Gå til innhold

Sminke på små jenter!...jeg blir uvel....

hoppsideisi

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette har lite med foreldres holdninger å gjøre.

Noen er født med mange "prinsessegener" fordelt på sine to X-kromosomer. Tiltrekningen til silke og diademer kommer omtrent samtidig med at de greier å løfte hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette har lite med foreldres holdninger å gjøre.

Noen er født med mange "prinsessegener" fordelt på sine to X-kromosomer. Tiltrekningen til silke og diademer kommer omtrent samtidig med at de greier å løfte hodet.

Jeg tror ikke at det er genetisk betinget at jenter vil ha sminke. Jeg tror at det er forskjell på gutter og jenter men det er ikke medfødt å ville ha sminke eller å ønske å gå i rosa...Tror mer på miljøpåvirkning (som begynner når man blir født) og at vi påvirkes av det enorme presset fra en industri som ønsker at vi skal kjøpe masse rosa horrorprinsesse ting til jenter og stygge drageflamme ting til gutter. Har heldigvis to jenter som har elsket å klatre i trær med både diadem og sverd og som har valgt både skating, hockey og ikke bare "typiske" jenteaktiviteter...så genetisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

I definisjonen av å "være barn" er det ofte bakt inn en del pietistiske tabuer. Mobiltelefon kan være et. Sminke et annet.

Jeg kan være enig i at ikke alt man ser er like passende for (små)jenter. Men absolutte forbud mot noe såpass uskyldig som sminke, ser jeg ikke hensikten med.

En del av å være barn er å leke voksen. Alt fra å gå i mammas eller pappas sko til å få bruke litt av mammas parfyme, sminke eller smykker. Foreldrenes verktøy, kjøkkenredskaper eller andre ting foreldrene har er også spennende ved ulike aldre.

Barn kan som voksne like å pynte seg og føle at de får satt prikken over i-en.

Selvsagt er det forskjell på sminke og sminke. Jentene kan trenge litt hjelp så det blir fint når de skal i selskap. På lang sikt er det mye bedre å gi dem denne hjelpen enn å tabuisere alt som heter sminke. Forbuden frukt er som kjent den viktigste å få tak i.

Jeg vet ikke helt hvem som "presser" jenter til å sminke og pynte seg. Så langt har jeg ikke opplevd at foreldre har gjort det. Vanligvis er det jentene som har _så_ lyst, og mødrene som gir veiledning i stedet for å fordømme sminkebruk, og setter noen enkle grenser.

Det er stor forskjell på en 6-åring og en 11-åring som kanskje begynner å få bryster.

Uansett kan man gjøre sminke til noe mystisk, småskummelt og forbudt. Eller til noe pent og hyggelig som man bruker med fornuft.

Skal man som forelder ha noen innflytelse, er det greit å starte før ungene er så store at alt foreldrene sier og mener er teit. Har man, i jentas øyne, vært festbrems og sminkehater fram til 13-årsalderen, har hun neppe særlig interesse for mors synspunkter når hun etter hvert trosser seg gjennom denne barriæren.

mvh

Applauderer intenst :)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Jeg kjenner ganske mange 11 - åringer som har fått mensen, faktisk. Det er et paradoks at kroppen gjør som den vil, og faktisk gjør jentene i stand til å få barn, men litt sminke, DET er ille....

Det er for øvrig stor forskjell på 6-åringer og 11 - åringer. Jeg for min del, har ikke problemer med litt smakfull sminke på jenter, selv om de ikke er mer en 8-9-10-11 år. Klovnesminke er aldri pent, men jeg tipper at de som får barn med klovnesminke, nettopp er de som ikke vil at barn sminker seg i det hele tatt, og derfor setter strenge grenser så lenge de kan. Når ungene til slutt gjør som de vil, blir det alt annet enn smakfullt. Og strenge mamma og pappa høres naturligvis ikke på, siden de har sagt nei så lenge.

Ellers sier vel Pielill det meste som kan sies om saken.

