Gjest butikkeier Skrevet 6. april 2012 Skrevet 6. april 2012 Det gjelder ikke egentlig den ansatte, men vedkommendes onkel. Onkelen har vært i kunde min virksomhet 2-3 ganger, men ikke gjort fullt opp for seg. Onkelen har fått også utstedt faktura, noe vi vanligvis ikke gjør. Fakturaen gikk til inkasso for over et år siden, og før jul flyttet onkelen utenlands. Jeg føler jeg kan se langt etter de pengene nå, og har mest lyst til å be den ansatte om å presse litt på onkelen. Spørsmålet mitt er bare om dette er ufint, saken er overlatt inkassobyrået, og den ansatte har jo ikke personlig noe ansvar for hva onkelen gjør. Kan jeg be den ansatte om å ta kontakt med onkelen, eller er det å tråkke over en grense? 0 Siter
Bookworm Skrevet 6. april 2012 Skrevet 6. april 2012 ''Kan jeg be den ansatte om å ta kontakt med onkelen, eller er det å tråkke over en grense?'' Det hadde jeg ikke satt pris på, jeg synes ikke din ansatte har noe som helst ansvar i forhold til onkelen...onkelen skal være en helt alminnelig kunde som alle andre kunder du har. Synes det er et enormt press du legger på din ansatte i så fall. 0 Siter
Lillemus Skrevet 6. april 2012 Skrevet 6. april 2012 Er det den ansatte som har gitt onkelen sin faktura i strid med regelen? Om dette ikke er tilfelle skal du selvfølgelig ikke stille denne til noe som helst ansvar for det onkelen har gjort. Du er da heller ikke ansvarlig for det dine slektninger gjør. Sannsynligvis synes den ansatte at dette er fryktelig flaut og pinlig. 0 Siter
Gjest butikkeier Skrevet 6. april 2012 Skrevet 6. april 2012 ''Kan jeg be den ansatte om å ta kontakt med onkelen, eller er det å tråkke over en grense?'' Det hadde jeg ikke satt pris på, jeg synes ikke din ansatte har noe som helst ansvar i forhold til onkelen...onkelen skal være en helt alminnelig kunde som alle andre kunder du har. Synes det er et enormt press du legger på din ansatte i så fall. Når jeg skriver ta kontakt så høres det ut som jeg ber den ansatte spore opp onkelen. De har kontakt flere ganger i uka, den ansatte er gift med onkelens datter. Så onkelen er egentlig ikke onkel heller.. Prøvde å skrive om litt. Det er min ansattes svigerfar som skylder oss penger. Men jeg er altså veldig usikker på om jeg kan be den ansatte si noe. 0 Siter
Gjest butikkeier Skrevet 6. april 2012 Skrevet 6. april 2012 Er det den ansatte som har gitt onkelen sin faktura i strid med regelen? Om dette ikke er tilfelle skal du selvfølgelig ikke stille denne til noe som helst ansvar for det onkelen har gjort. Du er da heller ikke ansvarlig for det dine slektninger gjør. Sannsynligvis synes den ansatte at dette er fryktelig flaut og pinlig. Jeg er enig, den ansatte synes nok det er pinlig - i den grad hun vet noe om det.... Jeg har nemlig ikke sagt noe. Vet ikke hvem som ga fakturaen eller godkjente dette. Her er forøvrig historien, jeg prøvde å skrive om, men da ble ikke problemstillingen helt korrekt: Når jeg skriver ta kontakt så høres det ut som jeg ber den ansatte spore opp onkelen. De har kontakt flere ganger i uka, den ansatte er gift med onkelens datter. Så onkelen er egentlig ikke onkel heller.. Det er altså min ansattes svigerfar som skylder penger. 0 Siter
Lillemus Skrevet 6. april 2012 Skrevet 6. april 2012 Jeg er enig, den ansatte synes nok det er pinlig - i den grad hun vet noe om det.... Jeg har nemlig ikke sagt noe. Vet ikke hvem som ga fakturaen eller godkjente dette. Her er forøvrig historien, jeg prøvde å skrive om, men da ble ikke problemstillingen helt korrekt: Når jeg skriver ta kontakt så høres det ut som jeg ber den ansatte spore opp onkelen. De har kontakt flere ganger i uka, den ansatte er gift med onkelens datter. Så onkelen er egentlig ikke onkel heller.. Det er altså min ansattes svigerfar som skylder penger. Hvis noen hadde kommet og antydet at jeg skulle ta ansvar for noe min svigerfar hadde gjort så hadde jeg trodd vedkommende var sprøyte gal. Ærlig talt - ser du ikke selv at dette blir fullstendig feil?! 0 Siter
Gjest butikkeier Skrevet 6. april 2012 Skrevet 6. april 2012 Er det den ansatte som har gitt onkelen sin faktura i strid med regelen? Om dette ikke er tilfelle skal du selvfølgelig ikke stille denne til noe som helst ansvar for det onkelen har gjort. Du er da heller ikke ansvarlig for det dine slektninger gjør. Sannsynligvis synes den ansatte at dette er fryktelig flaut og pinlig. Den ansatte har også en venninne som ikke betaler inkassoen sin..... Jeg synes også dette er pinlig, men svaret er uten tvil å understreke gang på gang at vi ikke gir ut faktura. 0 Siter
