Gå til innhold

Sminke på små jenter!...jeg blir uvel....

hoppsideisi

Anbefalte innlegg

hoppsideisi

Må bare få utløp for min frustrasjon/sinne i forhold til dette med sminke på små jenter. Jeg blir kvalm av å se 6-7-8-9-10-11 åringer som har sminket seg når de skal i bursdag....hva tenker disse foreldrene på????? Jeg blir uvel av at små barn ikke skal få være barn men "presses" inn i i voksen/ungdomsverden de er alt for små til...hvorfor sminke et barn???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må tilstå at jeg ga 11-åringen en toalettmappe med sminke og div. kremer og dill til jul... *rødmer* Hun leker med det innimellom da, men bruker ikke sminke foreløbig.

Om de ikke bruker det til daglig så ser jeg egentlig ikke noe helt riv ruskende galt med at de morer seg med litt sminke på bursdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er stor forskjell på en 6 åring og en 11 åring. Kan egentlig ikke sammenlignes.

At en 11 år gammel jente prøver litt sminke, er vel ikke så veldig hårreisende i våre dager? Finnes verre ting i verden enn det... jeg blir i alle fall ikke uvel av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Her skal det i hvert fall mye mer til enn litt sminke på en 11åring for å gjøre meg kvalm og uvel..

Videre vil jeg jo også si at det er stor forskjell på en 6åring og en 11åring. Og hvem snakker om å presse barna til å bruke sminke? Dette er jo sikkert noe de synes er veldig stas selv, og så lenge det bare skjer i en bursdag i ny og ned så ser jeg ikke helt problemet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jentene mine var små, tenkte jeg akkurat slik.

Nå har jentene blitt 11 og 12, og de elsker å få sminke seg litt når de skal i selskap. Jeg har selv kjøpt sminke til dem som er pen, i stedet for Hello Kitty-sminke etc. som ofte ser grusom ut. Jeg har også lært dem hvordan de skal sminke seg slik at det ikke er blåveis på øynene og solbrenthet i kinn ;)

Vi har snakket endel om det med sminke, og hvor stor del av hverdagen det skal ha. Vi er - foreløpig - enige om at sminke hører fester til. Jeg ser dog at det hender de har på seg maskara på skolen, men tenker at det ikke gjør noe.

Så skal det også sies at både i 5. klasse og i 7. klasse (som mine går i) er det mange av jentene som sminker seg daglig.

Jeg tror vi bare må innse at barndommen har endret seg siden vi var barn. Det betyr ikke at barna ikke får være barn lenger, de er bare barn på en annen måte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miramirami

Jeg leste å sent som i dag på FB at en bestmor skrøt av at hun hadde gitt barnebarnet på 4 år sminke i bursdgsgave, og la ut bilde av en selvsminket jente.

Ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Onsdag1365380628

''Jeg blir uvel av at små barn ikke skal få være barn men "presses" inn i i voksen/ungdomsverden de er alt for små til...hvorfor sminke et barn???''

Det har vel noe med å gjøre at barn ønsker å være voksne og derfor gjør det samme som oss? Og ingen presser vel en småjente til å bruke sminke? Alle "småjenter" jeg kjenner liker slike ting som lipgloss og pynteting. For min del ser jeg det som en naturlig utvikling og ikke et press.

Jeg er selv glad for at jentene mine ser velstelte ut når de går på skolen. Nå er de ikke småjenter mere, men de har vært der en gang de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Presses?

Min (nå) niåring synes det er stas om hun får sminke seg litt når hun skal på fest, og har gjort det i ganske mange år. Det vil si; en sjelden gang, som oftest kommer hun ikke på det. Når hun har kommet på det, og sminket seg slik _hun_ synes er fint, har jeg vært mer opptatt av at hun ikke skal se ut som en klovn enn at hun ikke får ha på noe.

Så jeg har nedjustert, men ikke nektet. Og så håper jeg vi kan holde på med det noen år til - fremfor at hun sminker seg på vei til skolen uten at jeg vet om det slik enkelte tenåringer jeg vet om gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ambrose

Nå har jentene blitt 11 og 12, og de elsker å få sminke seg litt når de skal i selskap. Jeg har selv kjøpt sminke til dem som er pen, i stedet for Hello Kitty-sminke etc. som ofte ser grusom ut. Jeg har også lært dem hvordan de skal sminke seg slik at det ikke er blåveis på øynene og solbrenthet i kinn ;)

Vi har snakket endel om det med sminke, og hvor stor del av hverdagen det skal ha. Vi er - foreløpig - enige om at sminke hører fester til. Jeg ser dog at det hender de har på seg maskara på skolen, men tenker at det ikke gjør noe.

