan være lurt å prøve å få henne til å utdype det hun sa om at dere er egoistiske... Kanskje har hun rett? Hvem vet, det kan være ting hun går å gnager på, men som hun aldri får snakket med noen om. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Hele livet skylder vi på alderen til barna... treårstrass, prepubertet, tenåringstrass... Blir det ikke litt for dumt egentlig? Jeg har en 14 åring som overhodet ikke har disse faktene som du beskriver. Han liker seg foran datan og TV`n, men han er sosial og hygger seg sammen med familien. Jeg har en 9 åring som til tider kan være en utfordring, men jeg skylder ikke på prepuberteten, han er bare sånn. (Jeg håper han vokser det av seg!) Noen sier at de bare gir opp tenåringene, men det blir for lettvint syns jeg... Det må da kunne gå an å forlange av en 13 åring at hun skal bli med på tur OG oppføre seg?? Greier hun ikke det, ja da blir det mindre data og TV tid. Enkelt og greit. Det kan være lurt å prøve å få henne til å utdype det hun sa om at dere er egoistiske... Kanskje har hun rett? Hvem vet, det kan være ting hun går å gnager på, men som hun aldri får snakket med noen om. Helt enig med deg! Men jaggu kreves det litt av og til... :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Hele livet skylder vi på alderen til barna... treårstrass, prepubertet, tenåringstrass... Blir det ikke litt for dumt egentlig? Jeg har en 14 åring som overhodet ikke har disse faktene som du beskriver. Han liker seg foran datan og TV`n, men han er sosial og hygger seg sammen med familien. Jeg har en 9 åring som til tider kan være en utfordring, men jeg skylder ikke på prepuberteten, han er bare sånn. (Jeg håper han vokser det av seg!) Noen sier at de bare gir opp tenåringene, men det blir for lettvint syns jeg... Det må da kunne gå an å forlange av en 13 åring at hun skal bli med på tur OG oppføre seg?? Greier hun ikke det, ja da blir det mindre data og TV tid. Enkelt og greit. Det kan være lurt å prøve å få henne til å utdype det hun sa om at dere er egoistiske... Kanskje har hun rett? Hvem vet, det kan være ting hun går å gnager på, men som hun aldri får snakket med noen om. ''Det må da kunne gå an å forlange av en 13 åring at hun skal bli med på tur OG oppføre seg??'' Hvorfor skal man tvinge noen med på en (ski)tur de ikke har lyst til? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rister på hodet Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Hele livet skylder vi på alderen til barna... treårstrass, prepubertet, tenåringstrass... Blir det ikke litt for dumt egentlig? Jeg har en 14 åring som overhodet ikke har disse faktene som du beskriver. Han liker seg foran datan og TV`n, men han er sosial og hygger seg sammen med familien. Jeg har en 9 åring som til tider kan være en utfordring, men jeg skylder ikke på prepuberteten, han er bare sånn. (Jeg håper han vokser det av seg!) Noen sier at de bare gir opp tenåringene, men det blir for lettvint syns jeg... Det må da kunne gå an å forlange av en 13 åring at hun skal bli med på tur OG oppføre seg?? Greier hun ikke det, ja da blir det mindre data og TV tid. Enkelt og greit. Det kan være lurt å prøve å få henne til å utdype det hun sa om at dere er egoistiske... Kanskje har hun rett? Hvem vet, det kan være ting hun går å gnager på, men som hun aldri får snakket med noen om. Herregud for et svar!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 ''Det må da kunne gå an å forlange av en 13 åring at hun skal bli med på tur OG oppføre seg??'' Hvorfor skal man tvinge noen med på en (ski)tur de ikke har lyst til? ''Hvorfor skal man tvinge noen med på en (ski)tur de ikke har lyst til?'' Jeg ser ikke noe poeng i å insistere på at turen må foregå på ski, men jeg synes så avgjort det er greit om foreldre forlanger at en trettenåring ikke tilbringer hele påska innendørs - i enten sofaen eller senga. Jeg tenker at foreldre ikke bør gi opp å påvirke ungdoms livsstil, enten det gjelder aktivitetsnivå, kosthold eller søvnvaner. Derimot synes jeg det er liten grunn til å bli overrasket over at tenåringer av og til gjør hva som helst for å slippe å forholde seg til krav fra omgivelsene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baldriansen Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Hele livet