Jeg velger mine kamper, og sminke er ikke en av dem jeg vil prioritere. Langt derifra, faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tzatziki1365380058

Artig innlegg:)

Dette handler selvagt ikke om litt sminke en gang i en bursdag. Dette handler om noe mye mer og mer alvorlig enn det. Barn og spesielt jenter blir altfor tidlig "presset" inn i en ungdoms- og voksenverden de ikke er klar for både gjennom film, nettet, moter,spill osv. Hvorfor skal de eksponeres for det de ikke er klare for så tidlig? Flere jeg kjenner til ser 15 års filmer når de er 12 år, de er på facebook fra de er 10 år, de får lov til å sminke seg når de er 10 år, de kler seg som små "babes" i 5.klasse...dette er jo tragisk, hva skal de "hige etter" eller se fram til når de er 15?

Jeg synes man skal holde igjen framfor å la de delta på arenaer de ikke er modne for! Mange hang seg opp i at jeg skrev "presses",ungene vil jo selvsagt men de blir "presset" inn i noe de er for unge til gjennom påvirkning fra medier som vil ha oss til å tro at dette er riktig!

Hvorfor er facebook ille? Jeg skjønner ikke den teknologi-angsten folk har. Facebook er en måte å holde kontakt med folk på, og er helt dagligdags. Hva er problemet med at 10-åringer har en profil der, så lenge den er tilstrekkelig lukket, foreldre har fullt innsyn, og ungene læres nettvett?

Jeg skjønner det ikke. Det unger trenger, er å bli kritiske til teknologi, ikke å stenges ute fra teknologi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamma til mange rr

Velg dine kamper sier jeg. :)

Barn er da vel barn selv med litt sminke? :)

Nei, dette er en helt ubetydelig ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I definisjonen av å "være barn" er det ofte bakt inn en del pietistiske tabuer. Mobiltelefon kan være et. Sminke et annet.

Jeg kan være enig i at ikke alt man ser er like passende for (små)jenter. Men absolutte forbud mot noe såpass uskyldig som sminke, ser jeg ikke hensikten med.

En del av å være barn er å leke voksen. Alt fra å gå i mammas eller pappas sko til å få bruke litt av mammas parfyme, sminke eller smykker. Foreldrenes verktøy, kjøkkenredskaper eller andre ting foreldrene har er også spennende ved ulike aldre.

Barn kan som voksne like å pynte seg og føle at de får satt prikken over i-en.

Selvsagt er det forskjell på sminke og sminke. Jentene kan trenge litt hjelp så det blir fint når de skal i selskap. På lang sikt er det mye bedre å gi dem denne hjelpen enn å tabuisere alt som heter sminke. Forbuden frukt er som kjent den viktigste å få tak i.

Jeg vet ikke helt hvem som "presser" jenter til å sminke og pynte seg. Så langt har jeg ikke opplevd at foreldre har gjort det. Vanligvis er det jentene som har _så_ lyst, og mødrene som gir veiledning i stedet for å fordømme sminkebruk, og setter noen enkle grenser.

Det er stor forskjell på en 6-åring og en 11-åring som kanskje begynner å få bryster.

Uansett kan man gjøre sminke til noe mystisk, småskummelt og forbudt. Eller til noe pent og hyggelig som man bruker med fornuft.

Skal man som forelder ha noen innflytelse, er det greit å starte før ungene er så store at alt foreldrene sier og mener er teit. Har man, i jentas øyne, vært festbrems og sminkehater fram til 13-årsalderen, har hun neppe særlig interesse for mors synspunkter når hun etter hvert trosser seg gjennom denne barriæren.

mvh

Amen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere sett Lille Miss America? _Det_ er fælt, det! :-O

''Har dere sett Lille Miss America? _Det_ er fælt, det! :-o''

Det er disse skjønnhetskonkurransene for småjenter du snakker om? Der de dolles opp for tusenvis av dollar og ser ut som små dukker? DET gjør meg kvalm!

Husker jeg så en episode der en mor sto ved siden av sin datter som gråt og hylte og sa h un ikke ville mer og mora smilte søtt og sa:"Hvis hun ikke vil mer så slutter vi selvfølgelig, men hun vil det egentlig!" og så fortsatte de bare.

