Gå til innhold

13 åringen vil ingenting......

Gjest Kjedelig påske...he he

Anbefalte innlegg

Ah, herlig!!! Det er jo nettopp det, at når de først kommer seg ut så syns de faktisk at det er ganske koselig. Så får de kjenne at det er litt bedre å sitte foran TV/data etterpå. De er vel egntlig ikke noe annerledes enn voksne?

Jeg kan huske ganske glassklart de følelsene jeg hadde selv. Og jeg synes fortsatt ikke noe om voksnes tvang ovenfor meg i den retning, det er nå mer enn 25 år siden.. Nei, jeg husker ikke de turene som koselige i ettertid. Jeg husker bare kaklinga og de voksnes meninger (om meg) Den dag i dag synes jeg den og den læreren er en gjennomført ?=¤#=¤(/&¤/9+0+ te. Blind som en mullvarp.

Det var ikke plass i meg til den type "morro" den gangen. At jeg I DAG setter pris på slikt er fordi jeg har vært fri til å velge selv. Men det var ganske mange år uten fordi aversjonen fra den gangen mot skau, maur og "familiehygge" satt i.

Så tvang er ikke så smart. Å stille krav er jo greit, men på de tingene som er viktige; stå opp på morran, gjør skolearbeidet, te deg som folk.

Fjortiser har noen ganger nok med hodet sitt. Og det handler ikke nødvendigvis om å "sitte forran skjermen" hele døgnet. Avtaler må jo være bedre, vi drar på tur og det er greit at du er hjemme med ditt. Men den og den dagen skal du være med oss fordi vi har lyst å være sammen med deg! Så er de forberedt og innstilt på å "betale" for luksusen av å slippe kjipe turer med å være tilstede ved en annen anledning.

Kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• trollemor;o)

21

• Katt-ja

7

• frosken

5

• Angustia

4

Jeg er meget oppgående og i vater, men er uenig med de flertallet i denne tråden. Jeg beklager det altså.

Det er greit at du ikke er enig med en del av oss i denne tråden.

Når du sier at jeg "bare skal la ungdommen min råtne foran TV'en" er det jeg tviler på om du er helt i vater. Særlig sympatisk kommentar var det i hvert fall ikke - og et underlig, aggresivt svar på en kommentar som jeg såvidt jeg husker hverken var sur eller uhøflig.

Det passer også svært dårlig på min ungdom - han kan nok sitte mye foran TV/Playstation/PC - men om jeg hadde bedt ham om å trene hadde jeg nok fått så hatten passer. Han trener mer enn jeg noen gang har gjort - og det har han gjort hele veien siden han var 6 år. Utendørs, året igjennom.

Det er imidlertid mange år siden han sluttet å gå på tur med sitt opphav - og det er faktisk veldig normalt. De fleste går gjerne 10 meter foran eller 10 meter bak for ikke å assosieres med familien. I enn viss periode.

Jeg har aldri syntes det er særlig vits i å tvinge noen med på noe som i utgangspunktet skal være en hyggelig ting, hvis ikke de har lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit at du ikke er enig med en del av oss i denne tråden.

Når du sier at jeg "bare skal la ungdommen min råtne foran TV'en" er det jeg tviler på om du er helt i vater. Særlig sympatisk kommentar var det i hvert fall ikke - og et underlig, aggresivt svar på en kommentar som jeg såvidt jeg husker hverken var sur eller uhøflig.

Det passer også svært dårlig på min ungdom - han kan nok sitte mye foran TV/Playstation/PC - men om jeg hadde bedt ham om å trene hadde jeg nok fått så hatten passer. Han trener mer enn jeg noen gang har gjort - og det har han gjort hele veien siden han var 6 år. Utendørs, året igjennom.

Det er imidlertid mange år siden han sluttet å gå på tur med sitt opphav - og det er faktisk veldig normalt. De fleste går gjerne 10 meter foran eller 10 meter bak for ikke å assosieres med familien. I enn viss periode.

