Gå til innhold

Psykopati

Anbefalte innlegg

Gjest Remlow
Skrevet

Jeg har lest flere tråder om psykopater her.

Det er jo helt klart at det finnes onde mennesker det ikke finnes noe godt i, hvis største glede i livet er at de andre rundt dem har det vondt.

Men lurer likevel på :

a) Finnes det likevel noe godt i en person som er psykopat?

B) Er en psykopat i stand til å være glad i sine egne barn?

Og er psykopat og sosiopat det samme, eller er det noen forskjell mellom de to begrepene?

Videoannonse
Annonse
Gjest duken
Skrevet

Det vet kanskje ingen, men her er hva jeg tror:

''a) Finnes det likevel noe godt i en person som er psykopat?''

En psykopat kan nok gjøre "gode gjerninger" hvis h*n ser at det kan gavne hamselv/henneselv i nær eller fjern fremtid. Jeg tror de kan være ganske utholdende til de når målet de har satt seg.

''b) Er en psykopat i stand til å være glad i sine egne barn?''

Aner ikke. Men A. Hitler var vel glad i Ewa Braun? Men kanskje bare fordi han selv hadde utbytte av det mtp sex, selskap, osv.

Skrevet

''a) Finnes det likevel noe godt i en person som er psykopat?'' Der finnes de som finner noe godt i alle mennesker.

''b) Er en psykopat i stand til å være glad i sine egne barn?'' Ja. Men om du spør om vedk. vil bli/er en god far eller mor er svaret nei.

''Og er psykopat og sosiopat det samme, eller er det noen forskjell mellom de to begrepene?'' Brukes ofte om hverandre men der er en forskjell. NHD beskriver det ganske fint her: http://doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=584839

Gjest Remlow
Skrevet

''a) Finnes det likevel noe godt i en person som er psykopat?'' Der finnes de som finner noe godt i alle mennesker.

''b) Er en psykopat i stand til å være glad i sine egne barn?'' Ja. Men om du spør om vedk. vil bli/er en god far eller mor er svaret nei.

''Og er psykopat og sosiopat det samme, eller er det noen forskjell mellom de to begrepene?'' Brukes ofte om hverandre men der er en forskjell. NHD beskriver det ganske fint her: http://doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=584839

Takk for godt og utfyllende svar.

Gjest Remlow
Skrevet

Det vet kanskje ingen, men her er hva jeg tror:

''a) Finnes det likevel noe godt i en person som er psykopat?''

En psykopat kan nok gjøre "gode gjerninger" hvis h*n ser at det kan gavne hamselv/henneselv i nær eller fjern fremtid. Jeg tror de kan være ganske utholdende til de når målet de har satt seg.

''b) Er en psykopat i stand til å være glad i sine egne barn?''

Aner ikke. Men A. Hitler var vel glad i Ewa Braun? Men kanskje bare fordi han selv hadde utbytte av det mtp sex, selskap, osv.

Takk for svar.

Nei, den "godheten" en psykopat har er vel ikke ekte, men egoistisk, og kun hvis det gagner ham selv.

Jeg kan vanskelig forestille meg at psykopater er glade i sine barn slik man skal være glade i dem. De er vel "glade" i dem så lenge de lever opp til kravene? (Krav som sikkert er skyhøye)

Hitler hadde sikkert kvittet seg med Ewa Braun den dagen han ikke hadde hatt bruk for henne mer.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har lest flere tråder om psykopater her. Det er jo helt klart at det finnes onde mennesker det ikke finnes noe godt i, hvis største glede i livet er at de andre rundt dem har det vondt.

S: Det finnes sadistiske psykopater, men det er ikke regelen. De fleste psykopater har ikke noe primært ønske om å gjøre andre vondt. De bare setter seg selv foran andre og påfører dermed andre smarte som en konsekvens av dette.

a) Finnes det likevel noe godt i en person som er psykopat?

S: Ja, det gjør det. Du finner folk som snaker varmt om dem - i det minste gjør mor det.

B) Er en psykopat i stand til å være glad i sine egne barn?

S: Ja, helt klart. Men de setter alltid egne behov først. Det går selvsagt ut over barna.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...