skylder vi på alderen til barna... treårstrass, prepubertet, tenåringstrass... Blir det ikke litt for dumt egentlig? Jeg har en 14 åring som overhodet ikke har disse faktene som du beskriver. Han liker seg foran datan og TV`n, men han er sosial og hygger seg sammen med familien. Jeg har en 9 åring som til tider kan være en utfordring, men jeg skylder ikke på prepuberteten, han er bare sånn. (Jeg håper han vokser det av seg!) Noen sier at de bare gir opp tenåringene, men det blir for lettvint syns jeg... Det må da kunne gå an å forlange av en 13 åring at hun skal bli med på tur OG oppføre seg?? Greier hun ikke det, ja da blir det mindre data og TV tid. Enkelt og greit. Det kan være lurt å prøve å få henne til å utdype det hun sa om at dere er egoistiske... Kanskje har hun rett? Hvem vet, det kan være ting hun går å gnager på, men som hun aldri får snakket med noen om. ''Enkelt og greit.'' Kanskje trådstarter skriver her fordi dette ikke går like enkelt og greit hos dem? Hvorfor er det så mye bedre å konstatere at "han er bare sånn", enn å "skylde på alderen"? Hvis trådstarters datter slett ikke har vært sånn tidligere, så HAR det kanskje noe med tenårene å gjøre? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 ''Hvorfor skal man tvinge noen med på en (ski)tur de ikke har lyst til?'' Jeg ser ikke noe poeng i å insistere på at turen må foregå på ski, men jeg synes så avgjort det er greit om foreldre forlanger at en trettenåring ikke tilbringer hele påska innendørs - i enten sofaen eller senga. Jeg tenker at foreldre ikke bør gi opp å påvirke ungdoms livsstil, enten det gjelder aktivitetsnivå, kosthold eller søvnvaner. Derimot synes jeg det er liten grunn til å bli overrasket over at tenåringer av og til gjør hva som helst for å slippe å forholde seg til krav fra omgivelsene. '' Jeg tenker at foreldre ikke bør gi opp å påvirke ungdoms livsstil, enten det gjelder aktivitetsnivå, kosthold eller søvnvaner. '' Joda, litt påvirkning er greit det,- men om mine tenåringer har mest lyst til å være inne en ferie istedetfor å leke happy kjernefamilie på tur og med Yatzy, så synes jeg det er greit. Det sagt, så har ikke jeg hatt ungdommer som har hatt vondt av sånt - de har som regel vært (noenlunde) aktive ellers - ikke sløvet foran TV'en 24*7. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 '' Jeg tenker at foreldre ikke bør gi opp å påvirke ungdoms livsstil, enten det gjelder aktivitetsnivå, kosthold eller søvnvaner. '' Joda, litt påvirkning er greit det,- men om mine tenåringer har mest lyst til å være inne en ferie istedetfor å leke happy kjernefamilie på tur og med Yatzy, så synes jeg det er greit. Det sagt, så har ikke jeg hatt ungdommer som har hatt vondt av sånt - de har som regel vært (noenlunde) aktive ellers - ikke sløvet foran TV'en 24*7. Jeg synes heller ikke at man trenger å bli overdrevent opptatt av hvor aktive de er i ferien dersom de er rimelig aktive til vanlig :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Hele livet skylder vi på alderen til barna... treårstrass, prepubertet, tenåringstrass... Blir det ikke litt for dumt egentlig? Jeg har en 14 åring som overhodet ikke har disse faktene som du beskriver. Han liker seg foran datan og TV`n, men han er sosial og hygger seg sammen med familien. Jeg har en 9 åring som til tider kan være en utfordring, men jeg skylder ikke på prepuberteten, han er bare sånn. (Jeg håper han vokser det av seg!) Noen sier at de bare gir opp tenåringene, men det blir for lettvint syns jeg... Det må da kunne gå an å forlange av en 13 åring at hun skal bli med på tur OG oppføre seg?? Greier hun ikke det, ja da blir det mindre data og TV tid. Enkelt og greit. Det kan være lurt å prøve å få henne til å utdype det hun sa om at dere er egoistiske... Kanskje har hun rett? Hvem vet, det kan være ting hun går å gnager på, men som hun aldri får snakket med noen om. ''Jeg har en 14 åring som overhodet ikke har disse faktene som du beskriver.'' Det hjelper det sikkert mye å lese 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 ''Jeg har en 14 åring som overhodet ikke har disse faktene som du beskriver.'' Det hjelper det sikkert mye å lese ''Det hjelper det sikkert mye å lese ;)'' *flirer* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.