Gå til innhold

Hvordan takle

Gjest manjana

Anbefalte innlegg

Gjest manjana

frekke unger som nekter å høre på de voksne og ler -når de snakkes til? gutter på 8 og 4 år. hva gjør dere???Foreldrene (mor) har lyst til å fike dem opp.men klart å holde seg i sjakk.Minstemann tar etter storebror så klart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man fiker dem selvsagt ikke opp, selv om jeg regner med at de fleste foreldre kjenner den følelsen. :o)

Send dem inn på rommet med beskjed om at "slik snakker man ikke til sin mor/far!" og forklar at om det skjer igjen vil det føre til ingen pc / barne-tv / bortfall av tur - ett eller annet som merkes, resten av dagen eller et par dager. Særlig lengre tidsrom er ingen vits for en 4-åring i alle fall.

Om man ser at en krangel er i kjømda så grip inn, avled og finn på noe annet før den rekker å komme i gang. Det er ikke alltid man rekker det og da må man finne andre løsninger. Det er ikke lett og vi har nok alle feilet her, mange ganger, men det går seg til etterhvert. Bare ikke gi opp! :o)

Stadig roping og hyling og kjefting hjelper i alle fall ikke, det er den sikreste måten ikke å bli tatt alvorlig på. Kan det hjelpe om dere setter dere ned og snakker alvorlig med ungene i en situasjon der de ikke er "oppunder taket" i forkant? Om at dere ikke vil ha det slik, at det ikke er trivelig for noen av dere og hva de synes dere skal gjøre for å få det hyggeligere? Kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest manjana

Man fiker dem selvsagt ikke opp, selv om jeg regner med at de fleste foreldre kjenner den følelsen. :o)

Send dem inn på rommet med beskjed om at "slik snakker man ikke til sin mor/far!" og forklar at om det skjer igjen vil det føre til ingen pc / barne-tv / bortfall av tur - ett eller annet som merkes, resten av dagen eller et par dager. Særlig lengre tidsrom er ingen vits for en 4-åring i alle fall.

Om man ser at en krangel er i kjømda så grip inn, avled og finn på noe annet før den rekker å komme i gang. Det er ikke alltid man rekker det og da må man finne andre løsninger. Det er ikke lett og vi har nok alle feilet her, mange ganger, men det går seg til etterhvert. Bare ikke gi opp! :o)

Stadig roping og hyling og kjefting hjelper i alle fall ikke, det er den sikreste måten ikke å bli tatt alvorlig på. Kan det hjelpe om dere setter dere ned og snakker alvorlig med ungene i en situasjon der de ikke er "oppunder taket" i forkant? Om at dere ikke vil ha det slik, at det ikke er trivelig for noen av dere og hva de synes dere skal gjøre for å få det hyggeligere? Kanskje...

Takk for gode Forslag.:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode Forslag.:0)

Helt enig med Lillemus. Jeg vil bare legge til at om man truer med noe, så MÅ man gjennomføre det. Unger forstår veldig fort om man bare truer uten å mene det - og så er man like langt - eller kanskje kortere ;)

Tenk på forhånd ut hvilke konsekvenser som er brukbare for dere, og som svir litt for ungene. Om nødvendig så øk på med konsekvenser helt til de innser at dere faktisk mener alvor.

Vær klar over at ting ikke bedrer seg over natta :)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Lillemus. Jeg vil bare legge til at om man truer med noe, så MÅ man gjennomføre det. Unger forstår veldig fort om man bare truer uten å mene det - og så er man like langt - eller kanskje kortere ;)

Tenk på forhånd ut hvilke konsekvenser som er brukbare for dere, og som svir litt for ungene. Om nødvendig så øk på med konsekvenser helt til de innser at dere faktisk mener alvor.

Vær klar over at ting ikke bedrer seg over natta :)

Lykke til :)

''Jeg vil bare legge til at om man truer med noe, så MÅ man gjennomføre det.''

Du sier at hvis ts her har allerede _har_ truet ungene med juling eller det som verre er, så bør h*n straks finne fram spanskrøreret :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man setter seg ned og forklarer at heretter blir det nye regler. Ingen lang tale, men sånn at ungene er informert. Deretter forsvinner goder hver gang de er frekke. Du vet selv best hva som "svir" mest... Tv-tid, spilltid, noen leker, trampolinetid osv.... Resten av dagen holder i starten. Hjelper ikke det, fjernes det over lengre tid.

