Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest arveløs

Jeg har et par spørsmål ang. arv...

F.eks. har min mor en onkel som døde nylig,

hans kone sitter nå igjen med huset og formuen...

men hun er gammel og syk, så det går egentlig bare en vei...

og da må jeg jo bare tenke... de har ingen unger.

Jeg vet ikke hvordan de har testementert, men hvis de ikke har laget testamente,

vil da automatisk arven gå til deres søsken?

Eller følger arven henne siden hun er gjenlevende, slik at det blir hennes søsken,

og ikke hans søsken som får arve??

Jeg har det samme med en eldre onkel av meg som heller ikke har barn,

men han har mange søsken... vil da de automatisk arve han dersom han ikke har spesifisert noe i testamentet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378079-arvesp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis de hadde vanlig felleseie og ikke testamenterer (og det ikke er spesielle forhold som kjempeformuer eller gårdsbruk), regner man med at ektefellene opprinnelig eide en halvpart hver. Hvis de ikke har barn og ikke foreldre i live, vil halvparten gå til hans søsken (som må dele seg imellom) og halvparten til hennes.

De som ikke har barn, kan testamentere bort alt de eier til hvem de vil, f.eks. sørge for en "urettferdig" fordeling innen familien, så lenge de gjør det mens de er åndsfriske.

"Kapittel II. Arv på grunnlag av ekteskap. § 6. Ektemaken har rett til fjerdeparten av arven når det er livsarvinger etter arvelateren. Minstearven skal likevel tilsvare 4 ganger grunnbeløpet i folketrygda ved dødsfallet. Er dei næraste slektsarvingane til arvelateren foreldra hans eller avkom etter desse, har ektemaken rett til halvparten av arven, likevel minst 6 ganger grunnbeløpet i folketrygda ved dødsfallet.

Er det ikkje arvingar som nemnt i første ledd, arvar ektemaken alt.

I høve til arvingar som nemnt i første ledd har ektemaken rett til uskifte etter reglane i kap. III.

Har ektemaken nytta denne retten, blir det ikkje rekna med arv frå førstavdøde til lengstlevande ektemake etter første ledd dersom buet først blir skift med dei andre arvingane til arvelataren etter at lengstlevande ektemake er død.''

http://www.lovdata.no/all/hl-19720303-005.html#1

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...