Gå til innhold

Snikende eller som lyn fra klar himmel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I det siste har jeg tenkt mye på om lidelsen schizofreni kunne vært oppdaget på et tidligere stadium i livet mitt og derved kanskje stoppet/behandlet i tide.

Finnes det noen typiske tegn som predikerer for psykose og schizofreni før en faktisk får en psykose? Kunne det vært fanget opp i ungdommen eller allerede i barndommen?

Jeg lurer også på hva som er en ”typisk” utvikling av schizofreni. Kommer det som regel snikende eller vanligst på bakgrunn av en "overrumplende" psykose?

Jo mer jeg lærer om schizofreni jo mer skjønner jeg at det er en mangefasettert lidelse, så det er kanskje vanskelig å svare på, men jeg prøver meg med et spørsmål likevel.

Videoannonse
Annonse
Gjest SMIRnøff
Skrevet

Mener jeg har lest at de psykosene som kommer snikende ofte er mer langsiktige og på det viset alvorlige, mens de som kommer dettende i hodet på en er mer kortvarige. Men det er vel ingen regel dette heller...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...