Så skal det også sies at både i 5. klasse og i 7. klasse (som mine går i) er det mange av jentene som sminker seg daglig.

Jeg tror vi bare må innse at barndommen har endret seg siden vi var barn. Det betyr ikke at barna ikke får være barn lenger, de er bare barn på en annen måte ;)

''Jeg tror vi bare må innse at barndommen har endret seg siden vi var barn. Det betyr ikke at barna ikke får være barn lenger, de er bare barn på en annen måte ;)''

Akkurat det samme har jeg tenkt, du sa det bare så veldig godt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Joda, det har forandret seg. Det sies at det som før var normalt på ungdomskolen nå er normalt i 5. - 7. klasse og det stemmer nok. MEN en trenger ikke like det ;-) Jenter i den alderen som sminker seg selv er virkelig ikke fine!! De kladder på med mascara og ser helt forferdelige ut. ÆSJ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentungen min er 10, og hun sminker seg litegrann når hun vil gjøre seg ekstra fin.

Dette skjer selvsagt ikke på eget initiativ, men etter et helvete av masing og til slutt tvang fra min side.

Når du nevner det, så fatter jeg ikke hva jeg tenker på selv. Stakkars unge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det har forandret seg. Det sies at det som før var normalt på ungdomskolen nå er normalt i 5. - 7. klasse og det stemmer nok. MEN en trenger ikke like det ;-) Jenter i den alderen som sminker seg selv er virkelig ikke fine!! De kladder på med mascara og ser helt forferdelige ut. ÆSJ!

'' Jenter i den alderen som sminker seg selv er virkelig ikke fine!! De kladder på med mascara og ser helt forferdelige ut. ÆSJ!''

Jentungen her (11,5 år) er kjempeflink til å sminke seg faktisk! Bruker bare bittelitt og kliner ikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

'' Jenter i den alderen som sminker seg selv er virkelig ikke fine!! De kladder på med mascara og ser helt forferdelige ut. ÆSJ!''

Jentungen her (11,5 år) er kjempeflink til å sminke seg faktisk! Bruker bare bittelitt og kliner ikke på.

høres bra ut! de jeg kjenner kan ikke å sminke seg og ser ut som spøkelser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jentungen min er 10, og hun sminker seg litegrann når hun vil gjøre seg ekstra fin.

Dette skjer selvsagt ikke på eget initiativ, men etter et helvete av masing og til slutt tvang fra min side.

Når du nevner det, så fatter jeg ikke hva jeg tenker på selv. Stakkars unge!

Artig innlegg:)

Dette handler selvagt ikke om litt sminke en gang i en bursdag. Dette handler om noe mye mer og mer alvorlig enn det. Barn og spesielt jenter blir altfor tidlig "presset" inn i en ungdoms- og voksenverden de ikke er klar for både gjennom film, nettet, moter,spill osv. Hvorfor skal de eksponeres for det de ikke er klare for så tidlig? Flere jeg kjenner til ser 15 års filmer når de er 12 år, de er på facebook fra de er 10 år, de får lov til å sminke seg når de er 10 år, de kler seg som små "babes" i 5.klasse...dette er jo tragisk, hva skal de "hige etter" eller se fram til når de er 15?

Jeg synes man skal holde igjen framfor å la de delta på arenaer de ikke er modne for! Mange hang seg opp i at jeg skrev "presses",ungene vil jo selvsagt men de blir "presset" inn i noe de er for unge til gjennom påvirkning fra medier som vil ha oss til å tro at dette er riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tror vi bare må innse at barndommen har endret seg siden vi var barn. Det betyr ikke at barna ikke får være barn lenger, de er bare barn på en annen måte ;)''

Vel... da jeg gikk i 4.klasse sånn ca i 1984, så begynte vi å sminke oss. Og to år senere da vi altså gikk i 6.klasse så var det helt vanlig å sminke seg. Noen sminket seg hver dag mens andre brukte det bare til fest. Andre jeg kjente på andre skoler andre steder drev med nøyaktig det samme på samme alder.

