Gå til innhold

Det er vondt

Anbefalte innlegg

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Når ingen forstår / skjønner at du sliter / er psyk.

Når man har vært i psykiatrien i årevis, må gå på medikamenter og og og...

Snakker ikke om folk på nettet altså, men ellers.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opplever du at menneskene i psykiatrien ikke forstår deg?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Opplever du at menneskene i psykiatrien ikke forstår deg?

Jo, i alle fall delvis... tenkte mer på de andre jeg har rundt meg, familie...

Men ang. det med psykiatrien, så kan det jo hende de tar feil da. At jeg egnetlig ikke sliter/er psyk. At jeg har lurt dem eller noe... kanskje jeg har munchausen...

Så det er faktisk også ganske vanskelig å bli "forstått"...

Ofte skjønner jeg ikke poenget i det hele tatt, med "alt"...

Gjest melmøll
Skrevet

Jeg vet at det er vondt, men jeg kan tenke meg at det er vanskelig for folk som aldri har opplevd å slite psykisk å forstå. Det vi kan forvente er vel respekt.

Når jeg er frisk ser jeg hvor syk jeg har vært, men jeg har problemer med å forstå hvorfor jeg tenkte og følte som jeg gjorde....

Bella Dotte
Skrevet

Men ang. det med psykiatrien, så kan det jo hende de tar feil da. At jeg egnetlig ikke sliter/er psyk. At jeg har lurt dem eller noe... kanskje jeg har munchausen...

Om du har det ene eller det andre... I alle fall har du problemer som burde tas på alvor av din(e) behandler(e).

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Jeg vet at det er vondt, men jeg kan tenke meg at det er vanskelig for folk som aldri har opplevd å slite psykisk å forstå. Det vi kan forvente er vel respekt.

Når jeg er frisk ser jeg hvor syk jeg har vært, men jeg har problemer med å forstå hvorfor jeg tenkte og følte som jeg gjorde....

Det er ikke respekter og forståelsen generelt det skorter på her, tror jeg, men folk tror ikke det gjelder meg... at jeg er psyk. Kanskje jeg ikke er det.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Om du har det ene eller det andre... I alle fall har du problemer som burde tas på alvor av din(e) behandler(e).

Det er vel ikke sikkert at jeg har. Kanskje hadde det beste vært å nekte meg mer kontakt med helsevesenet. Kanskje jeg hadde "frisknet til" da?

Skrevet

Jeg følger deg i det at mye er meningsløst (hvis det var det du mente). Jeg kjenner også på en gnagende og vond tomhet og mangel på retning og sammenheng i livet. Jeg forsøker stort sett hver dag å skape meg oppgaver som kan gi en slags mening, men jeg tror egentlig ikke på det selv. Mye gjør jeg av en slags plikt og veloppdragenhet; står opp, og kommer i tøyet og treffer folk. Men innerst inne herjer meningsløsheten og det er vondt. Akkurat som om en rotte spiser deg opp innenfra.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Jeg følger deg i det at mye er meningsløst (hvis det var det du mente). Jeg kjenner også på en gnagende og vond tomhet og mangel på retning og sammenheng i livet. Jeg forsøker stort sett hver dag å skape meg oppgaver som kan gi en slags mening, men jeg tror egentlig ikke på det selv. Mye gjør jeg av en slags plikt og veloppdragenhet; står opp, og kommer i tøyet og treffer folk. Men innerst inne herjer meningsløsheten og det er vondt. Akkurat som om en rotte spiser deg opp innenfra.

Ja, skjønner den.

Selv tviler jeg jo på at jeg er psyk, mens jeg likevel gjør en hel del for å bli frisk. Føles ikke det merkelig, så vet ikke jeg...

Bella Dotte
Skrevet

Det er vel ikke sikkert at jeg har. Kanskje hadde det beste vært å nekte meg mer kontakt med helsevesenet. Kanskje jeg hadde "frisknet til" da?

Har du vært til utredninger, og fått en diagnose?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Har du vært til utredninger, og fått en diagnose?

