Gå til innhold

13 åringen vil ingenting......

Gjest Kjedelig påske...he he

Anbefalte innlegg

trollemor;o)

''Jeg har en 14 åring som overhodet ikke har disse faktene som du beskriver.''

Det hjelper det sikkert mye å lese ;)

Hallo.... det enkleste er selvsagt å si at det er normalt, at det er alderen, at det går over, at det ikke er noe å gjøre med, du kan bare gi opp for dette er typisk for alderen osv.

Jeg skulle selvsagt skrevet det.

Jeg mener at det bør stilles krav til alle mennesker i alle aldre. Vi må slutte å skylde på tenåringsopprør, treårstrass osv.

Om det hjelper så var 14 åringen fryktelig vanskelig i 6-9 årsalderen. Vi har en 9 åring nå som er krevende på mange måter også. Hjalp det? Men vi jobber med det og skylder ikke på at det er alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• trollemor;o)

21

• Katt-ja

7

• frosken

5

• Angustia

4

trollemor;o)

''Det må da kunne gå an å forlange av en 13 åring at hun skal bli med på tur OG oppføre seg??''

Hvorfor skal man tvinge noen med på en (ski)tur de ikke har lyst til?

Nei ungdom trenger jo ikke frisk luft og mosjon. Det glemte jeg. La gjerne ungdommen din råtne foran tv`n og dataen du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Helt enig med deg!

Men jaggu kreves det litt av og til... :-)

Puh, endelig en som var enig. Har fått skikkelig motbør og blir mobbet for svaret mitt. Ja, det er krevende og ofte fryktelig fristende å bare la de sitte å glo i en skjerm og få fred og ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

''Hvorfor skal man tvinge noen med på en (ski)tur de ikke har lyst til?''

Jeg ser ikke noe poeng i å insistere på at turen må foregå på ski, men jeg synes så avgjort det er greit om foreldre forlanger at en trettenåring ikke tilbringer hele påska innendørs - i enten sofaen eller senga. Jeg tenker at foreldre ikke bør gi opp å påvirke ungdoms livsstil, enten det gjelder aktivitetsnivå, kosthold eller søvnvaner.

Derimot synes jeg det er liten grunn til å bli overrasket over at tenåringer av og til gjør hva som helst for å slippe å forholde seg til krav fra omgivelsene.

Det overrasker ikke meg at ungdom er slik, men det er blitt en sovepute for mange foreldre at "dette er typisk tenåringer og ikke noe å gjøre med"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

''Jeg har en 14 åring som overhodet ikke har disse faktene som du beskriver.''

Det hjelper det sikkert mye å lese ;)

Fint at du tar ei setning ut av svaret mitt og ler av den. Tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trollemor;o)

Herregud for et svar!!

Ok, jeg burde selvsagt svart at hun bare skulle drite i datteren, hun er tretten og alle trettenåringer er slik. Bare la henne råtne foran en skjerm, ikke still krav til henne på noe felt. BARE GI HENNE OPP, IKKE BRY DEG, DRIT I HENNE!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ungdom trenger jo ikke frisk luft og mosjon. Det glemte jeg. La gjerne ungdommen din råtne foran tv`n og dataen du.

'' La gjerne ungdommen din råtne foran tv`n og dataen du.''

Bevares. Du er ikke helt i vater, er du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg burde selvsagt svart at hun bare skulle drite i datteren, hun er tretten og alle trettenåringer er slik. Bare la henne råtne foran en skjerm, ikke still krav til henne på noe felt. BARE GI HENNE OPP, IKKE BRY DEG, DRIT I HENNE!!!!

''BARE GI HENNE OPP, IKKE BRY DEG, DRIT I HENNE!!!!''

Jeg er en av dem som uttrykte at det ikke var uanturlig for en 13-åring å "boikotte" påskeaktiviteter med familien. Det er en milevid forskjell mellom dette og overnevnte utsagn fra deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

black wealch

Puh, endelig en som var enig. Har fått skikkelig motbør og blir mobbet for svaret mitt. Ja, det er krevende og ofte fryktelig fristende å bare la de sitte å glo i en skjerm og få fred og ro.

Enig jeg også:)

Det er helt uaktuelt at min 14 åring skal være inne og i ro flere dager i strekk. Og som oftest blir det ok når vi kommer ut på tur etc. Alt for mange foreldre som gir opp og lar ungdommen sitte pal forran skjermen. Et samfunnsproblem faktisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt uaktuelt at min 14 åring skal være inne og i ro flere dager i strekk. Og som oftest blir det ok når vi kommer ut på tur etc. Alt for mange foreldre som gir opp og lar ungdommen sitte pal forran skjermen. Et samfunnsproblem faktisk :)

Joda, men spørsmålet fra ts var:

''Andre som kjenner seg igjen eller?''

Jeg har to eks-tenåringer som klarer seg aldeles strålende. De er like forskjellige som alle andre; den ene 13-åringen måtte jeg tvinge til å delta på familiedramaer, den andre 13-åringen stilte frivillig (men ofte surmulende) opp.

Nå kommer begge genuint gladelig i 80-årsdager, påskefestligheter, Yatsy-kveld med nevøer etc.

Budskapet er at det er håp i hengende snøre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det overrasker ikke meg at ungdom er slik, men det er blitt en sovepute for mange foreldre at "dette er typisk tenåringer og ikke noe å gjøre med"

''Det overrasker ikke meg at ungdom er slik, men det er blitt en sovepute for mange foreldre at "dette er typisk tenåringer og ikke noe å gjøre med"''

Som jeg har skrevet et annet sted i tråden, så mener jeg det er greit å forvente noe annet enn opphold i sofaen hele ferien for en tenåring. Samtidig mener jeg at det er noe med å velge sine kamper med omhu. Om en ungdom som til vanlig er aktiv, velger en passiv ferie, så hadde jeg kanskje valgt å ikke lage for mye styr ut av det. Jeg hadde heller ikke insistert på at ungdommen måtte bli med på skitur med foreldrene, men derimot hadde jeg nok insistert på en tur ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare le du

''bare le du''

Skjønner at du synes det er litt kjipt med en slik flirekommentar. Det var en spontan reaksjon fra min side; Elextras kommentar var ganske passende i forhold til ett element i innlegget ditt, men jeg kunne godt ha avstått fra min respons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trollemor;o)

'' La gjerne ungdommen din råtne foran tv`n og dataen du.''

Bevares. Du er ikke helt i vater, er du?

Jeg er meget oppgående og i vater, men er uenig med de flertallet i denne tråden. Jeg beklager det altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Ah, herlig!!! Det er jo nettopp det, at når de først kommer seg ut så syns de faktisk at det er ganske koselig. Så får de kjenne at det er litt bedre å sitte foran TV/data etterpå. De er vel egntlig ikke noe annerledes enn voksne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Ah, herlig!!! Det er jo nettopp det, at når de først kommer seg ut så syns de faktisk at det er ganske koselig. Så får de kjenne at det er litt bedre å sitte foran TV/data etterpå. De er vel egntlig ikke noe annerledes enn voksne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også enig med deg. I det meste jaffall.

Selv om jeg syns det må være lov å trøste seg med at noen "nykker og fakter" ungene får er alderstypiske innimellom. Og at det stort sett går over. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...