Jeg har aldri syntes det er særlig vits i å tvinge noen med på noe som i utgangspunktet skal være en hyggelig ting, hvis ikke de har lyst.

Jeg er helt enig med deg. Både i at det mange ungdommer på ingen måte råtner foran skjermen selv om de ikke går på skitur med familien, og i at man som regel ikke oppnår hygge eller harmoni ved å bruke tvang.

Jeg har mer tro på moderat forhandling, slik jeg skrev i hovedsvaret mitt, og som EnolaGay også foreslår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, herlig!!! Det er jo nettopp det, at når de først kommer seg ut så syns de faktisk at det er ganske koselig. Så får de kjenne at det er litt bedre å sitte foran TV/data etterpå. De er vel egntlig ikke noe annerledes enn voksne?

''Det er jo nettopp det, at når de først kommer seg ut, så synes de faktisk at det er ganske koselig.''

Det er nok ingen absolutt sannhet, så lenge vi snakker om familieturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Fint at du tar ei setning ut av svaret mitt og ler av den. Tusen takk.

''Fint at du tar ei setning ut av svaret mitt og ler av den.''

Jeg ler ikke av den, jeg satte en "blunkesmiley" bak den fordi jeg synes det var et ganske typisk svar, som altså hjelper trådstarter lite. Ser du utdyper det litt nedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg. Både i at det mange ungdommer på ingen måte råtner foran skjermen selv om de ikke går på skitur med familien, og i at man som regel ikke oppnår hygge eller harmoni ved å bruke tvang.

Jeg har mer tro på moderat forhandling, slik jeg skrev i hovedsvaret mitt, og som EnolaGay også foreslår.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Det er jo nettopp det, at når de først kommer seg ut, så synes de faktisk at det er ganske koselig.''

Det er nok ingen absolutt sannhet, så lenge vi snakker om familieturer.

''Det er nok ingen absolutt sannhet, så lenge vi snakker om familieturer.''

Kanskje, _kanskje_ om man kunne være helt garantert at det er null sjanse for at noen kan observere en ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele livet skylder vi på alderen til barna... treårstrass, prepubertet, tenåringstrass...

Blir det ikke litt for dumt egentlig?

Jeg har en 14 åring som overhodet ikke har disse faktene som du beskriver. Han liker seg foran datan og TV`n, men han er sosial og hygger seg sammen med familien.

Jeg har en 9 åring som til tider kan være en utfordring, men jeg skylder ikke på prepuberteten, han er bare sånn. (Jeg håper han vokser det av seg!)

Noen sier at de bare gir opp tenåringene, men det blir for lettvint syns jeg... Det må da kunne gå an å forlange av en 13 åring at hun skal bli med på tur OG oppføre seg?? Greier hun ikke det, ja da blir det mindre data og TV tid. Enkelt og greit.

Det kan være lurt å prøve å få henne til å utdype det hun sa om at dere er egoistiske... Kanskje har hun rett? Hvem vet, det kan være ting hun går å gnager på, men som hun aldri får snakket med noen om.

Går dine unger ut hvis du sier at nå får dere ikke lov å være inne, men får komme dere ut en tur? Min yngste hadde steilet litt hvis jeg hadde fortalt ham at han måtte gå ut. Han er egentlig av det aktive slaget og er stadig på farten, men i påsken var ingen kompiser hjemme og jeg må bare tilstå at han satt mye ved dataen hele påsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Jeg kan huske ganske glassklart de følelsene jeg hadde selv. Og jeg synes fortsatt ikke noe om voksnes tvang ovenfor meg i den retning, det er nå mer enn 25 år siden.. Nei, jeg husker ikke de turene som koselige i ettertid. Jeg husker bare kaklinga og de voksnes meninger (om meg) Den dag i dag synes jeg den og den læreren er en gjennomført ?=¤#=¤(/&¤/9+0+ te. Blind som en mullvarp.