Ja, har vært i psykiatrien i årevis, og det er visst snakk om noe grensepsykotisk. Som har fått forskjellige navn.

Skrevet

Ja, har vært i psykiatrien i årevis, og det er visst snakk om noe grensepsykotisk. Som har fått forskjellige navn.

Hva er den aktuelle diagnosen i dag og hva skjer i forkant av eventuelle endringer av diagnosene?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hva er den aktuelle diagnosen i dag og hva skjer i forkant av eventuelle endringer av diagnosene?

Har schizoaffektiv lidelse, depressiv type, tror jeg. Men vi er ikke så opptatt av diagnoser. De jeg har hatt går visst stort sett ut på det samme.

Gjest melmøll
Skrevet

Jeg tror de sier fra hvis de mener de ikke har noe å tilby deg. De vil vel ikke prøve å behandle deg hvis de ikke mener det er noe du trenger hjelp til? Man har vel ikke psykiske problemer hvis ingen rundt deg merker noe til det OG du ikke merker noe plager selv? Jeg tror ikke jeg forstår. Tviler du selv på om du er psyk?

Ellers vil jeg si at jeg tror det er vanlig at andre ikke ser at du er syk. Folk har nok med sitt.

Jeg merket det da jeg var til samtale med sjefen. Sjefen har ikke lagt merke til at jeg gjør en elendig innsats som deprimert. Men det er stor forskjell, veldig stor. Får vel være glad at ingen legger merke til dårlig arbeidsevne i perioder da :-)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Jeg tror de sier fra hvis de mener de ikke har noe å tilby deg. De vil vel ikke prøve å behandle deg hvis de ikke mener det er noe du trenger hjelp til? Man har vel ikke psykiske problemer hvis ingen rundt deg merker noe til det OG du ikke merker noe plager selv? Jeg tror ikke jeg forstår. Tviler du selv på om du er psyk?

Ellers vil jeg si at jeg tror det er vanlig at andre ikke ser at du er syk. Folk har nok med sitt.

Jeg merket det da jeg var til samtale med sjefen. Sjefen har ikke lagt merke til at jeg gjør en elendig innsats som deprimert. Men det er stor forskjell, veldig stor. Får vel være glad at ingen legger merke til dårlig arbeidsevne i perioder da :-)

Jeg vet ikke hvorfor jeg tviler på at jeg er psyk jeg, mulig jeg tror det er reelt alt dette...

Aner ikke om folk merker noe heller. Det er bare noe jeg antar at de tror jeg ikke sliter / er psyk.

Gjest melmøll
Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor jeg tviler på at jeg er psyk jeg, mulig jeg tror det er reelt alt dette...

Aner ikke om folk merker noe heller. Det er bare noe jeg antar at de tror jeg ikke sliter / er psyk.

Jeg kjenner til de tankene selv. Å tvile på seg selv.... Kanskje det ikke er så rart at andre ikke forstår.- Når man knapt forstår seg selv?...

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Jeg kjenner til de tankene selv. Å tvile på seg selv.... Kanskje det ikke er så rart at andre ikke forstår.- Når man knapt forstår seg selv?...

Ja, blir nok noe sånt... kanskje hadde det vært bedre om jeg kommuniserte mer, men... jeg vil ikke. Av en eller annen grunn...

Bella Dotte
Skrevet

Det hørtes litt uklart ut. Kanskje ikke så lett å gi deg rett behandling hvis det ikke er kartlagt hva du har (det bør ha ett navn, ikke flere forskjellige).

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Det hørtes litt uklart ut. Kanskje ikke så lett å gi deg rett behandling hvis det ikke er kartlagt hva du har (det bør ha ett navn, ikke flere forskjellige).

Vi er ikke så opptatt av diagnoser. Vi er opptatt av forståelse.

Bella Dotte
Skrevet

Vi er ikke så opptatt av diagnoser. Vi er opptatt av forståelse.

Joda, det kan være greit det, men det virker ikke på meg som du får så mye forståelse heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...