Så jeg tror nok det egentlig er et helt naturlig steg ut fra barndommen, og at det har vært slik i alle tider. Så lenge det finnes sminke som brukes av voksne damer, vil unge jenter og jentebarn være interessert i å prøve og bruke. Og når de blir sånn rundt 9-10 år, så endrer interessene seg litt fra de helt barnlige tingene til litt mer ungjente saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig innlegg:)

Dette handler selvagt ikke om litt sminke en gang i en bursdag. Dette handler om noe mye mer og mer alvorlig enn det. Barn og spesielt jenter blir altfor tidlig "presset" inn i en ungdoms- og voksenverden de ikke er klar for både gjennom film, nettet, moter,spill osv. Hvorfor skal de eksponeres for det de ikke er klare for så tidlig? Flere jeg kjenner til ser 15 års filmer når de er 12 år, de er på facebook fra de er 10 år, de får lov til å sminke seg når de er 10 år, de kler seg som små "babes" i 5.klasse...dette er jo tragisk, hva skal de "hige etter" eller se fram til når de er 15?

Jeg synes man skal holde igjen framfor å la de delta på arenaer de ikke er modne for! Mange hang seg opp i at jeg skrev "presses",ungene vil jo selvsagt men de blir "presset" inn i noe de er for unge til gjennom påvirkning fra medier som vil ha oss til å tro at dette er riktig!

Ja, der er langt på vei enig med deg. Syns det er mye verre at 4.klassingen maser om å få facebook (og at halvparten av jentene i klassen hennes allerede har) en at hun sminker seg litt i bursdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en helt naturlig utvikling, og har ingenting med at barn ikke får være barn. Tvert imot handler det om at barn FÅR være barn, og kan sminke seg uten foreldres hysteri rundt det. DET er å la barn være barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også at du er inne på noe, selv om jeg ikke føler det stemmer 100%. Mitt inntrykk er at jentene er veldig forskjellige i den alderen. Noen ser og oppfører seg som om de går på videregående, mens andre fremdeles er barn.

Og når det gjelder sminke da, så tenker jeg at det er bedre å lære jentene våre hva som er fint. Jentene mine har også komme ut med klovnekinn og 50dobbel maskara. Men så har vi gått på badet, vasket bort, lagt på, og jammen har de ikke blitt flinke til å sminke seg begge to.

Og det med tanke på at jeg sminker meg ca 5 ganger i året ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... da jeg gikk i 4.klasse sånn ca i 1984, så begynte vi å sminke oss. Og to år senere da vi altså gikk i 6.klasse så var det helt vanlig å sminke seg. Noen sminket seg hver dag mens andre brukte det bare til fest. Andre jeg kjente på andre skoler andre steder drev med nøyaktig det samme på samme alder.

Så jeg tror nok det egentlig er et helt naturlig steg ut fra barndommen, og at det har vært slik i alle tider. Så lenge det finnes sminke som brukes av voksne damer, vil unge jenter og jentebarn være interessert i å prøve og bruke. Og når de blir sånn rundt 9-10 år, så endrer interessene seg litt fra de helt barnlige tingene til litt mer ungjente saker.

Det tror jeg nok du har mye rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I definisjonen av å "være barn" er det ofte bakt inn en del pietistiske tabuer. Mobiltelefon kan være et. Sminke et annet.

Jeg kan være enig i at ikke alt man ser er like passende for (små)jenter. Men absolutte forbud mot noe såpass uskyldig som sminke, ser jeg ikke hensikten med.

En del av å være barn er å leke voksen. Alt fra å gå i mammas eller pappas sko til å få bruke litt av mammas parfyme, sminke eller smykker. Foreldrenes verktøy, kjøkkenredskaper eller andre ting foreldrene har er også spennende ved ulike aldre.

Barn kan som voksne like å pynte seg og føle at de får satt prikken over i-en.

Selvsagt er det forskjell på sminke og sminke. Jentene kan trenge litt hjelp så det blir fint når de skal i selskap. På lang sikt er det mye bedre å gi dem denne hjelpen enn å tabuisere alt som heter sminke. Forbuden frukt er som kjent den viktigste å få tak i.

Jeg vet ikke helt hvem som "presser" jenter til å sminke og pynte seg. Så langt har jeg ikke opplevd at foreldre har gjort det. Vanligvis er det jentene som har _så_ lyst, og mødrene som gir veiledning i stedet for å fordømme sminkebruk, og setter noen enkle grenser.

Det er stor forskjell på en 6-åring og en 11-åring som kanskje begynner å få bryster.

Uansett kan man gjøre sminke til noe mystisk, småskummelt og forbudt. Eller til noe pent og hyggelig som man bruker med fornuft.

Skal man som forelder ha noen innflytelse, er det greit å starte før ungene er så store at alt foreldrene sier og mener er teit. Har man, i jentas øyne, vært festbrems og sminkehater fram til 13-årsalderen, har hun neppe særlig interesse for mors synspunkter når hun etter hvert trosser seg gjennom denne barriæren.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...