Det var ikke plass i meg til den type "morro" den gangen. At jeg I DAG setter pris på slikt er fordi jeg har vært fri til å velge selv. Men det var ganske mange år uten fordi aversjonen fra den gangen mot skau, maur og "familiehygge" satt i.

Så tvang er ikke så smart. Å stille krav er jo greit, men på de tingene som er viktige; stå opp på morran, gjør skolearbeidet, te deg som folk.

Fjortiser har noen ganger nok med hodet sitt. Og det handler ikke nødvendigvis om å "sitte forran skjermen" hele døgnet. Avtaler må jo være bedre, vi drar på tur og det er greit at du er hjemme med ditt. Men den og den dagen skal du være med oss fordi vi har lyst å være sammen med deg! Så er de forberedt og innstilt på å "betale" for luksusen av å slippe kjipe turer med å være tilstede ved en annen anledning.

Kanskje?

Siste avsnitt, ja!! Jeg mener jo ikke at de SKAL være med hver gang og på alt mulig, men trådstarter skrev at 13 pringen ikke ville være med på noe. Tror jeg kom litt skjevt ut i denne tråden gitt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste avsnitt, ja!! Jeg mener jo ikke at de SKAL være med hver gang og på alt mulig, men trådstarter skrev at 13 pringen ikke ville være med på noe. Tror jeg kom litt skjevt ut i denne tråden gitt ;-)

Fort gjort skriftlig på forum. Been there... :0D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

Komme litt skjevt ut? Eller en/ei misforstår det en sier, og så føyer resten seg på. så må du forsvare deg- og så mener de andre at du sa det og det. Så må du forvare deg ennå mer.... osv. (obs: har ikke lest hele tråden selv. Snakker generelt her)

Ikke noe å bry seg om. Folk må visst ha noe å gjøre. Og er det noen som kan "tas" så ønskes det hjertelig velkommen. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komme litt skjevt ut? Eller en/ei misforstår det en sier, og så føyer resten seg på. så må du forsvare deg- og så mener de andre at du sa det og det. Så må du forvare deg ennå mer.... osv. (obs: har ikke lest hele tråden selv. Snakker generelt her)

Ikke noe å bry seg om. Folk må visst ha noe å gjøre. Og er det noen som kan "tas" så ønskes det hjertelig velkommen. ;-)

''Komme litt skjevt ut? Eller en/ei misforstår det en sier, og så føyer resten seg på. så må du forsvare deg- og så mener de andre at du sa det og det. Så må du forvare deg ennå mer.... osv. (obs: har ikke lest hele tråden selv. Snakker generelt her)

Ikke noe å bry seg om. Folk må visst ha noe å gjøre. Og er det noen som kan "tas" så ønskes det hjertelig velkommen. ;-)''

Velkommen til DOL, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Går dine unger ut hvis du sier at nå får dere ikke lov å være inne, men får komme dere ut en tur? Min yngste hadde steilet litt hvis jeg hadde fortalt ham at han måtte gå ut. Han er egentlig av det aktive slaget og er stadig på farten, men i påsken var ingen kompiser hjemme og jeg må bare tilstå at han satt mye ved dataen hele påsken.

Som sagt et annet sted i tråden, jeg kom nok litt skjevt ut her i denne tråden... Mine unger er ikke bedre enn andre unger, PÅ NOEN MÅTE, men innimellom tvinger vi de ut og vi har hatt positive opplevelser ved det.

Men å jage de ut uten å være med selv, nei det funker ikke.

Jeg er nok mye mer moderat enn det som kom ut her..

Men jeg syns at denne 13 åringen det var snakk om i hovedinnlegget godt kunne vært med på en liten spasertur uten å lage kvalme. Jeg mener ikke hver dag, men en sjeeelden gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trollemor;o)

;-) Jeg tar meg ikke nær av det, det er bare DOL.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Joda, men spørsmålet fra ts var:

''Andre som kjenner seg igjen eller?''