Jeg har vært så upedagogisk at planlagte kinobesøk f.eks. har blitt avlyst.... Med forklaringen "når du behandler meg på den måten, har ikke jeg lyst til å gjøre noe koselig for deg".... (Bursdagsbesøk har jeg ikke rørt, fordi det i like stor grad går ut over den som har invitert til bursdag, og den er jo uskyldig i denne sammenheng)

Klart det blir protester i starten. Forklar med to setninger når de hyler og vræler i protest, ordrett den samme forklaringen hver gang! Det skal ikke nytte å argumentere med deg, de skal få nøyaktig den samme, uinteresserte responsen hver gang mens de er sinte. Når ting har roet seg, og alle er blide igjen, SÅ tar man forklaringen litt nøyere og prater om det som skjedde.

Til slutt: ingen trusler! Forklar om mulige konsekvenser, men ikke bruk dem som trusler! Og har du nevnt en konsekvens, så gjennomfør den!

Du må fortelle dem at du ikke finner deg i måten de behandler deg på. Den eneste som kan gjøre det, er DU! Du må vise dem HVEM du er og hva du tolererer og ikke tolererer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man setter seg ned og forklarer at heretter blir det nye regler. Ingen lang tale, men sånn at ungene er informert. Deretter forsvinner goder hver gang de er frekke. Du vet selv best hva som "svir" mest... Tv-tid, spilltid, noen leker, trampolinetid osv.... Resten av dagen holder i starten. Hjelper ikke det, fjernes det over lengre tid.

Jeg har vært så upedagogisk at planlagte kinobesøk f.eks. har blitt avlyst.... Med forklaringen "når du behandler meg på den måten, har ikke jeg lyst til å gjøre noe koselig for deg".... (Bursdagsbesøk har jeg ikke rørt, fordi det i like stor grad går ut over den som har invitert til bursdag, og den er jo uskyldig i denne sammenheng)

Klart det blir protester i starten. Forklar med to setninger når de hyler og vræler i protest, ordrett den samme forklaringen hver gang! Det skal ikke nytte å argumentere med deg, de skal få nøyaktig den samme, uinteresserte responsen hver gang mens de er sinte. Når ting har roet seg, og alle er blide igjen, SÅ tar man forklaringen litt nøyere og prater om det som skjedde.

Til slutt: ingen trusler! Forklar om mulige konsekvenser, men ikke bruk dem som trusler! Og har du nevnt en konsekvens, så gjennomfør den!

Du må fortelle dem at du ikke finner deg i måten de behandler deg på. Den eneste som kan gjøre det, er DU! Du må vise dem HVEM du er og hva du tolererer og ikke tolererer!

En ting til:

Ikke legg "skylda" på dem. Type "det ble sånn fordi du er så håpløs". Særlig 8-åringen kan godt forstå at han har et valg! 6-åringen min gjør det uten problemer, når jeg forteller henne at "du velger selv om vi skal ha det koselig eller om jeg skal bli sint, for du VET hvordan du skal oppføre deg for at ting skal være bra, og hvordan du skal oppføre deg for at jeg ikke liker det. Hvis du velger sinna-oppførselen, VET du at jeg kommer til å bli sint, og da er det du som har valgt det!"

Altså ikke respons av typen "du gjør alltid sånn, og det gjør meg så forbannet", men rolige samtaler om i forkant at hyggelig oppførsel gir hyggelige stunder og motsatt... 8-åringen vet godt, kanskje nesten bedre enn deg, hvilke knapper han skal trykke på for å terge deg! Fortell ham at du vet det (altså, "jeg vet at du vet hva som gjør meg sint!"), og at HAN selv kan velge hva slags oppførsel han skal ha!

Det er selvfølgelig lov til å ikke være enig med mamma og pappa! Det er lov til å mislike avgjørelser foreldre har tatt osv! Det må de få støtte på! Men det er MÅTEN det gjøres på som er viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest manjana

kjempefine innlegg.tusen takk. Hvordan sende videre alle innleggene til en e-mail adr. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg vil bare legge til at om man truer med noe, så MÅ man gjennomføre det.''

Du sier at hvis ts her har allerede _har_ truet ungene med juling eller det som verre er, så bør h*n straks finne fram spanskrøreret :P

Selvsagt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjempefine innlegg.tusen takk. Hvordan sende videre alle innleggene til en e-mail adr. ?

Tror man må klippe og lime inn i mailen, vet ikke om noe annet ihvertfall....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...