Gå til innhold

Tilregnelighet og norsk lovverk

Anbefalte innlegg

motorPrøysen
Skrevet

I Norge vil man automatisk frifinnes for straffbare forhold hvis man erklæres som psykotisk når ugjerningen ble begått. I de fleste andre land er loven mer nyansert, i den forstand at man også tar hensyn til forsett og evne til å skille mellom rett og galt til tross for psykose.

Breivik-saken fikk meg til å tenke at norsk lov er primitiv på dette området og bør endres. Nå er en ny sak oppe i mediene som forsterker troen min på dette: http://www.dagbladet.no/2012/04/09/nyheter/innenriks/incest/overgrep/21029094/

Jentas far ble frifunnet for gjentatte seksuelle overgrep fordi han var psykotisk, til tross for at «retten finner … at tiltalte har handlet med forsett ved samtlige anledninger. Han var i sin psykotiske tilstand fullt ut klar over hva han gjorde, det dreide seg om viljestyrte handlinger. Han hadde innsikt i disse, og var klar over at det dreide seg om ulovlige og uakseptable handlinger og forsto konsekvensene av dem. Han var også klar over handlingenes grovhet og jentenes alder», heter det i dommen.

Jeg tror dette bryter med de flestes rettsprinsipp. Norsk lov bør endres til at også psykotiske kan dømmes i visse tilfeller.

Se også denne (spissformulerte) kommentaren fra en amerkansk rettspsykiater ang. den første psykiatriske erklæringen om Breivik: http://partialobjects.com/2011/12/norwegian-psychiatry-is-insane/

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du bør lese om det medisinske prinsipp (som Norge følger) og det psykologiske prinsipp (som mange land bl.a. Sverige følger) og dets betydning for det du har tar opp.

Gjest Neineigutt
Skrevet

Skyt meg om jeg tar feil, men selv om du er psykotisk kan du dømmes, men du kan ikke idømmes fengselsstraff, men behandling.

Har kanskje ikke så mye å si, men måtte bare rette på det.

motorPrøysen
Skrevet

Du bør lese om det medisinske prinsipp (som Norge følger) og det psykologiske prinsipp (som mange land bl.a. Sverige følger) og dets betydning for det du har tar opp.

Takk for tipset. Fordelene med det medisinske prinsipp er vel at det gir en økt rettssikkerhet i forhold å ikke dømme folk som faktisk er utilregnelige — bakdelen er at det kategorisk fratar alle med psykose ansvar for handlingene sine. Resultatet er at folk som denne overgreps-faren som omtales av Dagbladet ikke kan straffes. Det kan også være negativt for de som er psykotiske fordi psykosen får definere hele identiteten deres når lovverket behandler dem som om de ikke har fri vilje. Det psykologiske prinsipp ivaretar en mer nyansert forståelse.

motorPrøysen
Skrevet

Skyt meg om jeg tar feil, men selv om du er psykotisk kan du dømmes, men du kan ikke idømmes fengselsstraff, men behandling.

Har kanskje ikke så mye å si, men måtte bare rette på det.

Det kan godt hende du har rett i det. Det er vel det at du ikke skal kunne straffes som gjelder ved psykose i Norge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...