Jeg har to eks-tenåringer som klarer seg aldeles strålende. De er like forskjellige som alle andre; den ene 13-åringen måtte jeg tvinge til å delta på familiedramaer, den andre 13-åringen stilte frivillig (men ofte surmulende) opp.

Nå kommer begge genuint gladelig i 80-årsdager, påskefestligheter, Yatsy-kveld med nevøer etc.

Budskapet er at det er håp i hengende snøre ;)

Ja, jeg kjente meg ikke heeelt igjen, og ville ikke godtatt at de aldri var med på noenting. Merkelig nok er ikke ungene våre flaue av å bli sett sammen med oss, men så er vi jo vanvittig kule også da

Blunkesmilefjæs!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt et annet sted i tråden, jeg kom nok litt skjevt ut her i denne tråden... Mine unger er ikke bedre enn andre unger, PÅ NOEN MÅTE, men innimellom tvinger vi de ut og vi har hatt positive opplevelser ved det.

Men å jage de ut uten å være med selv, nei det funker ikke.

Jeg er nok mye mer moderat enn det som kom ut her..

Men jeg syns at denne 13 åringen det var snakk om i hovedinnlegget godt kunne vært med på en liten spasertur uten å lage kvalme. Jeg mener ikke hver dag, men en sjeeelden gang.

Det har regnet omtrent hele tiden her og jeg går ikke ut for jeg blir så bløt at jeg blir dårlig. Og min var hos en kompis i to dager, men jeg tror de var inne da også.

Men min er vanligvis ute omtrent hver dag, de henger på sløyfa dvs gamle trikkesløyfa og det gjorde jeg også da jeg var på den alderen og han har med skateboardet og han løper endel så at min var inne hele påsken uten når han stakk i butikken for meg så er det greit. Og blir det for mye inne så løper han tre ganger rundt kvartalet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Det har regnet omtrent hele tiden her og jeg går ikke ut for jeg blir så bløt at jeg blir dårlig. Og min var hos en kompis i to dager, men jeg tror de var inne da også.

Men min er vanligvis ute omtrent hver dag, de henger på sløyfa dvs gamle trikkesløyfa og det gjorde jeg også da jeg var på den alderen og han har med skateboardet og han løper endel så at min var inne hele påsken uten når han stakk i butikken for meg så er det greit. Og blir det for mye inne så løper han tre ganger rundt kvartalet ;)

Poenget var vel at denne 13 pringen ikke ville gjøre noenting. Om ellers aktive barn og unge ikke blir med på en tur eller ti spiller vel ingen rolle. Det viktigste er at der er litt ute og i aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kjente meg ikke heeelt igjen, og ville ikke godtatt at de aldri var med på noenting. Merkelig nok er ikke ungene våre flaue av å bli sett sammen med oss, men så er vi jo vanvittig kule også da

Blunkesmilefjæs!!!!

Nettopp! (Tror egentlig vi er ganske så enige, men "debatten" kom litt skeivt ut). ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollemor du....

Nei ungdom trenger jo ikke frisk luft og mosjon. Det glemte jeg. La gjerne ungdommen din råtne foran tv`n og dataen du.

Råtne foran data og tv hehe.....flåsete sagt ,alle er ikke like aktive,og hvorfor i all vide verden skal en tvinges ut på en skitur som garantert er driit kjedelig????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Råtne foran data og tv hehe.....flåsete sagt ,alle er ikke like aktive,og hvorfor i all vide verden skal en tvinges ut på en skitur som garantert er driit kjedelig????

oj....trodde vi var ferdig med denne diskusjonen jeg. Du får lese svarene mine til de andre dersom du er intereeserti hva jeg mener.

Jeg gidder ikke diskutere dette mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...