Gå til innhold

Utslitt og deprimert

Anbefalte innlegg

Gjest Line1992
Skrevet

Hei! Jeg er en jente på 19 år. Jeg har hele livet vært en aktiv jente, og gikk nettopp ut av idrettslinje på vgs. For ca 1 år siden merket jeg at ting ikke var som det skulle, jeg sovnet på skolen og 8-9 timer søvn var aldri nok for meg. Jeg våknet rett og slett ikke uthvilt. For 2 måneder siden fikk jeg vite at jeg hadde vitamin b12 mangel. Følgene av dette er at jeg er utslitt hele tiden. Jeg orker ikke annet å jobbe (i og med at jeg har friår der jeg jobber). Jeg har ikke lenger energi til å være med venner, trene eller gjøre det jeg har lyst til. Jeg blir rett og slett deprimert. for ca 2 uker siden snakket jeg med legen min om at jeg var så utslitt at det førte til depresjon. Jeg gråt meg i søvn hver natt og gråt ofte om dagen etter eller før jobb. Jeg hadde nådd bunnen. Jeg fikk en uke sykemelding der jeg skulle fokusere på venner og å starte treningen igjen. Jeg har nå startet og jobbe igjen, og har kommet til det gamle mønsteret igjen, der jeg jobber, gråter og sover. Jeg vet ikke lenger hvor jeg skal gjøre av meg. Jeg har det virkelig ikke bra med meg selv lenger, og jeg sliter meg gjennom hver dag. Jeg vet ikke om du kan svare så mye på om mine problemer. Men jeg sliter veldig med diare og forstoppelse. Jeg har gått masse opp i vekt, selv om jeg spiser relativt sunt og ikke mer enn jeg trenger. Jeg har rett og slett mistet matlysten i forhold til det den var. Da jeg var aktiv hadde jeg topp matlyst og spiste ofte og sunt. Nå spiser jeg en liten frokost og en liten middag hvis jeg orker. Samtidig som jeg drikker mye vann. Med tanke på hva jeg har i meg burde jeg ikke gått opp i vekt i det hele tatt. jeg veide 58 kilo for et år siden. Nå veier jeg 67, og jeg har aldri vært så tung i hele mitt liv. Dette gjør meg også deprimert, for jeg aner virkelig ikke hvor kiloene kommer fra. Jeg har dårlig erfaring med psykolog fra tidligere av. Når jeg var ung ble jeg voldtatt og det førte til selvskading og bulimi. Jeg ble henvist til dette av helsesøster etter at vennene mine meldte dette til helsesøster. Jeg fikk absolutt ikke noe ut av dette. Med tanke på at jeg har utrolig vanskeligheter med å vise mine triste følelser for noen. Når jeg er med andre setter jeg heller på et smil, i stede for å snakke om følelser eller å vise dem. Så derfor var det hardt for meg å gå til psykolog, fordi jeg ikke var vant til det. Første gang jeg åpnet meg for psykologen jeg hadde, begynte jeg å hikste. Men der satt psykologen og lo av meg.. Jeg sluttet med en gang, selv om psykologen ringte tok jeg aldri telefonen og avtalte ny time. Jeg fikk nok, og jeg sliter enda med å åpne meg. Jeg har lagt merke til at når jeg har en skikkelig dårlig dag, kommer alt opp og hele dagen blir ødelagt. Det er ingenting som kan hjelpe meg til å få et bedre humør. Er det noe jeg kan gjøre? Jeg vet det er andre psykologer der ute som helt sikkert er flinke, men jeg har fått en slags "fobi" for å gå til psykolog. Og i det hele tatt til å åpne meg for noen. Kan det være psykisk at jeg går opp i vekt? Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal spørre, jeg vet heller ikke hva jeg skal gjøre.. Håper du kan hjelpe meg på noe som helst vis..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sier du har vitamin b12-mangel, får du tilskudd av dette hos legen? Mangel på vitamin b12 kan gjøre at man blir utslitt som du sier, så min første tanke er at du bør prøve ut dette... Det er ikke rart du blir deprimert når du er så utslitt..

Skrevet

Uff. Det er forferdelig sånn som du sliter. Hva med å få en henvisning til DPS av din fastlege? Kanskje du kan komme i kontakt med en psykiater som kan ta bedre vare på deg enn en psykolog? Det dumme med DPS er at en bare får 12 timer og det holder ikke. Ikke gi deg! Dette er ikke noe du skal bære alene. Hva med dine foreldre? Kan du snakke med dem?

Mitt primære råd til deg er å oppsøke fastlegen igjen, fortelle om dine plager, fortelle om opplevelsene du har hatt med psykologer og bare skrike om hjelp. Ikke gjør deg kjekkere enn det du er. Dette skal du ikke hanskes med alene. Du er så ung! Du burde ha mange gode år foran deg.

Gjest wegro
Skrevet

Du bør få sjekket stoffskiftet ditt hos lege for å utelukke at dette er fysisk. Kanskje det allerede er gjort, men om ikke - gjør det.

Gjest Cinnamongirl
Skrevet

Du bør ihvertfall få sjekket stoffskiftet og om du har cøliaki... Cøliaki kan gi diare/forstoppelse og B12 mangel.

Skrevet

Uff. Det er forferdelig sånn som du sliter. Hva med å få en henvisning til DPS av din fastlege? Kanskje du kan komme i kontakt med en psykiater som kan ta bedre vare på deg enn en psykolog? Det dumme med DPS er at en bare får 12 timer og det holder ikke. Ikke gi deg! Dette er ikke noe du skal bære alene. Hva med dine foreldre? Kan du snakke med dem?

Mitt primære råd til deg er å oppsøke fastlegen igjen, fortelle om dine plager, fortelle om opplevelsene du har hatt med psykologer og bare skrike om hjelp. Ikke gjør deg kjekkere enn det du er. Dette skal du ikke hanskes med alene. Du er så ung! Du burde ha mange gode år foran deg.

'' Det dumme med DPS er at en bare får 12 timer og det holder ikke.''

Dette er ikke en generell regel. Gjelder riktignok for en del pasientgrupper på en del dps'er i Oslo (og sikkert enkelte andre steder også), men mange steder følger de ikke en slik retningslinje.

Skrevet

Du bør starte med å gå tilbake til fastlegen og snakke mer om hvordan du har det. Dersom fastlegen ikke har tenkt gjennom om du kan feile noe mer fysisk enn b12-mangel, så kan du be vedkommende vurdere det også. I tillegg bør enten fastlegen - eller noen du blir henvist til - følge opp de psykologiske aspektene mht hvordan du har det. Du er blitt eldre nå enn forrige gang du forsøkte å snakke med en psykolog, og det kan i seg selv gjøre at du i større grad klarer å snakke om hvordan du har det.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Alle først synes jeg du skal få en skikkelig somatisk/kroppslig utredning. Hvorfor finn du B12-mangel+ Har du sjekket stoffskiftet? Hvilke andre prøver har du tatt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...