Gå til innhold

Glidende overgang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var hypoman kommuniserte jeg med trær, men det er mange som har et nært og intenst forhold til naturen uten at det blir betraktet som sykdom. Da jeg var hypoman følte jeg enorm kjærlighet ovenfor menneskeheten, men det er mange som har stor kjærlighetsevne. Da jeg var hypoman var jeg sosial og snakket som en foss, men det er mange friske som er slik også. Så hva er friskt og hva er sykt? Når det gjelder BP, er det slik at det blir regnet som sykt når de gode periodene avløses av depresjon?

Akkurat nå har jeg lyst til å sløyfe alle medisiner for å se hvordan det går, men jeg er for redd til å prøve. Skulle så gjerne hatt hypomaniene tilbake! Akkurat nå føles det kjedelig å bare være "normal".

Videoannonse
Annonse
Gjest Ksenia
Skrevet

Det er vel når det går ut over jobb, familieliv og eller annet sosialt liv det blir sykelig. Hvis man ikke kan (har evnen til å) fungere i en jobb/studier, ta seg av familie eller leve i et godt kjærlighetsforhold er man syk sier NHD, det er funksjonen som avgjør sykeligheten.

Skrevet

Hadde du ingen negative følelser i etterkant av hypomanien? Ingenting du gjorde som du angret på eller som familien din reagerte negativt på?

Hvordan går det forresten med alkoholinntaket ditt? Klarer du å begrense deg?

Jeg får assosiasjoner til de positive sidene ved rus når jeg leser det du skriver om hypomani. Kanskje begge deler innebærer en virkelighetsflukt?

Skrevet

Hadde du ingen negative følelser i etterkant av hypomanien? Ingenting du gjorde som du angret på eller som familien din reagerte negativt på?

Hvordan går det forresten med alkoholinntaket ditt? Klarer du å begrense deg?

Jeg får assosiasjoner til de positive sidene ved rus når jeg leser det du skriver om hypomani. Kanskje begge deler innebærer en virkelighetsflukt?

Jo da. Jeg har hatt mange negative følelser etter en hypomani. Det er sikkert. Og ja eg har angret.

Når det gjelder alkohol har jeg klart å begrense meg noe. Jeg skriver ned alt jeg drikker slik at jeg ikke skal lure meg selv. Jeg har moralske kvaler. Jeg skammer meg. Jeg er lei meg. Jeg er sint på meg selv. Føler hvor ødeleggende dette er.

Hypomani og alkoholinntak er virkelighetsflukt. Det tror jeg du har rett i. Nå skal jeg gjennomføre eksperimentet som psykiateren min ba meg om å gjøre. Drikke en pils og så skrive ned alt jeg føler og tenker.

Takk for at du bryr deg!

Skrevet

Det er vel når det går ut over jobb, familieliv og eller annet sosialt liv det blir sykelig. Hvis man ikke kan (har evnen til å) fungere i en jobb/studier, ta seg av familie eller leve i et godt kjærlighetsforhold er man syk sier NHD, det er funksjonen som avgjør sykeligheten.

Kan jeg da konkludere med at jeg aldri har hatt en hypomani ettersom jeg har fungert veldig bra i disse periodene? Nei, det er ikke sant. Jeg har driti meg ut økonomisk og seksuelt. Jeg har bekymret min mor. Jeg har vært for fortrolig. Jeg har kjørt som en gris. Vet ikke jeg. Jeg drømmer meg allikevel tilbake.

Skrevet

Jo da. Jeg har hatt mange negative følelser etter en hypomani. Det er sikkert. Og ja eg har angret.

Når det gjelder alkohol har jeg klart å begrense meg noe. Jeg skriver ned alt jeg drikker slik at jeg ikke skal lure meg selv. Jeg har moralske kvaler. Jeg skammer meg. Jeg er lei meg. Jeg er sint på meg selv. Føler hvor ødeleggende dette er.

Hypomani og alkoholinntak er virkelighetsflukt. Det tror jeg du har rett i. Nå skal jeg gjennomføre eksperimentet som psykiateren min ba meg om å gjøre. Drikke en pils og så skrive ned alt jeg føler og tenker.

Takk for at du bryr deg!

''Jeg har moralske kvaler. Jeg skammer meg. Jeg er lei meg. Jeg er sint på meg selv. Føler hvor ødeleggende dette er.

''

Håper påsken har gått bra mht alkohol. At du har fortsatt med å skrive ned alt samt reflektere over hva som skjer med deg når du drikker.

Jeg tror det er bra at du er lei deg og skammer deg over alkoholmisbruket; disse følelsene kan være med på å motivere deg til å ta et oppgjør med den delen av deg selv som velger misbruket og selvødeleggelsen. Når du har lagt misbruket bak deg, så kan du også legge skammen og andre vanskelige følelser knyttet til dette bak deg.

(Som jeg har sagt før, så maser jeg fælt om dette med alkohol siden du har barn. Jeg vet ikke hvor gamle barna dine er, men så lenge de er hjemmeboende så fortjener de å ha en edru mor. )

Fortsatt god påske :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er i hvert fall ikke friskt å kommunisere med trær.

Synes absolutt ikk edu skal gjøre nye forsøk uten medisin.

Gjest Pilka
Skrevet

Jeg synes det høres interessant ut med skogkommunikasjon. Det er ikke verre enn å snakke med hester.

Skrevet

Har du ikke hørt om tree hugging? :-)

Skrevet

Jeg synes det høres interessant ut med skogkommunikasjon. Det er ikke verre enn å snakke med hester.

Hestene vrinsker og pruster, trærne har en mørk stemme. Skremmende fra tid til annen. De kom så nær meg. Skulle på en måte ta over meg.

Gjest treet
Skrevet

''Det er i hvert fall ikke friskt å kommunisere med trær.''

Tror du er inne på noe der. Jeg har også snakket med trærne og følt at de var de eneste vennene jeg har. Dette var da jeg var syk og mest når jeg var hypoman. Da slo fargene om og jeg har aldri sett en så vakker natur :-).

Når jeg begynner å snakke med trær neste gang, skal jeg ta dette som et sykdomstegn.

Gjest Pilka
Skrevet

Kan jeg da konkludere med at jeg aldri har hatt en hypomani ettersom jeg har fungert veldig bra i disse periodene? Nei, det er ikke sant. Jeg har driti meg ut økonomisk og seksuelt. Jeg har bekymret min mor. Jeg har vært for fortrolig. Jeg har kjørt som en gris. Vet ikke jeg. Jeg drømmer meg allikevel tilbake.

Slik du beskriver disse periodene så er de sykelige. Du fungerer ikke slik som forventet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...