Gå til innhold

Oppførsel hos barn

Anbefalte innlegg

Gjest alvende
Skrevet

Et barn overtaler/manipulerer sin mor til å hente mat til seg. Etterpå lyser triumfen i øynene h*ns. Er dette et antisosialt trekk?

Videoannonse
Annonse
Gjest googeu
Skrevet

At en person er fornøyd over å få service er ikke nødvendigvis et tegn på alvorlig psykopatalogi, nei.

Gjest Hulderen
Skrevet

Han fikk det som han ville, klart han er fornøyd. Du får sette klare grenser og holde dem. Men det du har beskrevet så langt gir ikke grunn til bekymring.

Gjest alvende
Skrevet

Han fikk det som han ville, klart han er fornøyd. Du får sette klare grenser og holde dem. Men det du har beskrevet så langt gir ikke grunn til bekymring.

Det er mye ved denne personen som gir grunn til bekymring. Episoden med maten er noe flere har reagert på. Det finnes flere lignende episoder.

Gjest googeu
Skrevet

Det er mye ved denne personen som gir grunn til bekymring. Episoden med maten er noe flere har reagert på. Det finnes flere lignende episoder.

Det kan like gjerne være forhold ved foreldrene en kan undre seg over. De som bør vurdere et barns psykiske helse bør være fagfolk som er i kontakt med ungen. Hvis det er mistanke om antisosialitet så er det nok lagt merke til i barnehage eller skole.

Gjest alvende
Skrevet

Det kan like gjerne være forhold ved foreldrene en kan undre seg over. De som bør vurdere et barns psykiske helse bør være fagfolk som er i kontakt med ungen. Hvis det er mistanke om antisosialitet så er det nok lagt merke til i barnehage eller skole.

Jeg kjenner foreldrene, og i dette tilfellet mener jeg det ikke er dem som først og fremst kan lastes for oppførselen.

Skrevet

''Et barn overtaler/manipulerer sin mor til å hente mat til seg. Etterpå lyser triumfen i øynene h*ns.''

Hvis ungen er storfornøyd med å ha klart det, må det vel bety at det ikke skjer hver gang? Jeg er redd mine "unger" er mer vant til servicen enn som så :P

Gjest alvende
Skrevet

''Et barn overtaler/manipulerer sin mor til å hente mat til seg. Etterpå lyser triumfen i øynene h*ns.''

Hvis ungen er storfornøyd med å ha klart det, må det vel bety at det ikke skjer hver gang? Jeg er redd mine "unger" er mer vant til servicen enn som så :P

I dette tilfellet oppfatter jeg det mer som at vedkommende føler seier/skadefryd over å ha manipulert andre.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, hvis det vedvarer opp i voksen alder.

Barn prøver oss hele tiden ut. Det er derfor vi som voksne må holde grensene - konsekvent og alltid.

Gjest alvende
Skrevet

Ja, hvis det vedvarer opp i voksen alder.

Barn prøver oss hele tiden ut. Det er derfor vi som voksne må holde grensene - konsekvent og alltid.

Takk. Mener du at å korrigere slik atferd i barneårene minsker sjansene for å utvikle antisosial personlighet i voksen alder?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...