Gjest butikkeier Skrevet 6. april 2012 Skrevet 6. april 2012 Hvis noen hadde kommet og antydet at jeg skulle ta ansvar for noe min svigerfar hadde gjort så hadde jeg trodd vedkommende var sprøyte gal. Ærlig talt - ser du ikke selv at dette blir fullstendig feil?! Ok, om du leser det slik at jeg har tenkt å be den ansatte ta ansvar for "onkelens" manglende betaling så leser du helt på tvers, og behøver ikke prøve svare. Du prøver jo ikke engang å forstå. 0 Siter
Gjest ambrose Skrevet 6. april 2012 Skrevet 6. april 2012 Den ansatte har også en venninne som ikke betaler inkassoen sin..... Jeg synes også dette er pinlig, men svaret er uten tvil å understreke gang på gang at vi ikke gir ut faktura. Hvem var det som ga fakturaen til din ansattes venninne? 0 Siter
Gjest butikkeieren Skrevet 6. april 2012 Skrevet 6. april 2012 Hvem var det som ga fakturaen til din ansattes venninne? Det vet jeg ikke. 0 Siter
Gjest ambrose Skrevet 6. april 2012 Skrevet 6. april 2012 Det vet jeg ikke. Har du forsøkt å finne det ut? 0 Siter
Gjest butikkeier Skrevet 6. april 2012 Skrevet 6. april 2012 Hvis noen hadde kommet og antydet at jeg skulle ta ansvar for noe min svigerfar hadde gjort så hadde jeg trodd vedkommende var sprøyte gal. Ærlig talt - ser du ikke selv at dette blir fullstendig feil?! I hovedinnlegget skrev jeg dette: ''den ansatte har jo ikke personlig noe ansvar for hva onkelen gjør.'' Likevel svarer du slik du gjør. vet du hva Lillemus, du er nøyaktig slik jeg husker deg, og en av grunnene til at jeg kuttet ut dol i fjor etter mange år her inne. Helt seriøst. 0 Siter
Gjest butikkeieren Skrevet 6. april 2012 Skrevet 6. april 2012 Har du forsøkt å finne det ut? Det er gått flere år, så jeg tror ikke det lar seg gjøre nå. 0 Siter
Gjest ambrose Skrevet 6. april 2012 Skrevet 6. april 2012 Det er gått flere år, så jeg tror ikke det lar seg gjøre nå. Ok. Er det snakk om store summer, dette? 0 Siter
Gjest butikkeier Skrevet 6. april 2012 Skrevet 6. april 2012 Ok. Er det snakk om store summer, dette? Alt er relativt, men det er definitivt snakk om varer som ikke kan leveres tilbake. Som sagt, svaret har jeg nok gitt allerede, vi må bare være strenge på fakturaer, uansett om det gjelder familie og venner. Det er også snakk om varer som gir honorar til andre ansatte, altså tjenester som utføres. Så jeg har betalt både lønn og materiale for tjenestene. 0 Siter
Gjest ambrose Skrevet 6. april 2012 Skrevet 6. april 2012 Alt er relativt, men det er definitivt snakk om varer som ikke kan leveres tilbake. Som sagt, svaret har jeg nok gitt allerede, vi må bare være strenge på fakturaer, uansett om det gjelder familie og venner. Det er også snakk om varer som gir honorar til andre ansatte, altså tjenester som utføres. Så jeg har betalt både lønn og materiale for tjenestene. Ok. Jeg tror at jeg ville latt inkassobyrået ta seg av saken og ikke blandet inn den ansatte - men gitt klar og tydelig beskjed til alle ansatte om at _ingen_ kreditt (og unntak forøvrig) gis til kunder - og at det er likt for absolutt alle. Hadde selv en kjip opplevelse der jeg jobber, og etter denne episoden blir det nå praktisert slik - da slipper man slike episoder. Kjipt at du opplever dette er det uansett. 0 Siter
BobbyPeru Skrevet 6. april 2012 Skrevet 6. april 2012 Det er omtrent som å sette gaffelen i en eregert penis og trygle om å bli knullet etterpå. Eller, som tvinge barn inn i et bursdagsselskap med hagle til den utåelige datteren Eller, som med fullt overlegg fyre av en skikkelig kanon (fis), mens du ligger med din store kjærlighet for første gang... Ja, ja - jeg tror du vet hvor jeg vil. Å presse den ansatte er å drite på draget. 0 Siter
tonie Skrevet 6. april 2012 Skrevet 6. april 2012 Det kan du da ikke gjøre. Dette er ikke noe din ansatte skal lide for. Han har ikke gjort noe galt. Ville du satt pris på å bli kontaktet for å ordne opp i din svigermors inkassosaker? 0 Siter
Lillemus Skrevet 6. april 2012 Skrevet 6. april 2012 I hovedinnlegget skrev jeg dette: ''den ansatte har jo ikke personlig noe ansvar for hva onkelen gjør.'' Likevel svarer du slik du gjør. vet du hva Lillemus, du er nøyaktig slik jeg husker deg, og en av grunnene til at jeg kuttet ut dol i fjor etter mange år her inne. Helt seriøst. Hvis du er helt på det rene med at den ansatte ikke har noe ansvar for hva onkelen/svigerfaren har gjort, hvorfor tenker du å be vedkommende om å få ham til å betale da? Da er det vel bedre å bruke en annen ansatt til dette om du har tenkt å gjøre det. 0 Siter
Angustia Skrevet 6. april 2012 Skrevet 6. april 2012 ''Kan jeg be den ansatte om å ta kontakt med onkelen, eller er det å tråkke over en grense?'' Syns du svarer greit på ditt eget spørsmål her: ''Spørsmålet mitt er bare om dette er ufint, saken er overlatt inkassobyrået, og den ansatte har jo ikke personlig noe ansvar for hva onkelen gjør.'' Ergo: Ja, det er ufint. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.