Har du forøvrig lagt merke til at veldig mange av mødrene der er overvektige og helt normalt utseende - de lever nok ut sin egen uoppfylte drøm om å bli modell gjennom ungene sine - det er grusomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er disse skjønnhetskonkurransene for småjenter du snakker om? Der de dolles opp for tusenvis av dollar og ser ut som små dukker? DET gjør meg kvalm!

Husker jeg så en episode der en mor sto ved siden av sin datter som gråt og hylte og sa h un ikke ville mer og mora smilte søtt og sa:"Hvis hun ikke vil mer så slutter vi selvfølgelig, men hun vil det egentlig!" og så fortsatte de bare.

Har du forøvrig lagt merke til at veldig mange av mødrene der er overvektige og helt normalt utseende - de lever nok ut sin egen uoppfylte drøm om å bli modell gjennom ungene sine - det er grusomt!

http://www.fabulousmag.co.uk/fabmag/_fabulous/nolfabulous_features/1369260/Pageant-queen-author-and-reality-star-at-six-But-is-Eden-Woods-mum-a-bad-parent.html

"It's just like a soccer team" (et stykke ned på siden).

Beklager Mrs. Woods, det er nok ikke det. I fotballen er det ingen som taper poeng fordi de har kommet i tannfellingen, fordi en strømpe har glidd ned eller fordi skoene ikke matcher trøya.

Det er nok mye dritt i amerikans barneidrett også, men der kan faktisk et stortalent måke seg vei gjennom alle pengene og komme seg oppover.

Jeg lurer på hva som skjer med selvtilliten til de småjentene som ikke når opp i disse konkurransene? Alle påstår jo at det er både utseendet og personligheten (haha!) som vurderes, og det kan ikke være særlig stas å få forkynt at man er en taper på disse feltene allerede i førskolealder.

Rent bortsett fra at det er på grensen til overgrep å instruere 3-åringer til å vrikke på rumpa, legge hodet på skakke, lage trutmunn og blafre med øyenvippene og kalle det å "vise personlighet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.fabulousmag.co.uk/fabmag/_fabulous/nolfabulous_features/1369260/Pageant-queen-author-and-reality-star-at-six-But-is-Eden-Woods-mum-a-bad-parent.html

"It's just like a soccer team" (et stykke ned på siden).

Beklager Mrs. Woods, det er nok ikke det. I fotballen er det ingen som taper poeng fordi de har kommet i tannfellingen, fordi en strømpe har glidd ned eller fordi skoene ikke matcher trøya.

Det er nok mye dritt i amerikans barneidrett også, men der kan faktisk et stortalent måke seg vei gjennom alle pengene og komme seg oppover.

Jeg lurer på hva som skjer med selvtilliten til de småjentene som ikke når opp i disse konkurransene? Alle påstår jo at det er både utseendet og personligheten (haha!) som vurderes, og det kan ikke være særlig stas å få forkynt at man er en taper på disse feltene allerede i førskolealder.

Rent bortsett fra at det er på grensen til overgrep å instruere 3-åringer til å vrikke på rumpa, legge hodet på skakke, lage trutmunn og blafre med øyenvippene og kalle det å "vise personlighet".

Hvilket minner meg.. i går henta jeg en unge på trening og så en gjeng småjenter i gata. De kom tydelig fra en bursdag, med godtepose i handa og ganske oppstyla. 9-10 år kanskje.

En hadde hvit overdel, sort blankt 60talls skjørt, sorte strømper og sko som en voksen hore på 30! Fjortissen min sperret opp øynene og sier "Dæven de foreldrene må være blåste!" før jeg rakk å tenke noe som helst.

Heller litt øyeskygge og lipgloss... det der var creepy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, akkurat den serien, ja.

Og jeg kan ikke si hvor mye det opprører meg å se jentene sånn. Du nevnte visst noe om enhver pedofils våte drøm her om dagen, Lillemus. Spot on!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, akkurat den serien, ja.

Og jeg kan ikke si hvor mye det opprører meg å se jentene sånn. Du nevnte visst noe om enhver pedofils våte drøm her om dagen, Lillemus. Spot on!

''Du nevnte visst noe om enhver pedofils våte drøm her om dagen, Lillemus. Spot on!''

Det var hun 15-årige dukke-jenta. Den mora må være helt blåst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...